Kurkuma: het gele wondermiddel

2 minuten
Of je 'm nou geelwortel, kurkuma, koenjit of tumeriek noemt: deze specerij is trending. Geen enkel ingrediënt is zo mooi van kleur als dit. Een verrassende krachtpatser, met zijn mild bittere en kruidige aroma is hij zo veelzijdig in de keuken! Wat kun je er allemaal mee? En is het ook nog gezond? Hieronder vier recepten, met daarbij de positieve werking van kurkuma uitgelegd.

Gevulde courgettebloem met langoustine


De met langoustinevlees gevulde courgettebloemen zijn gefrituurd in een bierbeslag met kurkuma. Een goede combinatie met de puree van zoete aardappel en Apple Blossom.
Net als bier is kurkuma goed voor je darmen en verteringssysteem. Bier verhoogt de productie van gal, dat helpt bij het verteren van het eten. Kurkuma gaat de ontstekingen in de darmwand tegen en het helpt bij maagzweer.
https://exclusief.sligro.nl/gevulde-courgettebloem-met-langoustine/

Coquilles met bospeentjes


Hier is kurkuma gebruikt in een bouillon waarin de coquilles zijn getrokken, én in het amandelkruim. Samen met de aardappelpuree en bospeen een gerecht om verguld van te raken.
De gezonde onverzadigde omega 3 vetten in coquilles verminderen de kans op hart- en vaatziekten en zorgen er zo voor dat het cholesterolgehalte daalt. Kurkuma heeft deze eigenschap ook!
https://exclusief.sligro.nl/coquilles-met-bospeentjes/

Tortellone met pancetta en zomertruffel


Een dubbele toepassing van kurkuma: in een romige saus met paddenstoelen en in een luchtig schuim. De gouden gloed komt terug in de parmezaanchips.
De antioxidant in kurkuma zorgt voor een verbetering van de cognitieve functies, en ook in truffels zitten veel antioxidanten.
https://exclusief.sligro.nl/tortellone-met-pancetta-en-zomertruffel/

Rodemulfilets met koolrabiravioli


Goudkleurige ravioli van koolrabi met een champignonvulling combineert mooi met sinaasappel-venkelsalade, gebakken mulfilet, kurkuma-paprikasaus en bloedzuring.
Koolrabi bevat veel verschillende vitaminen en mineralen als vitamine A, B1, B2, B3 en C. Daarnaast zit er isothiocyanaten, sulforafaan en indole-3-carbinol in koolrabi: wat preventief werkt tegen prostaat- en darmkanker. In kurkuma zitten ook ontstekingsremmende eigenschappen die kanker remmend werken.
https://exclusief.sligro.nl/rodemulfilets-met-koolrabiravioli/


Naast al deze eigenschappen is kurkuma ook nog een natuurlijke pijnstiller, verhoogt het je weerstand en is het goed voor je huid. Echt een wonderingrediënt dus!
Duurzaamheid

03 februari 2021

Basics: gezond en bewust werken in de keuken

Hoe je gezonder en bewuster werkt in de keuken? Het begint met de keuzes die je maakt op het bord.

Lees meer
Duurzaamheid

10 januari 2019

De gezonde en bewuste foodtrends die we ook in 2019 zien

Groenten maken al een aantal jaren een opmars in de horeca, een ontwikkeling die voorlopig nog niet stopt. Ook 2019 zetten horecaondernemers...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen