Hoe je een succes maakt van je pop-up restaurant

3 minuten
Tweeënhalve maand geleden kwam het idee naar boven en nu heeft Freek van Hek van zijn pop-up restaurant een daverend succes gemaakt. Er waren amper verbeterpunten en dat heeft hij niet in z'n eentje voor elkaar gekregen. Zijn grootste tip voor het opzetten van een pop-up restaurant? 'Je moet durven, lef hebben. Dat zorgt ervoor dat je dromen uitkomen!' Maar er zijn nog meer tips als het gaat om het opzetten van een pop-up concept.

'Met behulp van mijn netwerk is het me gelukt om alles in zo'n korte tijd te regelen. Samen met mijn compagnon Sergio Hernandez, die verantwoordelijk was voor de drank, hebben we een prachtig 11-gangenmenu geserveerd. We hebben ontzettend goede feedback ontvangen, en we willen zeker gaan kijken naar de mogelijkheden voor een tweede editie.'

Zorg dat alles geregeld is

Als je denkt dat het alleen maar gaat om het voorbereiden van het menu inclusief het advies bijpassende drank, dan heb je het mis. Wat dacht je van het regelen van een pinautomaat, menu's printen en de aanschaf van verschillende glazen? 'Vergeet zeker dergelijke kleine aspecten niet, want wanneer je alles op tijd goed voorbereidt zorgt dat voor minder stress op het moment zelf. Op dat moment moet je kunnen genieten. Mijn ervaring is dat het beter is om te veel voor te bereiden dan te weinig!'

Durf te vragen

'We hadden een hele toffe locatie midden in het centrum van Eindhoven. Dit paste eigenlijk perfect bij het concept dat we hadden bedacht, maar er was geen parkeermogelijkheid. In een verdere zoektocht kwam ik in contact met de manager van het Evoluon. Na een goed gesprek was de locatie een feit, het Evoluon! Dat had ik puur en alleen bereikt door te lef te tonen!' Het inzetten van je netwerk kan je verder helpen want met de juiste connecties kom je een heel eind. Ook is het belangrijk dat je durft te vragen naar feedback, niet alleen bij je gasten ook bij je partners.

Bundel talent

Wanneer je een pop-up restaurant wil opzetten, zorg dan dat je verschillende kwaliteiten bij elkaar brengt. Je kunt nooit alles zelf doen. 'Ik heb de desserts uitbesteed omdat daar mijn kracht niet ligt. Ook heb ik veel sponsoren en kortingen kunnen regelen. Ik heb samengewerkt met de linnenboer en via een connectie bij de kunstacademie zijn de muren uniek geschilderd.'

Influencers en social media

Meer publiciteit krijgen lukt anno nu ook vaak door het gebruik van social media. Een grote achterban en veel volgers geven je meer exposure [link naar Horeca School by Young Talent social media]. Gebruik maken van influencers is zeker ook een optie, als jij denkt dat hier een goede match is kan dit veel invloed hebben. 'Wij hebben een aantal influencers uitgenodigd en een diner aangeboden. In ruil daarvoor hebben zij een eerlijke recensie en een aantal Instagram posts gedeeld. Communiceer met je gasten en betrek ze bij je zaak.'

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.

 

Ondernemerschap

04 augustus 2018

Spelletjes als verdienmodel in de horeca

Terwijl je vriend en vijand afmat met wat potjes jenga, flipper of airhockey kun je bij de TonTon club en PUCK je hart ophalen bij de fine...

Lees meer
Ondernemerschap

12 maart 2019

Vegetarische kindervoeding als extra service

Nikki la Croix, mede-eigenaar van Het Ruyterhuys, vertelt over de kracht van haar concept en de meerwaarde van gezonde alternatieven voor...

Lees meer
Ondernemerschap

05 januari 2019

Een buitenwijk als ideale restaurantlocatie

Restaurant Bij Guusjes en Op Zuid liggen beide in de buitenwijken van Utrecht. Een strategische zet: een hotspot in de wijk worden in plaats...

Lees meer