Basics: zo onderscheid je je online met je restaurant

3 minuten
Je website is het online visitekaartje van je bedrijf. Voor je gasten, maar ook voor je potentiële medewerkers. Want ook voor hen kan het de eerste kennismaking zijn. En een goede eerste indruk, die kun je maar een keer maken. Daarom hieronder enkele basics. 

 

 

 

Allereerst

Besef dat een website geen noodzakelijk kwaad is, maar een verlengstuk van je concept en identiteit. In ontwerp en inhoud. Verder: dat je website zowel mobiel als op de computer goed moet werken, is tegenwoordig vanzelfsprekend. 

Het plaatje moet kloppen

Beleving is voor jou geen cliché. Het is wat jouw zaak eigen maakt. Je kunt dat beschrijven, maar een beeld zegt meer dan duizend woorden. Niet voor niets hebben steeds meer restaurant een video als binnenkomer op de website om alvast een blik binnen te kunnen geven. Of zie je op de website veel impressiefoto’s voorbijkomen en niet alleen foto’s van gerechten. Om websitebezoekers zo extra te triggeren om langs te komen. 

Let op 1: de verwachtingen die je op je website wekt, moeten in je restaurant uitkomen. 
Let op 2: zorg dat je websitebouwer er wel voor zorgt dat de website snel laadt, ook met beelden. 

Denk vanuit je bezoeker, ook online

Let wel op dat het design en al die beleving niet te koste gaan van het gebruik. Wil je bijvoorbeeld dat je gasten via de website reserveren, zorg dan dat de knop ‘reserveren’ duidelijk zichtbaar is. Hoe langer je bezoeker daarnaar moet zoeken, hoe groter de kans dat hij die zoektocht opgeeft. Andersom kan een gebruiksvriendelijke website ervoor zorgen dat je bezoeker sneller reserveert. Zorg dat ook je menu, locatie en andere contactgegevens gemakkelijk te vinden zijn. Denk vanuit je bezoeker, ook online.  

Lokaal zichtbaar zijn

Zorg dat je restaurant zichtbaar is op Google Maps, zodat elke gast je snel weet te vinden. Dat kun je doen door Google Mijn Bedrijf in te richten. Dat zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat wanneer mensen op je restaurant googelen, ze een kader zien met openingstijden, contactgegevens, foto’s, reviews en meer. Dit springt er meer uit dan de standaard zoekresultaten of advertenties.

Overweeg ook mailing of online adverteren

Wil je een online community opbouwen, dan kun je ook starten met mailings. Voeg bijvoorbeeld een aanmeldformulier op de website toe (volgens de AVG-richtlijnen). Zorg wel dat het loont om je aan te melden voor de mailings, dat ze echt relevant zijn en inspelen op de wensen van de ontvanger. Je kunt nieuwe en nieuwe acties delen. Maar denk ook na over exclusieve acties voor je mailingbestand. Van speciale avonden tot wellicht een gratis drankje wanneer je in je reservering een mailingcode vermeldt. Zo loont het nog meer om je voor de mailings aan te melden.

Door online te adverteren breng je je restaurant of acties onder de aandacht van (potentiële) gasten die daar nog niet van op de hoogte zijn. Online adverteren kan via Google, maar ook via social media. Hoe je daarmee begint? Lees bijvoorbeeld ook deze tips

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van social media & online marketing bij ZiN Inspiratielab.