Van evenementenlocatie naar camping

4 minuten

Met het lanceren van een camping zorgden Hugo Oudejans en Hans van der Stok voor meer inkomsten. Toch lukte het ze dichtbij hun oorspronkelijke concept te blijven. 

Wie: Hugo Oudejans
Wat: Directie Boerderij De Boerinn, met Hans van der Stok 
Website: deboerinn.nl

Hoe omschrijf je Boerderij De Boerinn het beste?

‘Boerderij de Boerinn is een agrarische evenementenlocatie in het Groene Hart bij Utrecht. We organiseren in- en outdoor bedrijfsfeestjes, vergaderingen, familiefeesten, schoolreisjes, trouwerijen en ga zo maar door. We hebben 35 hectare grond, twee boerderijen met in totaal elf verschillende zalen, een restaurant en sinds vorig jaar een camping.’ 

Hoe is de camping tot stand gekomen? 

‘Doordat de horeca moest sluiten en groepen niet meer samen mogen komen, staken we met ons vaste team de koppen bij elkaar. Het idee van een pop-up camping kwam van één van onze medewerkers. Door het organiseren van -binnen de maatregelen toegestane- activiteiten, de verkoop van streekproducten, het verkopen van lunches, daghappen en drankjes is het ons toch gelukt om met een totaal ander concept dichtbij onszelf te blijven.’

Welke aanpassingen waren nodig om van een evenementenlocatie een camping te maken?

‘Doordat we normaal gesproken veel activiteiten in de polder organiseren, hadden we al douches en toiletgebouwen op ons terrein. Wel moesten er afwasplekken komen, verhardingen en de nodige stroom- en watervoorzieningen. We wilden het in zes weken realiseren. Leidingen liepen door tijdgebrek eerst boven de grond. Inmiddels is alles netjes ingegraven. In die zes weken promootten we de camping met succes: In juli en augustus kampeerden er bijna driehonderd gezinnen op de camping.’

Hoe brengen jullie de camping onder de aandacht?

‘We kozen er bewust voor geen aparte website te bouwen voor de camping, maar de bestaande website aan te passen. Wanneer mensen de site bezoeken voor een -toekomstig- evenement, zien ze automatisch ook dat we een camping hebben. Andersom natuurlijk ook.  Door mijn netwerk in te zetten werd de camping gepromoot in kranten, op de radio, via nieuwsbrieven en op Facebook en Instagram. We hebben een uniek concept, dat wilden we maximaal onder de aandacht brengen.’

Wat maakt het concept uniek?

‘Kampeerders betalen bij ons -per twee personen- € 40,- per nacht. Hiervoor krijgen ze uiteraard de kampeerplek, maar ook stroom en gebruik van sanitair. En ze mogen gebruik maken van activiteiten zoals kanoën en klompengolf. Naast de wat meer ‘standaard activiteiten’ -zoals spelletjes, sporten, kampvuuravonden, dieren voeren- geven we tegen betaling ook hele bijzondere workshops zoals schapendrijven en yoga met geiten. En elke avond lekker een daghap afhalen bij het restaurant: die varieert van pizza tot pasta en pannenkoeken. Niet alleen veel voor onze campinggasten organiseren we veel, we zijn er ook voor daggasten en passanten.’

Hoe ziet dat eruit?

‘Daggasten mogen gratis ons terrein bezoeken en gebruik maken van de faciliteiten zoals speeltuin en uitkijktoren. Tegen betaling kunnen ze deelnemen aan activiteiten. De camping bevindt zich langs verschillende wandelroutes, dus vooral bij mooi weer komen er veel passanten langs. Zo genereren we, ook buiten het campingseizoen om, toch nog inkomsten. Een lekker drankje to go, een tosti, appelgebakje of boeren muffin. Zelfs als er geen personeel is, gaan we toch nog op zoek naar manieren om er ‘voor de gasten te zijn’. Dan staat er een grote kan koffie en thee klaar. Zo kunnen voorbijgangers zichzelf voorzien. Het kost niets, maar het fooienpotje dat ernaast staat is vaak goed gevuld.’

Waar hangt het vanaf of er personeel is? 

‘We hebben twaalf vaste personeelsleden in dienst, de overige vijftig medewerkers zijn oproepkrachten. Buiten het campingseizoen om is de aanwezigheid van personeel afhankelijk van het weer en geplande activiteiten. Bij mooi weer is er altijd bedrijvigheid, bij minder mooi weer is dat soms niet het geval.’

Wat zijn de plannen voor de camping als de horeca weer open mag?

‘We hebben zoveel land dat het ene concept het andere niet bijt. De camping blijft, het is leuk en het is een succes. Als de horeca weer open mag betekent dit voor de campinggasten dat zij hun daghap niet perse mee hoeven te nemen naar de kampeerplek. Ze zijn dan meer dan welkom op ons terras aan het water. Net zoals afgelopen zomer zullen we dan ook weer dineravonden organiseren. Lekker met elkaar barbecueën of onbeperkt pannenkoeken eten. Onze core business blijft gericht op groepen. In 2019 kwam 70% van onze omzet van zakelijke gasten. Daar willen we uiteindelijk weer naartoe.’ 

Personeel

13 maart 2020

Hoe restaurant Oriëntal Green House omgaat met het coronavirus

Directeur Simon de Wit, ook regionaal bestuurslid van KHN, vertelt over de maatregelen die zijn bedrijf neemt om gasten te beschermen en...

Lees meer
Ondernemerschap

23 februari 2019

Een dorp biedt kansen die een stad niet biedt

Een foodbeleving met wereldse gerechten en een hippe, chique inrichting. De trendy stijl van Meraqi is er één die je misschien eerder...

Lees meer
Ondernemerschap

09 januari 2021

‘Geen concurrent, maar een aanwinst’

Sidney en Merel Diekstra weten zich te onderscheiden met Italiaanse ingrediënten, traditionele gerechten, authenticiteit en plusservice.

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen