Gasten staan te dringen om te genieten bij jouw zaak. Ben je net als veel andere horeca-ondernemers op zoek naar nieuwe medewerkers? Deze tips helpen je op weg.
1 Zet je social media in
Via social media kanalen zoals Facebook en Instagram kun je relatief eenvoudig een groot publiek bereiken. Zorg dat je authentiek bent en via foto’s of video’s echt laat zien wie je bent en waar een nieuwe medewerker terecht komt. Geef een blik achter de schermen en laat bijvoorbeeld een van de collega’s kort vertellen waarom iemand anders écht bij je moet komen werken. Welk kanaal je het beste inzet en hoe? Bekijk ook deze tips.
2 Beloon de gouden tip
Vraag je medewerkers of (vaste) gasten om je vacature te delen via hun social media kanalen of hun offline netwerk.
Beloon de gouden tip met bijvoorbeeld een waardebon die je gasten kunnen inwisselen in jouw zaak. Je medewerkers kun je natuurlijk ook belonen met een waardebon, maar denk vooral creatief. De aandacht wordt gewaardeerd.
3 Maak de drempel niet te hoog
Zeker als je omhoog zit is het belangrijk de drempel met je vacaturetekst niet te hoog te maken. Scheid de hoofd- van de bijzaken: wat is echt cruciaal, wat is mooi meegenomen en wat is eigenlijk helemaal niet zo belangrijk? En probeer weg te blijven bij de clichés die je in bijna elke vacature tegenkomt, wees uniek.
4 Oriënteer je op zzp’ers
Lukt het niet om nieuwe medewerkers te vinden, dan kun je ook overwegen een zzp’er in te schakelen. Houd hierbij wel rekening dat ze in de meeste gevallen een hoger uurtarief vragen. Waar te beginnen? Via google kom je uit bij meerdere platforms die opdrachtgevers en opdrachtnemers met elkaar in contact brengen.
Meer weten?
Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van personeel bij ZiN Inspiratielab.