Waarom Oriëntal Green House inzet op drie restaurants in één

6 minuten
Van buffet, à la carte, teppanyaki, catering tot afhaal. Oriëntal Green House zet bewust in op meerdere restaurants en meerdere doelgroepen. Met succes. Vorig jaar was het meest succesvolle jaar ooit en in het 20-jarig jubileumjaar zet de groei gewoon door. Ondernemer Simon de Wit over de kracht van zijn concept en de waarde van marketing.
Als je het over beleving hebt, dan heb je het over Oriëntal Green House. Vanwege de opvallende locatie: het familiebedrijf is gevestigd in een groen gebouw met karakteristieke pilaren en grote serres, maar vooral ook vanwege de Oosterse gastvrijheid die gasten er al twintig jaar lang ervaren.

Wie - Simon de Wit
Wat - Directeur Oriëntal Green House
Couverts - 300
Website - www.orientalgreenhouse.nl

In een eerder interview, noemde je gastvrijheid als typisch Noord-Brabants. Wat krijg je als je dat combineert met de Oosterse cultuur?

'Het versterkt elkaar mooi. Mijn vrouw is vanaf de middelbare school haar ouders gaan helpen in Oriental Green House en vindt het nog steeds het allerfijnste om voor onze gasten te zorgen. Dat laatste geldt ook voor de rest van mijn schoonfamilie, maar eigenlijk voor ons allemaal. Aziaten zijn traditioneel gastvrij ingesteld. Dat combineren wij met servicegerichtheid, wat ook echt iets Brabants is.'

In Oriental Green House kunnen gasten terecht in drie verschillende restaurants. Waarin verschillen ze?

'In het Pacific Ocean Buffet op de begane grond serveren we een Aziatisch buffet met meer dan 65 huisgemaakte gerechten. Op de eerste etage serveren we in het balkonrestaurant à la carte. En op de tweede etage beleven gasten wervelende Japanse kookshows aan de Teppanyaki-bakplaat met vuur.'

Heeft elk restaurant zijn eigen doelgroep?

'Ja, dat merken we wel. Zo is het à la carte geschikt voor een intiem avondje, maar ook voor zakelijke gasten, die bijvoorbeeld in een afgesloten deel in alle rust de jaarcijfers kunnen bespreken. Het buffet trekt vooral grotere groepen van verschillende leeftijden. Terwijl ons Teppanyaki-restaurant een mix van dat alles is, maar dan met een mooie kookshow als extra.'

Hoe doe je het dan in de zomer wanneer het à la carte restaurant gesloten is?

'Gasten kunnen dan nog steeds à la carte bestellen, maar we serveren het dan op de begane grond in het buffetrestaurant. Wel in een apart deel met wat ruimere tafels natuurlijk. Zo kunnen deze gasten in alle rust van hun etentje genieten. Voor de bediening is het ook praktischer om de oppervlakte te verkleinen. We merken dat het in de zomer zakelijk toch wat rustiger is en het geeft ons ruimte om medewerkers op vakantie te laten gaan.'

Opvallend: op dinsdag hebben jullie een speciale actie in het Pacific Ocean Buffet.

'Ja, Toss Up Tuesday. Dat heeft mijn schoonzusje bedacht naar aanleiding van een actie in het buitenland. Gasten die online reserveren met de code TUT maken hierbij kans op een gratis etentje. Bij het afrekenen spelen we kop of munt. Als ze winnen, hoeven ze alleen hun drankjes te betalen. Dit geldt voor groepen tot vier personen. Hoewel het per week wisselt, is de dinsdag over het algemeen de rustigste dag. Vandaar dat we dit op deze dag doen. Het is een leuke manier om vaste en nieuwe gasten icm een spelelement op de dinsdag te laten dineren. Elke week gaat het om een tafel of drie tot zes. Maar ik ben ervan overtuigd dat het op de lange termijn werkt. We kweken goodwill.'

