Vooruitkijken: het Songfestival en kansen voor de Rotterdamse horeca

2 minuten
De kogel is door de kerk: tienduizenden mensen beleven volgend jaar 15 tot 17 mei het Songfestival in Rotterdam. Een buitenkans voor de horeca?

Festivalbezoekers besteden meer

Gasten willen al nét wat meer betalen wanneer je je gerechten of drankjes extra bijzonder presenteert. Laat staan de festivalbezoekers. Het AD onderzocht bijvoorbeeld dat de festivalbezoekers tijdens de 2016-editie in Stockholm gemiddeld zo'n vijf dagen in de Zweedse hoofdstad verbleven en daar duizend euro uitgaven. Dat is meer dan de reguliere bezoekers. Kortom, slim om je op deze doelgroep te richten.

Om rekening mee te houden: publiek trekt meer publiek

Allereerst zijn het natuurlijk niet alleen de (internationale) festivalbezoekers die in mei naar Rotterdam komen. De feestgangers trekken ook andere gasten uit Nederland aan. Want zo'n internationaal gezelschap is natuurlijk een gezellig samenzijn. Het werkt net zoals bij het terras: een voller terras trekt eerder nog meer gasten. Het duurt nog even, maar wil je je met je zaak onderscheiden tijdens het het event?

Zie het Songfestival als de start

Het Songfestival is een mooie gelegenheid om kennis te maken met tal van nieuwe gasten. Laat je een verpletterende indruk achter, dan komen je gasten wellicht later wel bij je terug of tippen ze hun vrienden die een stedentrip naar Rotterdam willen maken. Gebruik het evenement bijvoorbeeld als middel om meer volgers te verzamelen op social media. Geef een 'Songfestival cocktail' van het huis of bedenk een ander gebaar voor iedereen die jouw pagina leuk vindt. Zo blijven nieuwe gasten - nationaal en internationaal - op de hoogte van elke nieuwe kaart en al je acties. En vergeten ze je niet.

En denk na over: Je medewerkers

Zend je het Songfestival uit in je zaak, zorg dan voor ervaren en snel personeel. Zo hoeven je gasten niet langer te wachten dan nodig en worden ze zo min mogelijk gestoord tijdens de uitzending. En houd natuurlijk rekening met de taal: spreken je medewerkers Engels?

Je kaart

Tip: denk tijdens deze avond ook aan een compactere kaart en kleinere hapjes of streetfood. Extra snel, gemakkelijker voor te bereiden en in te kopen. Vergeet natuurlijk de matchende bieren en wijnen niet.

Je kunt gaan voor een internationale kaart om in te spelen op zoveel mogelijk smaken. Maar je kunt ook typisch Nederlandse gerechten serveren, in een luxer jasje. Denk aan culinaire frites of een zonnige stamppot.

Geef er vooral je eigen creatieve draai aan. Gelukkig heb je nog voldoende tijd om je voor te bereiden.

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.

Ondernemerschap

05 juli 2018

Creatieve oplossingen om je restaurant ook tijdens de lunch vol te krijgen

Veel lege plekken tijdens de lunch en daarnaast last van onnodige verspilling? Met deze vier voorbeelden helpen wij jou om ook in de...

Lees meer
Ondernemerschap

27 oktober 2018

Van club naar all you can eat tapas concept

Mari leidde ruim 20 jaar een Turkse club, maar besloot toen zijn ouders uit de zaak stapten om deze over te nemen en in hun voetsporen te...

Lees meer
Ondernemerschap

09 december 2017

Mariënhof over het leveren van topkwaliteit, levenslessen en het belang van teammanagement

Maurice stuurt de Mariënhof in Amersfoort operationeel aan, deze locatie wordt met een 9,2 gewaardeerd. Onlangs won hij de titel F&B...

Lees meer