Een vol terras geeft niet altijd garantie voor een goede omzet. Hoe haal je meer uit je terras? Wij geven vijf tips voor meer omzet op het terras.
De juiste headers
Zorg voor een goede indeling met juiste headers op de drankenkaart. Denk verder dan de welbekende ‘frisdrank, bier, wijn, cocktails en warme dranken’. Door dranken op een andere manier te groeperen, nodig je gasten automatisch uit tot lezen. Cocktails worden vaak geassocieerd met duur en sterk. Maak hier ‘borreldranken’ van en de drempel is meteen lager. Met een header als ‘signature dish’ maak je de gast nieuwsgierig.
Meer marge hoger op de kaart
Zet de dranken waar de meeste marge op zit hoog op de kaart. Simpelweg omdat dat het eerste is wat gasten zien. De snelle besteller zal in veel gevallen een blik op de kaart werpen en een drankje bestellen uit de bovenste categorie.
Hapjes op de kaart
Verhoog je omzet niet alleen met drankverkoop, maar geef ook de borrelbites een goede plek op de borrelkaart. Heeft jouw borrelkaart meerdere pagina’s? Zet dan gerust op elke bladzijde hapjes. Gasten zijn vaak geneigd geen hapjes te bestellen als ze deze niet op de kaart zien staan. Ook hier geldt: de borrelbites met de meeste marge, zet je op de opvallendste plek. In dit geval dus op de eerste bladzijde.
Laat zien wat je verkoopt
Maak mooie foto’s van fancy cocktails, bijzondere flessen of unieke speciaalbiertjes. Geef ook aan waar een drankje uit bestaat. Dat kan door simpelweg een opsomming van alle ingrediënten op de kaart te zetten. Maar out of the box denken maakt het drankje soms nog leuker om te bestellen. ‘Waan je in Italiaanse sferen met deze alcoholvrije cocktail van verse jus d'orange, gembersiroop en bruiswater’. Of ‘Een ware smaakexplosie met limoncello, bruiswater en een schijfje citroen.’
Alcoholvrij genieten
Vergeet de non-alcoholische dranken niet op de kaart te zetten. Steeds meer gastenleven bewust(er). Dat betekent dat dranken zonder alcohol steeds populairder worden en onderdeel zijn van de laatste trends. Verdeel het het liefst in twee categorieën: bier en borreldranken. Dit is namelijk in de regel ander publiek en het voorkomt dat je een lange lijst met dranken op de kaart krijgt. Alcoholvrij bier gaat al een tijd verder dan een ‘simpel maltje’, maar ook in andere drankjes is steeds meer alcoholvrije of -arme keuze. Wijn, gin, whiskey en rum. Je kunt het zo gek niet bedenken of er zijn alcoholvrije of -arme alternatieven voor. Bewuster drinken is een van de dranktrends van dit seizoen. Kijk hier voor nog meer inspiratie.
Meer weten?
Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.