Zo werkte het ook met de 1 april-stunt die jullie vorig jaar bedachten? Het nieuws dat jullie voortaan per drone zouden thuisbezorgen ging viral.

'Je moet bij zoiets natuurlijk wat geluk hebben. Maar er werd over gepraat en mensen vonden het leuk. Zo blijf je top of mind. Het is steeds belangrijker om ook online op te vallen.'

Een restaurant kan niet zonder goede marketing?

'We hebben in twintig jaar een goede naam opgebouwd, maar we zitten net buiten het centrum. Zo horen we vaak dat mensen ons pand kennen, omdat ze er langs zijn gereden. De kunst is om ze binnen te krijgen.'

En hoe doe je dat?

'We werken bijvoorbeeld samen met Happyleads, een marketingbureau dat ook meedenkt bij acties. Wij houden goed bij hoe onze online nieuwsbrieven worden geopend en wat voor soort berichten voor welke doelgroep het beste werkt. Verder lanceren we later dit jaar een nieuwe website. Die is volledig ingericht op basis van zoekresultaten. Mensen die uit eten willen en daarop googelen, moeten bij ons uitkomen. Mensen kunnen ook nog makkelijker hun afhaalmaaltijd reserveren.'

Hoe belangrijk is afhaal voor jullie?

'Een afhaal/bezorgservice houdt je mensen altijd aan het werk. En ook nu liggen er nog volop kansen. Steeds meer mensen willen thuis genieten van kwaliteitsgerechten. Niet voor niets zie je steeds meer nieuwe concepten ontstaan die dat mogelijk maken, denk ook aan een bezorgdienst als UberEATS. Wij verzorgen al 20 jaar afhaalmaaltijden, maar het proces eromheen verandert continu. Je moet mee blijven gaan met de tijd.'

Leiden de verschillende restaurants en diensten ook tot kruisbestuiving? Als gasten kennis hebben gemaakt met het ene, zijn ze ook benieuwd naar het andere?

'Er zijn inderdaad gasten die afwisselend voor Japans en Buffet gaan, afhankelijk van de gasten die zij meenemen. De meeste van onze gasten zijn echter honkvast, omdat het ook echt om andere concepten gaat. We bedenken wel combi-acties om bijvoorbeeld afhalers naar het restaurant te trekken en dat werkt op kleine schaal. Op die manier krijgen ze een nog beter beeld van alles dat wij kunnen bieden.'

Hoe draait Oriëntal Green House eigenlijk?

'In de afgelopen drie jaar groeide onze omzet met gemiddeld 12 procent per jaar. En vorig jaar was voor ons zelfs het beste jaar ooit.'

Heb je ooit nagedacht over verandering van concept?

'Wij denken altijd na over vernieuwing binnen onze huidige concepten, maar op de manier waarop ons restaurant is ingericht kunnen wij iedereen een mooie avond laten beleven. In het à la carte restaurant serveren we authentieke gerechten uit het oude Keizerrijk China en Japan. We investeren daarin. Mijn schoonbroertje, tevens chefkok, is as we speak ruim een maand in Tokyo om een opleiding te volgen aan de Tokyo Sushi Academy. Kwaliteit is voor ons belangrijk. Er zijn tegenwoordig veel restaurants die sushi serveren, maar juist daarin kunnen wij onderscheidend zijn.'

Kortom, in het twintig jarig jubileumjaar staat Oriental Green House er goed voor?

'Absoluut, maar dat geldt niet alleen voor ons. Het is mooi om te zien dat Eindhoven als stad bruist, zowel qua bedrijvigheid als qua horeca.'

En nu verder?

'We denken altijd na over waar wij van toegevoegde waarde kunnen zijn voor de Eindhovense gast. Met Oriëntal Green House serveren we alleen in de avonduren. Een lunchlocatie kan een mooie aanvulling zijn. We doen liever een ding heel goed dan twee dingen half. Ik wil de goede jaren doorzetten.'

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.