Robots die jouw horecabaan vervangen?

3 minuten
Je hoort het vast steeds vaker om je heen, robots die jouw werk mogelijk gaan vervangen. Vooral in de logistieke en administratieve sectoren zijn veel mensen bang voor hun baan. Maar nemen robots straks echt onze taken over? Een van de belangrijkste factoren in de horeca blijft namelijk het persoonlijke contact. Personeelszaken geeft jou deze week inzicht in de eventuele toegevoegde waarde van deze robots.

De belangrijkste zaken bij het aannemen van personeel hebben we al met je doorgenomen. Maar als je goed personeel hebt, wat voegt een robot dan eigenlijk toe? Hampshire Hotels Savoy Rotterdam en The Manor Amsterdam hebben er al een, en het bevalt ze prima. Het is niet de bedoeling dat Hugo van Hampshire, hun personeel gaat vervangen.

  1. Talenknobbel
    Robots zijn makkelijk te programmeren, waardoor ze veel talen kunnen verstaan. Geen gedoe meer met buitenlandse gasten, waarvan je eigenlijk geen idee hebt wat ze precies bedoelen. Ook teksten in vergaderingen en presentaties kunnen door robots makkelijk en snel worden vertaald.

  2. Tijdrovende klusjes
    Vervelende klusjes die niemand wil doen en die veel tijd kosten, kunnen gemakkelijk door een robot worden gedaan. Denk niet alleen aan afwassen of schoonmaken, maar ook aan het inschenken van drankjes. Op die manier kan het 'echte' personeel persoonlijk contact maken en de drankjes serveren, terwijl de doorgegeven drankjes al klaar staan op de bar. Het grootste cruiseschip ter wereld, de Harmony of the Seas, pronkt al met haar zogenaamde Bionic Bar. Geen menselijke bartenders meer, maar robotarmen die drankjes inschenken en serveren. Een tijdswinst en toeristentrekker in één. Een bar in Groningen heeft hun gin-bar gerobotiseerd. De robot is zo nauwkeurig ingesteld dat hij altijd dezelfde hoeveelheden inschenkt. Zo zorgen ze dat er geen drank verloren gaat.

  3. Amusement
    Een robot kan dienen als een unieke portier en creëert mogelijk stopping power bij je gasten, waardoor ze jouw zaak eerder bezoeken. Zo'n robot trekt natuurlijk veel aandacht en is leuk om te zien. Je kunt een robot ook neerzetten bij de balie en vragen laten beantwoorden als 'hoe kom ik het snelste bij het restaurant?' of 'waar is het toilet?'. Kinderen vermaken is voor een robot ook geen probleem, zo wordt Mario in het Belgische Ghent Marriot-hotel ingezet als oppas in de kinderhoek.


Mensenwerk zal in de horeca en hospitality altijd blijven bestaan. Waarschijnlijk zien onze banen er over een aantal jaar vanwege technologische ontwikkeling wel heel anders uit.
Denk je na over het inzetten van een robot? Het is een grote investering, maar je zal zien dat je het snel terugverdient. De kosten van een robot verschillen. Het hangt er vanaf met welke programma's je de robot wil uitvoeren. Prijzen beginnen bij 6000 euro, maar wil je een écht onderscheidende robot, dan kun je zeker uitgaan van het dubbele.

04 mei 2019

WOODS: blijven verrassen tot in de details

'Bij WOODS trakteren sferen, geuren en smaken elke gast op een warm onthaal.' Maar het is vooral de extra aandacht voor de allerkleinste...

Lees meer

05 november 2018

Van kop tot staart werken is veel eenvoudiger dan ik dacht

Bjorn Massop van Hotel Villa Ruimzicht werkt het liefst met hele delen in de keuken. Dat is niet alleen heel leerzaam voor zijn personeel...

Lees meer

07 mei 2018

De ins en outs van 3D foodprinten

3D foodprinten heeft de toekomst! Chef-kok Jan Smink, bekend van zijn deelname aan de Bocuse d'Or, experimenteert er volop mee.

Lees meer