De horeca kan een voortrekkersrol spelen

4 minuten
Met bijna dubbel zoveel deelnemers als verleden jaar is de Vegetarische Restaurantweek 2019 een groot succes. Initiatiefnemer Isabel Boerdam van De Hippe Vegetariër vertelt over haar ervaring.
Met bijna dubbel zoveel deelnemers als verleden jaar is de Vegetarische Restaurantweek 2019 een groot succes. Waardoor nóg meer gasten op laagdrempelige wijze konden kennismaken met de prachtigste en lekkerste vegetarische gerechten. Initiatiefnemer Isabel Boerdam van De Hippe Vegetariër: 'Chefs hebben de kennis en creativiteit om tot voedzame alternatieven te komen.'

Naam: Isabel Boerdam
Platform: De Hippe Vegetariër
Concept: Vegetarische Restaurantweek

Waarom is de Vegetarische Restaurantweek zo belangrijk?


'Veel mensen zijn er gewend aan geraakt om elke dag vlees te eten. Helemaal niet nodig. Voor een voedzame maaltijd zijn er namelijk veel meer mogelijkheden. Met de Nationale Week Zonder Vlees proberen we mensen hiervan bewust te maken. Via de Vegetarische Restaurantweek, als onderdeel hiervan, kan de horeca een voortrekkersrol vervullen. Chefs hebben de creativiteit en kennis in huis om verrassende gerechten zonder vlees te bedenken, en daarmee hun gasten te inspireren en te verleiden om af en toe ook eens vegetarisch te eten. Belangrijk, want al die vleesconsumptie is ook helemaal niet goed voor het milieu.'

Wil de horeca die voortrekkersrol vervullen?


'De ruim 500 deelnemers aan de Vegetarische Restaurantweek zijn natuurlijk positief. Maar tijdens de aftrap op de Horecava merkten we ook een ander sentiment. Vlees staat voor sommige chefs voor stoer en lijkt haast een onmisbare factor om trots te kunnen zijn op een gerecht. Maar we vragen niet om vlees en vis van de menukaart te halen. We dagen chefs uit eens in alternatieven te denken. Commercieel is dat ook aantrekkelijk, want het biedt mogelijkheden om nieuwe doelgroepen van vegetariërs, veganisten en flexitariërs aan te spreken. Uit onderzoek van Greendish blijkt dat vegetarisch aanbod rendabel is. De inkoop van groenten is over het algemeen voordeliger. Daarnaast blijkt ook dat het inpassen van kleinere porties vlees en meer groenten in een gerecht niet ten koste gaat van de gasttevredenheid.'

Afgelopen jaar deden namen 276 restaurants deel aan de Vegetarische Restaurantweek, dit jaar meer dan 500. Waar is dit groeiende succes aan te danken?


'Het is denk ik een combinatie van meerdere factoren. Dit jaar werkten we voor het eerst samen met meerdere belangrijke b2b-partners en via hen kregen we toegang tot een veel groter netwerk. Die we bijvoorbeeld op de hoogte konden brengen via een wekelijkse nieuwsbrief. Bedrijven als Sligro en Unilever en een organisatie als Koninklijke Horeca Nederland hebben natuurlijk ontzettend veel connecties in de wereld van food. Daarnaast is het onderwerp ook actueel. Steeds meer restaurants richten zich ook op vega en vegan, omdat steeds meer gasten daar vraag naar hebben. Ook is de kwaliteit van ons aanbod beter.'

De kwaliteit van het aanbod is beter?


'We hebben de website een upgrade gegeven om hem nog gebruiksvriendelijker te maken. Zo reserveerden gasten dit jaar via een nieuw reserveringssysteem van BookDinners en konden ze op de website gemakkelijker filteren op onder meer locatie en type maaltijd. Het is zo nóg makkelijker geworden om deelnemende restaurants te vinden en daar te reserveren. Ook is er dit jaar voor het eerst een wedstrijd aan de Vegetarische Restaurantweek gekoppeld. Mensen kunnen stemmen op hun favoriete vegetarische restaurant.'

Wat wordt eigenlijk van de deelnemers verwacht?


'Alle deelnemende restaurants tekenen in op één of meerdere typen maaltijden: vegetarisch lunchgerecht, vegetarische avondmaaltijd, vegetarisch 3-gangendiner, luxe vegetarisch 4-gangendiner of luxe vegetarisch 5-gangendiner. Met bijbehorende prijsstelling. Vorig jaar hebben we een enquête uitgegeven onder 100 restaurants en daarin ook gevraagd naar hoe zij deze gerechten zouden prijzen. We hebben daar het gemiddelde van genomen.'

Welke andere voorwaarden zijn er om deel te nemen?


'Geen. De verdere invulling is aan het restaurant zelf. Sommige restaurants serveren meer gangen, maar dit staat dan netjes op de website aangegeven. We hebben het bewust zo laagdrempelig mogelijk gehouden. Restaurants kunnen bijvoorbeeld ook alleen met een lunchgerecht deelnemen. Daardoor gaat het van vegetarische en vegan restaurants tot mainstream restaurants. En van eetcafés tot sterrenrestaurants. Iedereen doet op zijn eigen manier mee. Onwijs leuk.'

Wat zijn je eigen favoriete gerechten?


'Ik ben vooral fan van internationale gerechten uit India en Thailand. Maar een knolselderijsteak vind ik ook fantastisch. Eigenlijk elk gerecht wel waarbij groenten een hoofdrol krijgen en met zorg zijn bereid en gepresenteerd. Tijdens deze Vegetarische Restaurantweek komen de mooiste gerechten voorbij.'

Wanneer is je missie geslaagd?


'Wanneer elk restaurant naast vis en vlees ook inzet op vegetarisch. Elk beetje helpt. Het is ieder jaar opnieuw een zware campagne, maar we zien dat het wel een impact heeft. Steeds meer restaurants sluiten zich aan. Daarom willen we volgende jaar zeker weer een Vegetarische Restaurantweek en Nationale Week Zonder Vlees organiseren!'

 

 

 

22 januari 2018

Duurzaamheid als belangrijkste pijler in je commerciële doelstelling

Duurzaamheid is wat veel horecazaken proberen uit te stralen, maar waarin pop-up restaurant DLC nét een stapje verder gaat.

Lees meer

10 maart 2022

Terugblik ZiN Inspiratiedag Gezond Genieten - dinsdag 8 maart 2022

ZiN Inspiratielab organiseerde op dinsdag 8 maart 2022 de ZiN Inspiratiedag Gezond Genieten: een dag vol inspiratie en interessante...

Lees meer

14 november 2019

Joost Kragtwijk: 'Mensen moeten weten wat ze eten'

Joost Kragtwijk onderneemt met een duidelijke missie voor ogen: bewustwording verspreiden.

Lees meer