Een nieuw concept dankzij tevreden gasten

4 minuten

Frans ten Oever opende in september (samen met zijn vrouw Helen Keulen) zijn ideaal: Smaakcentrum West-Friesland. Een veelzijdig culinair en educatief concept wat mede tot stand kwam door steun van tevreden gasten. 

Wie: Frans ten Oever
Wat: eigenaar Smaakcentrum West-Friesland (Tocat Culinair)
Website: tocat.nl

Wat houdt het Smaakcentrum van West-Friesland in? Wat is de kracht van het concept?

‘We brengen smaken naar de mensen toe. Dat doen we in onze eetgelegenheid van 192 vierkante meter waar we groepen ontvangen en in de keuken van 90 vierkante meter waar we kookworkshops geven. Ik heb een grote boekenkast staan vol met boeken en magazines met recepten. Daarnaast hebben we een kas en een terrein van circa 4500 vierkante meter waar straks groenten, noten en fruit groeien. We laten zien hoe alles groeit én bloeit, en vervolgens proeven hoe dát smaakt.’ 

Op welke doelgroep mik je? 

‘Van jong tot oud kan hier komen eten of een kookworkshop volgen. Dat geldt ook voor zakelijke groepen, die hier ook kunnen komen vergaderen. Normaal gesproken kunnen we ruim 120 gasten kwijt; met de aangescherpte regels zijn dat er op dit moment 30. Het Smaakcentrum heeft vooral ook een educatieve functie. Daarom onderhouden we nauwe contacten met basisscholen en het ministerie. Hoe leuk is het dat je kunt zien hoe 300 meter verderop andijvie groeit en je dat vervolgens ook kunt proeven.’  

Hoe ben je op dit idee gekomen? 

‘Het was mijn ideaal: alle componenten van mijn vak samenbrengen op één plek. We bestaan inmiddels al 26 jaar als cateringbedrijf en ik gaf al kooklessen aan 9 groepen en zo'n 120 volwassenen per maand. Daarbij verzin ik recepten, haal ik verse producten en gaan we samen aan de slag. Dat deed ik eerst vanuit een kleine locatie op een industrieterrein. Qua beleving en ruimte niet te vergelijken met het Smaakcentrum. Hier kijk je aan alle kanten vrij weg. Als chef houd ik van werken met verse producten. Nu kan ik deels werken met producten uit eigen kas. We hebben alles heel huiselijk aangekleed, zodat gasten zich hier volop op hun gemak voelen.’   

Je hebt je ideaal op een bijzondere manier weten te financieren en zo te realiseren.

‘Als ondernemer met een nieuw horecaconcept weet je dat een lening bij de bank lastig wordt. Ik heb het concept deels met obligaties gefinancierd. Ik heb mijn idee voorgelegd aan de kookgroepen en aan andere bekenden. In totaal leverde dat 25 obligatiehouders op en een opbrengst van 125.000 euro. En natuurlijk direct ambassadeurs. De rest heb ik uit eigen middelen gefinancierd; dat vond ik belangrijk. Zo hebben we in zes maanden tijd het Smaakcentrum in en van de grond kunnen krijgen. Begin september zijn we open gegaan. De leden van een van mijn kookclubs waren de eerste gasten.’ 

Waar ben je nu het drukste mee? 

‘De kookclubs blijven wel komen, maar het aantal andere gasten wat langskomt is nog mondjesmaat. Wat kleine groepjes, wat families. Dat heeft alles met de huidige situatie te maken. Daarom ben ik nu druk mijn netwerk aan het uitbreiden. We liggen hier in de buurt van Enkhuizen, het hart van Nederland als het om zaadbedrijven gaat. Veel van die bedrijven zijn in het verleden klant van me geweest. Ik nodig ze nu allemaal uit om te laten zien hoe bijzonder het Smaakcentrum is. Bij ons zit je niet ergens in zaal nummer tien, maar heb je altijd de ultieme beleving met een fantastisch uitzicht. Op een landelijke omgeving, met uitzicht op de IJsselmeerdijk, weilanden en fruitbomen. Waar je alle faciliteiten vindt voor elke vraag: van vergaderen, koken tot eten. Ik ben ervan overtuigd dat het naar meer smaakt wanneer mensen eenmaal zijn komen kijken.’ 

Welke plannen heb je verder voor de toekomst?

‘We zijn nog bezig met het inrichten van het kantoor. Verder gaan we in het voorjaar de tuin aanplanten. Op dit moment is dat nog een waterballet. Gelukkig sta ik daar niet alleen voor. Binnen mijn kookclubs zijn er ook pensionado’s met agrarische kennis die het leuk vinden om mee te helpen. Zelfs de voormalige eigenaar van dit perceel staat te popelen om zijn steentje bij te dragen. Wat dat betreft is het een voordeel dat we hier in een agrarisch gebied liggen.’    

Wanneer is je ideaal echt bereikt?

‘Natuurlijk is het belangrijk dat er meer gasten komen, maar geld verdienen is niet mijn drijfveer. Dit is een locatie waar je een en al beleving vindt, pure smaak ziet en proeft en passie voor koken deelt. Het Smaakcentrum moet dé plek voor beleving en kennisoverdracht worden.’  

Duurzaamheid

02 september 2021

4 manieren om je streekproducten te promoten

Je gasten op een creatieve manier laten weten dat er lokale gerechten op de menukaart staan? Check hier hoe!

Lees meer
Duurzaamheid

12 augustus 2019

Hoe meer vers gras, hoe zachter en smeuïger de kaas

Landgoed Kaamps is boerderij, kaasmakerij, landgoedwinkel en brasserie in één. Maar waar het vooral om draait: vol respect voor de koeien en...

Lees meer
Duurzaamheid

24 mei 2017

Scoren met storytelling

Veel leveranciers bieden kant-en-klaar reclamemateriaal met prachtige beelden en een herkomstverhaal. Maar je kunt natuurlijk ook je eigen...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen