Succes met een nieuwe koers: focus op ontbijt en lunch

4 minuten

Vooraf en Toe besloot de koers te wijzigingen: het diner stopte, ontbijt en lunch bleven én een juicebar kwam. Achteraf gezien succesvolle keuzes. Hadi Abdi vertelt.

Wie: Hadi Abdi
Wat: eigenaar Vooraf en Toe (samen met zijn partner Claudine)
Website: voorafentoe.nl

Wat is de kracht van Vooraf en Toe?

‘Claudine en ik zijn alweer 20 jaar geleden begonnen met Vooraf en Toe. Ik ben geboren in Iran, maar een getogen Leidenaar. Het is de stad waar ik me mee verbonden voel. En de Leidenaren voelen dat gelukkig ook zo richting ons. Studenten, toeristen, families, kunstenaars en zakenmensen; iedereen voelt zich thuis. We zijn in al die jaren uitgegroeid tot de huiskamer van Leiden. Al is er natuurlijk in 20 jaar veel veranderd, en blijven we ons ontwikkelen.’

Wat is de grootste verandering in de markt? 

‘Er is meer diversiteit dan vroeger. Mensen maken andere keuzes. Dat betekent dat het voor horeca nog belangrijker is om te focussen. We waren eerst een zaak waar je ‘s ochtends vroeg kon binnenstappen voor een ontbijt, maar ook ‘s avonds laat kon genieten van een diner. Het concept was oké. Maar we hadden al wel twijfels of dit voor ons op de langere termijn nog wel de juiste koers was. Je kunt niet alles 100% doen. Daarnaast merkten we dat er een groeiende behoefte aan gezond was. De coronasluiting bracht onze plannen in een stroomversnelling.’  

Wat hebben jullie veranderd? 

‘We zijn gestopt met het diner. Voortaan konden gasten van 7.45 uur tot 18 uur bij ons terecht voor een lekker ontbijt, lunch, high tea of een lichte borrel. Tijdens de coronasluiting serveerden we ze to-go. We zijn bewust niet gaan bezorgen. Goede producten zijn belangrijk, absoluut. Maar dat is niet alles wat de horeca te bieden heeft. Hoe meer mensen thuiszitten, hoe meer ze de goede service en het sociaal contact missen. Ik zag het als onze taak om onze gasten, waaronder veel vaste, binnen de mogelijkheden toch een goede tijd te geven. Als ze komen afhalen, hebben ze toch even een praatje. Het is belangrijk om te luisteren naar de vraag van je gast. Daarom zijn we in de afgelopen maanden ook gestart met een smoothie- & juicebar. Vooraf en Toe is er nu ook voor gezonde en lekkere drankjes.’

Hoe gaf je dit nieuwe concept vorm?

‘Tijdens coronatijd hadden we alle tijd om dit plan uit te werken. We hebben menukaarten van over de hele wereld bekeken; van Azië tot Zuid-Amerika. Met het team hebben we vervolgens een selectie gemaakt, geproefd en die teruggebracht tot zes drankjes. Fruitsmoothies, maar ook een detoxdrankje en een gembershot. Ondertussen bouwden we een bar die we in een ‘inham’ bij de zaak plaatsten. Daar stond voortaan elke dag een juicer klaar om heerlijke gezonde juices en smoothies te maken. Een stukje Parijs op de Botermarkt. De reacties waren super enthousiast.’

Wat brachten deze wijzigingen op zakelijk vlak?

‘Achteraf gezien zijn de veranderingen een goede keuze geweest. Ik ging uit van een omzet van 50% in de eerste weken, maar we draaien ‘gewoon’ op onze doelstelling. Daar heeft de juicebar een groot aandeel in. Verder hebben we weinig overlast van de nieuwe beperkingen in de avonduren, doordat wij ‘s avonds niet meer open zijn. Een geluk bij een ongeluk.’

Inmiddels is de herfst begonnen en volgt de winter over enkele maanden. Hoe ga je daarmee om? 

‘In de herfst en winter blijft de juicebar gewoon open. Per 1 november gaan we wel andere drankjes serveren, die beter passen bij het seizoen. Ik denk dan ook aan warme drankjes in een kommetje, wellicht ook linzensoep met wat limoensap. We werken nu aan de nieuwe drankenkaart.’

‘Als ondernemer ben je continu bezig met ontwikkelen. Zo hebben we in de afgelopen weken ook gewerkt aan een nóg gezondere kaart en hebben we plannen voor ons terras. Van de gemeente kregen we toestemming om in de afgelopen maanden ons buitenterras te verruimen, zodat we daar nu nog 65 gasten kwijt kunnen (naast 30 binnen). Hopelijk krijgen we binnenkort groen licht om ons terras ook in de wintermaanden te kunnen benutten, nadat we dat met heaters winterklaar hebben gemaakt. Daar willen we dan ook onze kaart op afstemmen.’   

Wat is je ambitie?

‘Op korte termijn draait het voor mij vooral om voortborduren op hoe het nu gaat. Er zijn drie soorten ondernemers: zij die een klap krijgen en op de grond blijven liggen. Zij die een klap krijgen, weer opstaan en doorlopen. En zij die een klap krijgen, opstaan en vervolgens sneller lopen dan ooit. Wanneer je met de handen in het haar gaat zitten, behoor je tot die eerste groep. Ik schaar me het liefst onder de laatste groep. Ik ben blij met hoe we de afgelopen maanden zijn doorgekomen, en dat al mijn 32 medewerkers nog steeds aan het werk zijn. We weten niet wat de komende periode gaat brengen. Maar ik blijf positief en zoeken naar nieuwe kansen.’ 

22 maart 2019

De horeca kan een voortrekkersrol spelen

Met bijna dubbel zoveel deelnemers als verleden jaar is de Vegetarische Restaurantweek 2019 een groot succes. Initiatiefnemer Isabel Boerdam...

Lees meer

16 augustus 2018

Kurkuma: het gele wondermiddel

In dit artikel meer over de veelzijdigheid en positieve werking van Kurkuma

Lees meer

01 februari 2022

Meer omzet door meer vega op je menukaart

Het eten van minder of geen dierlijke producten is geen hype of trend meer te noemen. Het is een lifestyle. En dat biedt kansen. Hoe je...

Lees meer