Wat kun je op dit moment doen om in het nieuwe jaar de gasten in je restaurant, bar of café nog warmer welkom te heten? Of hun bezoek nog onvergetelijker te maken? Kortom, wat zijn de gastgerichte aandachtspunten voor straks?
Vooraf:
Je biedt je gasten de meest gastvrije beleving wanneer je zelf gastvrij in het leven staat en dit ook binnen je bedrijf uitstraalt. Voor een ondernemer of manager zijn medewerkers de eerste gasten van de dag. Geef hen een gastvrij ontvangst en verblijf, en je hoeft je geen zorgen meer over je restaurantgasten te maken. Verder is gastvrijheid ook levenservaring. Je kunnen verplaatsen in een ander en aanvoelen wat een gast wil, zijn belangrijke skills die je leert door ervaring op te doen.
3 gastvrije voorbereidingen:
Denk na over veiligheid en hygiëne
Zie het bijhouden van een register niet als een verplichting, maar als een service richting je gast. Wanneer je laat zien dat je tot op de puntjes hebt nagedacht over de veiligheid van je gasten, creëer je goodwill. Maak vooral ook de tafels schoon (die je misschien al had schoongemaakt) voor de ogen van je gast en laat zien dat je je handen desinfecteert. Met zulke kleine gebaren stel je gasten extra op hun gemak.
Denk na over specialisatie
Specialisatie is bij de heropening straks heel belangrijk. We zagen al steeds meer restaurants werken met een kleinere kaart. Omdat ze zich zo meer kunnen onderscheiden. Omdat het qua keukenbezetting en -processen voordelen biedt. Maar ook om een andere praktische reden: risico verkleinen. Met minder voorraad in opslag loop je met een onzekere toekomst voor je minder risico op veel derving.
Geef ambacht een podium
Aandacht straalt af van je gerechten. Probeer in ieder geval een deel van je gerechten ambachtelijk te bereiden voor meer eigenheid. Ambachtelijke bereidingen kun je eventueel combineren met convenience producten. Hiermee maak je het jezelf makkelijker terwijl je wel op niveau kookt en houd je extra tijd over voor je gerechten die extra aandacht vergen.
Zet gezond in de spotlights
Mensen die uit eten gaan denken nog wel eens dat dat ongezond is. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Laat vooral nu - nu gezondheid meer dan ooit onder een vergrootglas ligt - zien dat je ook op dit vlak het belang van je gast voorop stelt. Dat kan heel eenvoudig door de gezondere gerechten op je kaart uit te lichten of calorieën bij gerechten te vermelden. Zo laat je de keuze aan je gast.
Deze blog kwam mede tot stand in samenwerking met Rien Kerdel, hospitality professional bij ZiN Inspiratielab.
Meer voorbereiden op de herstart straks? Lees ook:
Tips die je nú in de keuken kunt oppakken
Blijven bezorgen of afhalen (of niet)