Basics: je restaurant als werkgeversmerk

2 minuten
Hoe zorg je dat je medewerkers trots zijn en blijven om voor je te werken? Én hoe zorg je dat je aantrekkelijk bent voor nieuw talent? Bouw juist nu verder aan een sterk werkgeversmerk, zodat je straks sterker dan ooit de deuren heropent. 

 

Deel je visie en drijfveren

Als ondernemer weet je dan wellicht wel waar je voor onderneemt en waar je restaurant aan moet bijdragen. Maar deelt je team deze visie ook? En is deze überhaupt bekend? Wanneer je medewerkers écht kunnen vertellen waar je organisatie voor staat en zich daar zelf prettig bij voelen, ontstaat een (h)echt team. Dan worden je medewerkers ambassadeurs. En weten ze hun enthousiasme ook over te brengen op je gasten. Die dat op hun beurt weer doen op andere gasten.

Vraag je team naar verbeterpunten

Verspreid een korte vragenlijst onder je medewerkers om de reputatie van je organisatie te peilen. Dat kan leiden tot verrassende inzichten. Het beeld wat je zelf hebt is hopelijk hetzelfde beeld wat je medewerkers hebben, maar dat hoeft niet zo te zijn. Aangedragen verbeterpunten kun je oppakken om je werkgeversmerk nog sterker te maken. En de aangegeven pluspunten kun je gebruiken in de promotie van je organisatie. Wat voor jezelf vanzelfsprekend is, kan voor medewerkers nét het verschil maken om voor jou te (blijven) werken.   

Laat het zien

Ze zeggen wel eens: een sterk merk verkoopt zichzelf. Maar met de juiste promotie verkoopt het natuurlijk nog beter. Geef je tevreden medewerkers een podium. Podia die zich daarvoor goed lenen zijn - naast je website - social media kanalen als Facebook en Instagram. Laat in foto en video zien hoe je team eruit ziet, al dan niet met quotes. Geef een kijkje achter de schermen: waar kom je te werken. En licht uit wat het werken bij jou zou bijzonder maakt; op basis van de uitkomsten van je medewerkersonderzoek. Dat kan op dit moment bijvoorbeeld zijn dat je medewerkers samen creatieve concepten verzinnen om deze uitdagende tijd door te komen. Zorg dat wat je laat zien in ieder geval authentiek is. Het werkgeversmerk dat je naar buiten promoot, moet overeenkomen met het merk dat je medewerkers intern ervaren.   

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van personeel bij ZiN Inspiratielab.