Drie redenen om sociaal te ondernemen

2 minuten
Bij sociaal ondernemen is winst niet het enige doel van je horecaonderneming, het gaat ook om het bijdragen aan een betere wereld. Drie redenen om sociaal te ondernemen.
Bij sociaal ondernemen is winst niet het enige doel van je horecaonderneming, het gaat ook om het bijdragen aan een betere wereld. Het mes snijdt aan twee kanten: je draagt bij aan een goed doel én je hebt een mooi verhaal bij het product! Maar waar is de meerwaarde voor je onderneming? Hierbij drie redenen om sociaal te ondernemen.

Gasten kiezen verantwoord


Alles wat in het bedrijfsleven gebeurt, staat in dynamiek met de markt. En op dit moment vraagt de markt steeds meer dat een onderneming rekening houdt met de wereld. Gasten willen weten waar de producten vandaan komen en vragen vaker om lokale of biologische producten. Het vergrootglas ligt steeds meer op hoe een ondernemer werkt, en deze trend is nog steeds stijgende. Mensen eten minder vlees, zijn veganistisch of zoeken naar andere manieren om bij te dragen aan een betere wereld. Als horecagelegenheid kun je hierop inspelen met verantwoorde producten.

Iedereen kan het doen


Sociaal-maatschappelijk ondernemen kan beginnen met iets kleins, zoals het recyclen van plastic- en glazen flessen, of een partnership aangaan met een duurzame leverancier zoals bijvoorbeeld Earth Water. Deze ondernemingen hebben direct contact met boeren en andere producenten van bijvoorbeeld koffie of chocolade, die daarom ook een volwaardig tarief voor hun product krijgen. Ook kijken zij of het product met duurzame grondstoffen gemaakt wordt. Daar heb je zelf verder geen omkijken naar, maar je draagt zo wel bij aan een duurzame wereld.

Positief bijdragen aan de wereld


Sociale ondernemingen kiezen voor een investering in oplossingen op bijvoorbeeld het gebied van armoede, mensenrechten of milieuvervuiling. Bijvoorbeeld door een duurzame investering aan een maatschappelijk doel of het stimuleren van eerlijke handel. Of 'gewoon' door duurzame producten te verkopen. Met sociaal ondernemen creëer je een speciaal verhaal bij je onderneming en producten, terwijl je ook je steentje bijdraagt om het leven van anderen of de staat van de wereld te verbeteren.

Dit artikel is een partnerbijdrage van Earth Water.



 
Duurzaamheid

15 januari 2020

Basics: plantaardig onderscheiden anno 2020

Meer doen met plantaardig? Dit zijn de basics.

Lees meer
Training
Duurzaamheid

Training Circulair koken

Chef-kok Peter Scholte neemt je mee in de uitdagingen van een circulaire keuken en geeft je inspiratie voor een circulaire menukaart!

Bekijk training
Duurzaamheid

04 juni 2019

3 x Vooruitstrevende foodverpakkingen

Innoveren kan in ieder aspect van je bedrijfsvoering. Hierbij 3 vooruitstrevende verpakkingen waar we meer over gaan horen.

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen