Bij sociaal ondernemen is winst niet het enige doel van je horecaonderneming, het gaat ook om het bijdragen aan een betere wereld. Drie redenen om sociaal te ondernemen.
Bij sociaal ondernemen is winst niet het enige doel van je horecaonderneming, het gaat ook om het bijdragen aan een betere wereld. Het mes snijdt aan twee kanten: je draagt bij aan een goed doel én je hebt een mooi verhaal bij het product! Maar waar is de meerwaarde voor je onderneming? Hierbij drie redenen om sociaal te ondernemen.
Alles wat in het bedrijfsleven gebeurt, staat in dynamiek met de markt. En op dit moment vraagt de markt steeds meer dat een onderneming rekening houdt met de wereld. Gasten willen weten waar de producten vandaan komen en vragen vaker om lokale of biologische producten. Het vergrootglas ligt steeds meer op hoe een ondernemer werkt, en deze trend is nog steeds stijgende. Mensen eten minder vlees, zijn veganistisch of zoeken naar andere manieren om bij te dragen aan een betere wereld. Als horecagelegenheid kun je hierop inspelen met verantwoorde producten.
Sociaal-maatschappelijk ondernemen kan beginnen met iets kleins, zoals het recyclen van plastic- en glazen flessen, of een partnership aangaan met een duurzame leverancier zoals bijvoorbeeld Earth Water. Deze ondernemingen hebben direct contact met boeren en andere producenten van bijvoorbeeld koffie of chocolade, die daarom ook een volwaardig tarief voor hun product krijgen. Ook kijken zij of het product met duurzame grondstoffen gemaakt wordt. Daar heb je zelf verder geen omkijken naar, maar je draagt zo wel bij aan een duurzame wereld.
Sociale ondernemingen kiezen voor een investering in oplossingen op bijvoorbeeld het gebied van armoede, mensenrechten of milieuvervuiling. Bijvoorbeeld door een duurzame investering aan een maatschappelijk doel of het stimuleren van eerlijke handel. Of 'gewoon' door duurzame producten te verkopen. Met sociaal ondernemen creëer je een speciaal verhaal bij je onderneming en producten, terwijl je ook je steentje bijdraagt om het leven van anderen of de staat van de wereld te verbeteren.
Dit artikel is een partnerbijdrage van Earth Water.
Gasten kiezen verantwoord
Alles wat in het bedrijfsleven gebeurt, staat in dynamiek met de markt. En op dit moment vraagt de markt steeds meer dat een onderneming rekening houdt met de wereld. Gasten willen weten waar de producten vandaan komen en vragen vaker om lokale of biologische producten. Het vergrootglas ligt steeds meer op hoe een ondernemer werkt, en deze trend is nog steeds stijgende. Mensen eten minder vlees, zijn veganistisch of zoeken naar andere manieren om bij te dragen aan een betere wereld. Als horecagelegenheid kun je hierop inspelen met verantwoorde producten.
Iedereen kan het doen
Sociaal-maatschappelijk ondernemen kan beginnen met iets kleins, zoals het recyclen van plastic- en glazen flessen, of een partnership aangaan met een duurzame leverancier zoals bijvoorbeeld Earth Water. Deze ondernemingen hebben direct contact met boeren en andere producenten van bijvoorbeeld koffie of chocolade, die daarom ook een volwaardig tarief voor hun product krijgen. Ook kijken zij of het product met duurzame grondstoffen gemaakt wordt. Daar heb je zelf verder geen omkijken naar, maar je draagt zo wel bij aan een duurzame wereld.
Positief bijdragen aan de wereld
Sociale ondernemingen kiezen voor een investering in oplossingen op bijvoorbeeld het gebied van armoede, mensenrechten of milieuvervuiling. Bijvoorbeeld door een duurzame investering aan een maatschappelijk doel of het stimuleren van eerlijke handel. Of 'gewoon' door duurzame producten te verkopen. Met sociaal ondernemen creëer je een speciaal verhaal bij je onderneming en producten, terwijl je ook je steentje bijdraagt om het leven van anderen of de staat van de wereld te verbeteren.
Dit artikel is een partnerbijdrage van Earth Water.