Viral met een wafelconcept 

3 minuten

De laad- en losruimte van Hollywood Café in Rotterdam is tijdelijk een ‘drive-thru’. Peter van Leeuwen vertelt hoe hun Wacky Waffles als zoete broodjes over de toonbank gaan.

Wie: Peter van Leeuwen
Wat: Eigenaar Hollywood Café Rotterdam
Website:hollywoodcafe.nl

Wat is de kracht Hollywood Café?

‘Hollywood Café is onderdeel van Glowgolf Rotterdam. We hebben een formule die meebeweegt met het moment van de dag, waardoor we een breed publiek hebben. Gasten kunnen bij ons genieten van een lunch of diner, maar ook van een borrel. Doordat de bioscoop hier vlakbij ligt, ontvangen we normaal gesproken ook veel bioscoopbezoekers. We zijn dus wel gewend aan doorloop en piekdrukte. Ervaring waar we nu met onze  drive-thru bij Hollywood Café van profiteren.’

Waarom een drive-thru?

‘We begonnen eerst, zoals zovelen in deze tijd, met take away. Maar al snel merkten we dat de concurrentie groot en -in veel gevallen- ervaren was. We verdronken in het landschap van bezorgplatforms, en take away zette geen zoden aan de dijk. Daarom besloten we van de laad- en losruimte aan de achterzijde van ons pand, en drive-thru te maken.’ 

Hoe onderscheiden jullie je?

‘Een drive-thru met eigen producten zoals burgers is, naast de hele grote bekende ketens, niet onderscheidend genoeg. We besloten over te gaan op ‘Wacky Waffles’. Verse wafels met verschillende toppings in uiteenlopende kleuren en smaken. Een origineel concept, dus geen concurrentie.’ 

Welke aanpassingen waren nodig voor het nieuwe concept?

‘Omdat de wafels à la minute worden gemaakt, hebben we veel werkruimte nodig. Daarom maakten we van een deel van het restaurant -wat niet in gebruik was- tijdelijk het verlengde van onze keuken. We bedachten een systeem om bestellingen op te nemen en te bezorgen: bestellingen gaan op kenteken en kleur van auto. Runners zoeken eerst de juiste kleur en checken daarna alle kentekens tot ze de juiste gasten hebben gevonden. Ik vraag veel van ons team, want al met al is het voor ons een stuk intensiever dan we gewend zijn.’

Hoe brengen jullie de drive-thru onder de aandacht?

‘Dat wordt vooral door onze gasten voor ons gedaan. Onze wafels worden mooi opgemaakt en blijken hierdoor heel ‘Instagram-waardig’. We gaan viral en doen daar zelf eigenlijk niets aan. De wafels verkopen zichzelf.  Gasten komen van heinde en verre. We zijn een soort bezienswaardigheid geworden. Niet alleen om onze wafels te eten, ook om ze te posten op sociale media. Mensen zijn bereid om lang  op hun bestelling te wachten. Dat wachten is nogal eens uit de hand gelopen. Op een zaterdagochtend postten we op sociale media: ‘Stap in de auto en kom langs.’ In de middag stond er een rij auto’s van een kilometer bij de drive-thru. Wachttijden liepen op tot meer dan twee en een half uur. De drukte was niet meer te overzien en in overleg met handhaving besloten we dicht te gaan.’ 

Wat hebben jullie daarna veranderd?

‘We creëerden een extra rijstrook langs de drive-thru en zetten verkeersregelaars in om de auto’s in goede banen te leiden. We zijn sinds de sluiting -anderhalve maand geleden- de weekenden gesloten. Simpelweg omdat we de drukte dan niet aankunnen. Tot driehonderd auto’s per dag is haalbaar voor ons, daar gingen we in de weekenden ver overheen. Langer dan vijftig minuten willen we mensen niet laten wachten. Daarnaast hebben we een beperkte opslagmogelijkheid.’

Wat zijn de plannen voor de drive-thru als de horeca weer open mag?

‘Dat hangt af van de regelgeving. Hollywood Café heeft een groot terras met negentig zitplaatsen. Als alleen de terrassen open mogen, waar het in eerste instantie wel op lijkt, houden we de drive-thru nog open. Zodra we ook binnen open mogen sluit de drive-thru. Dat is dan nodig omdat we de ruimte -waar nu de werkstations staan- weer nodig hebben. Maar ook omdat we ons dan weer volledig willen richten op de gasten in ons restaurant. Want hoe leuk het succes van de drive-thru ook is, uiteindelijk is het restaurant natuurlijk onze passie.’

Ondernemerschap

11 juli 2020

De meerwaarde van een brede doelgroep 

Van jongeren en zakenmensen tot gezinnen en oudere echtparen. Iedereen is en voelt zich welkom bij Jan & Jan.

Lees meer
Ondernemerschap

29 augustus 2020

Vier keer meer omzet met een vernieuwd concept

Stefan Anjema vertelt hoe het hem als algemeen directeur lukte Pand 17 weer op de kaart te zetten.

Lees meer
Ondernemerschap

11 maart 2017

Goed Proeven: kleinere gerechten, meer sfeer aan tafel

Als het concept klopt, maakt het niet uit of je veel concurrentie of nauwelijks parkeergelegenheid hebt. Maak kennis met Goed Proeven in...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen