4 tips: meer omzet door meer vega op je menukaart

2 minuten

Het eten van minder of geen dierlijke producten is geen hype of trend meer te noemen. Het is een lifestyle. En dat biedt kansen. Hoe je nieuwe gasten trekt én vaste gasten tevreden houdt? We geven je 4 tips voor je menu.

Tip 1: Doe het stap voor stap

Wil je net zo graag vegetariërs bedienen als vleesliefhebbers? Dat betekent niet dat ineens je hele kaart op de schop moet. Bedenk ook goed wat je wilt en wat bij jouw concept past. Moet de kaart de vegetariër net zoveel keus bieden als de vleesliefhebber? Of wil je 'gewoon' meer plantaardige alternatieven bieden? In dat laatste geval vul je de kaart gemakkelijk aan met losse vegetarische gerechten. Slaat het aan, dan kun je altijd opschroeven.

Tip 2: Denk ook in varianten zonder vlees

Je kunt vleesliefhebbers ook laten wennen aan meer plantaardig door varianten aan te bieden. Vervang de hamburger op een broodje door een

sojabonenburger. De smaak komt heel dicht in de buurt. Of ga voor een alternatief: een pompoenburger. Je kunt ook aan een mix denken. Er bestaan varianten die half vega zijn: 50 procent vleesvervangend en 50 procent vlees. De Blended Burger is zo'n voorbeeld.

Tip 3: Begin met een hardloper

Voor welke gerechten je alternatieven biedt om ook vleesliefhebbers te triggeren? Begin eens met je hardlopers. Iedereen kent de smaken; leuk om eens enkele varianten te proberen. De populairste gerechten van je kaart, maar dan in een vegetarisch jasje. Door simpelweg enkele componenten te vervangen. Van je 12 uurtje en club sandwich tijdens de lunch tot de carpaccio en de biefstuk bij het diner.

Tip 4: Zet je vega gerechten tussen de rest

Ga je voor volledig vega? Presenteer ze niet niet apart op je kaart. Uit onderzoek blijkt dat je meer verkoopt wanneer je de gerechten subtiel aanduidt met een 'V' en gewoon tussen de andere gerechten plaatst. Dit komt omdat niet alle gasten zich aangesproken voelen tot de noemer 'vegetariër'. Terwijl je toch een onderscheid maakt voor je andere gasten.

Zelf aan de slag? Schrijf je in voor de Trainingen Groenten in de hoofdrol. 

Duurzaamheid

02 oktober 2020

Succes met een nieuwe koers: focus op ontbijt en lunch

Vooraf en Toe besloot de koers te wijzigingen: het diner stopte, lunch en diner bleven én een juicebar kwam. Achteraf gezien succesvolle...

Lees meer
Duurzaamheid

07 januari 2021

2021 bewust beginnen: 5 denkrichtingen

In januari staan we traditioneel stil bij goede voornemens voor het nieuwe jaar. We zetten 5 bewuste richtingen op een rij.

Lees meer
Duurzaamheid

07 februari 2020

Peter Klosse: ‘We moeten smaak anders benaderen’

‘Smaak is ‘maakbaar’ en dat maakt het mogelijk dat we eten en drinken beter afstemmen op de voorkeuren van gasten.’ Peter Klosse deelt zijn...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen