Scoren met storytelling

2 minuten
Veel leveranciers bieden kant-en-klaar reclamemateriaal met prachtige beelden en een herkomstverhaal. Maar je kunt natuurlijk ook je eigen verhaal op de website, menukaart en aan tafel vertellen.
Als horecaondernemer wil je je onderscheiden. Gebruik je bijzondere producten in je gerechten? Laat dat zien! Met het juiste product - en vooral verhaal - maak je de beleving voor je gast compleet.

Veel leveranciers bieden kant-en-klaar reclamemateriaal met prachtige beelden en een inspirerend herkomstverhaal. Maar je kunt natuurlijk ook je eigen verhaal op de website, menukaart en aan tafel vertellen.

3 manieren om uit te pakken met storytelling


  1. Benadruk het lokale karakter


    Het straalt iets exclusiefs uit wanneer een product alleen op een bepaalde plaats verkrijgbaar is. Daarnaast laat je zien dat je lokale initiatieven steunt. Een streekproduct draagt bovendien bij aan herkenbaarheid, een duidelijke identiteit. Gasten weten precies waar het product vandaan komt en dat het vers is. Wanneer de kaas of het bier van een producent uit de buurt komt, heeft het extra charme. Bovendien heeft het product minder voedselkilometers afgelegd.


  2. Benadruk de bewuste herkomst


    De kippen die alle ruimte krijgen om buiten te scharrelen. Het versgeperste vruchtensap zonder kunstmatige toevoegingen tot medewerkers met een geestelijke of lichamelijke beperking die meebrouwen aan het bier. Als je gebruikmaakt van producten die op een milieuvriendelijke, diervriendelijke of mensvriendelijke manier tot stand zijn gekomen, vertel hier dan over. Het zegt wat over de kwaliteit van je producten. Maar ook zeker wat over je visie op het vak.


  3. Benadruk de unieke ambacht


    Zeker bij kleinere producenten is er vaak sprake van pure passie en ambacht. Dat proef je. Het verhaal over het familiebedrijf met een eigen familierecept. De eigen geheime brouwmethode van het bier. Enzovoort. Ook deze verhalen zorgen ervoor dat je gast niet anders wil dan dit product en/of je gerecht eens uitproberen.


Ontdek LoveBrands


Wil je nieuwe lokale producten ontdekken? Of je eigen product onder de aandacht brengen onder je doelgroep? Sligro organiseert LoveBrands, een nieuw lokaal event dat innovatieve jonge foodmerken met horecaondernemers verbindt. LoveBrands zijn onafhankelijke merken met een uniek verhaal en een potentiële meerwaarde op de kaart van horecaondernemers. De merken zijn vaak lokaal geaard, maar hebben de potentie om in Nederland wereldberoemd te worden. Lees hier meer.

04 februari 2019

Drie redenen om sociaal te ondernemen

Bij sociaal ondernemen is winst niet het enige doel van je horecaonderneming, het gaat ook om het bijdragen aan een betere wereld. Drie...

Lees meer

12 augustus 2019

Hoe meer vers gras, hoe zachter en smeuïger de kaas

Landgoed Kaamps is boerderij, kaasmakerij, landgoedwinkel en brasserie in één. Maar waar het vooral om draait: vol respect voor de koeien en...

Lees meer

10 oktober 2020

Een nieuw concept dankzij tevreden gasten

Frans ten Oever opende in september zijn ideaal: Smaakcentrum West-Friesland. Een veelzijdig culinair en educatief concept.

Lees meer