‘Comfort food staat los van eetovertuigingen’

4 minuten

Veganist, vegetariër of vleeseter: Bowls en Burgers bezorgt comfort food voor iedereen in Amsterdam. En over een paar jaar misschien wel voor iedereen in Nederland. 

Wie: Nikaj Pennings
Wat: Eigenaar Bowls & Burgers
Website:bowlsburgers.nl

Wat is de kracht van Bowls & Burgers?

‘Wij vertalen onze kracht in real comfort food. We hebben een bezorgformule ontwikkeld waarbij elke burger of bowl -een variant op de poke bowl- een dubbelganger heeft. Alle gerechten kun je bestellen met vlees, maar ook in een vegetarische of veganistische variant. Bovendien zijn de meeste gerechten ook nog eens met halal vlees te bestellen. Comfort food staat bij ons los van eetovertuigingen. Real comfortfood voelt comfortabel voor iedereen. Daarbij vind ik het als mens belangrijk om het belang van duurzaamheid onder de aandacht te brengen.’ 

Hoe vertaal je de roep om inzet voor duurzaamheid binnen Bowls & Burgers?

‘De grootste bedreiging is de veestapel. Vlees heeft een grote klimaatimpact en is verantwoordelijk voor 40% van broeikasgassen die vrijkomen bij productie van het voedsel van de gemiddelde Nederlander. Als we die kunnen minderen, hebben we al een flinke slag geslagen in de CO2-uitstoot. Met onze maaltijden willen we inspireren. We laten zien dat vegetarisch en veganistisch eten makkelijk en lekker is. We willen mensen laten watertanden bij het zien van een lekkere grote burger, hen verbazen met het feit dat het om een vegan burger gaat, en ze die dan laten proberen. Uit nieuwsgierigheid, omdat hij er lekker uitziet. Niet omdat iemand het belang van duurzaamheid uitlegt of een andere levensstijl opdringt. Dat werkt vaak averechts. Toch liever een maaltijd met vlees? Ook goed, want comfort food is voor iedereen.’ 

Hoe bepaal je de prijzen van gerechten?

‘We kopen plantaardige vleesvervangers relatief goedkoop in, zodat we onze vegetarische en veganistische maaltijden betaalbaar kunnen houden. Een bowl is er vanaf € 9,95 en een burger vanaf € 8,95. Het zijn allemaal flinke maaltijden, zeker niet voor iedereen nodig hier friet of sides bij te bestellen. Bij een bestelling via platformen als Uber Eats, Thuisbezorgd en Deliveroo komt er € 2,50 aan bezorgkosten bij.’

Hoe ziet de samenwerking met de bezorgplatforms eruit?

‘Wij maken gebruik van de verkoopplatforms, maar bezorgen alles zelf. Van het orderbedrag dragen we in totaal 14,5% af aan de platforms. De bezorgkosten compenseren deze bijdrage deels. Zo’n 70% van alle bestellingen gaat nu via deze platforms, de overige 30% via onze eigen website. We kiezen ervoor alles zelf te bezorgen, omdat we de kwaliteit en de totale beleving van de klant heel belangrijk vinden. Een maaltijd smaakt minder goed wanneer je hem niet warm, op tijd of met een glimlach bezorgd krijgt. We houden dat graag zelf in de hand.’ 

Hoe waarborgen jullie de kwaliteit van de maaltijden?

‘We hebben goed nagedacht over alle stappen die een gerecht doorloopt. Of een maaltijd goed bij de gast aankomt, is van veel factoren afhankelijk. Neem friet. Het is belangrijk goede kwaliteit friet in te kopen en deze te bereiden in een frituur met veel vermogen, zodat de friet snel dichtschroeit. Vervolgens verpak je de friet goed -deze moet kunnen ademen- en bewaak je de temperatuur met een verwarmde tas. Om de kwaliteit te bewaren, mag een bezorger niet langer dan twintig minuten onderweg zijn. Dus ook het bezorggebied hebben we goed in kaart gebracht.’

Wat zijn nog meer geleerde lessen?

‘Wat ook heel belangrijk is, is rustig opstarten. Accepteer je aanloopverliezen. Zo lieten wij in het begin gerust een bezorger met één maaltijd de weg op gaan. Alles in het belang van de kwaliteit. We schaalden dat langzaam op. Ook hebben we stevig aan het concept gesleuteld en verder geprofessionaliseerd. Na een aanlooptijd van vier maanden was januari 2021 onze eerste volledige maand met het definitieve concept. En we draaien nu winst.’  

Wat zijn jullie doelen voor de korte termijn?

‘We openen de komende twee maanden nog twee vestigingen in Amsterdam. In tegenstelling tot de pilotvestiging in Noord combineren we in een van deze vestigingen de bezorgkeuken met een restaurant. Zo kunnen we nóg beter laten zien wie we zijn en waar we voor staan: real comfort food, everybody happy.’

Hoe ziet de toekomst van Bowls & Burgers eruit?

‘We mikken op een snelle groei. Als mensen iets nieuws ontdekken en enthousiast zijn, gaat de mond-tot-mondreclame hard. Als ik zie hoe klanten nu kennis met ons maken en het concept omarmen, ben ik ervan overtuigd dat dit zich snel voort vertelt. Over een paar jaar is Bowls & Burgers in heel Nederland te vinden.’

27 juli 2017

Koken voor veganisten. Zo speel je in op de groeiende vraag

Het aantal veganisten neemt toe, mede door de bewustwording over duurzaam, gezond en eerlijk eten. Maar hoe ga je daar als horecaondernemer...

Lees meer

22 november 2017

Aantal veganistische restaurants groeit

De belangstelling voor veganistische voeding groeit. Dat meldt de Nederlandse Vereniging voor Veganisme (NVV). Volgens NVV-woordvoerder...

Lees meer

27 januari 2018

Een betere wereld begint met goed eten

Mr. & Mrs Watson in Amsterdam is een zogeheten vegan food bar. Oprichters Aleid Koopal en Kirsi Rautiainen serveren comfort food met een...

Lees meer