Drie redenen om sociaal te ondernemen

2 minuten
Bij sociaal ondernemen is winst niet het enige doel van je horecaonderneming, het gaat ook om het bijdragen aan een betere wereld. Drie redenen om sociaal te ondernemen.
Bij sociaal ondernemen is winst niet het enige doel van je horecaonderneming, het gaat ook om het bijdragen aan een betere wereld. Het mes snijdt aan twee kanten: je draagt bij aan een goed doel én je hebt een mooi verhaal bij het product! Maar waar is de meerwaarde voor je onderneming? Hierbij drie redenen om sociaal te ondernemen.

Gasten kiezen verantwoord


Alles wat in het bedrijfsleven gebeurt, staat in dynamiek met de markt. En op dit moment vraagt de markt steeds meer dat een onderneming rekening houdt met de wereld. Gasten willen weten waar de producten vandaan komen en vragen vaker om lokale of biologische producten. Het vergrootglas ligt steeds meer op hoe een ondernemer werkt, en deze trend is nog steeds stijgende. Mensen eten minder vlees, zijn veganistisch of zoeken naar andere manieren om bij te dragen aan een betere wereld. Als horecagelegenheid kun je hierop inspelen met verantwoorde producten.

Iedereen kan het doen


Sociaal-maatschappelijk ondernemen kan beginnen met iets kleins, zoals het recyclen van plastic- en glazen flessen, of een partnership aangaan met een duurzame leverancier zoals bijvoorbeeld Earth Water. Deze ondernemingen hebben direct contact met boeren en andere producenten van bijvoorbeeld koffie of chocolade, die daarom ook een volwaardig tarief voor hun product krijgen. Ook kijken zij of het product met duurzame grondstoffen gemaakt wordt. Daar heb je zelf verder geen omkijken naar, maar je draagt zo wel bij aan een duurzame wereld.

Positief bijdragen aan de wereld


Sociale ondernemingen kiezen voor een investering in oplossingen op bijvoorbeeld het gebied van armoede, mensenrechten of milieuvervuiling. Bijvoorbeeld door een duurzame investering aan een maatschappelijk doel of het stimuleren van eerlijke handel. Of 'gewoon' door duurzame producten te verkopen. Met sociaal ondernemen creëer je een speciaal verhaal bij je onderneming en producten, terwijl je ook je steentje bijdraagt om het leven van anderen of de staat van de wereld te verbeteren.

Dit artikel is een partnerbijdrage van Earth Water.



 

09 augustus 2018

Zo houd jij je ingrediënten het langst vers

In dit artikel leer je meer over hoe je het langste je ingrediënten vers kunt houden

Lees meer

23 oktober 2019

Recap: gezonde trends die dit jaar verder gingen

2019 is het jaar waarin we onze gasten nóg meer bewuste alternatieven bieden. Enkele ontwikkelingen uitgelicht.

Lees meer

24 mei 2017

Scoren met storytelling

Veel leveranciers bieden kant-en-klaar reclamemateriaal met prachtige beelden en een herkomstverhaal. Maar je kunt natuurlijk ook je eigen...

Lees meer