Een buitenwijk als ideale restaurantlocatie

4 minuten
Restaurant Bij Guusjes en Op Zuid liggen beide in de buitenwijken van Utrecht. Een strategische zet: een hotspot in de wijk worden in plaats van in de drukke binnenstad. Mede-eigenaar Monique de Meijer vertelt. 'Een restaurant in een buitenwijk biedt veel kansen.'

 

 

 

 

 

Naam - Monique de Meijer
Zaak - Bij Guusjes, Op Zuid (Utrecht)
Couverts - Bij Guusjes: 70 binnen, 40 terras. Op Zuid: 110 binnen, 180 terras
Inkoop - 28% bij beide zaken
Personeel - Bij Guusjes - 34%, Op Zuid: 36%

Bij Guusjes is een huiselijk buurtrestaurant in de Utrechtse buitenwijk Vogelenbuurt. Iets wat met de start negen jaar geleden nog totaal nieuw was. En daardoor een schot in de roos. Zo succesvol dat eigenaren Monique en Frank in mei 2018 nog een concept startten in een buitenwijk: Op Zuid. Dat is een 'werelds' restaurant in 'NY-stijl' in een oude draad- en staalfabriek in de wijk Oud Hoograven.

Wat is op dit moment hét thema wat in jullie zaken speelt?

'We willen meer gasten trekken. Dit geldt voornamelijk voor Op Zuid, waarmee we nu de eerste winter ingaan. We gaan 'Black Fridays organiseren om meer gasten naar de vrijdagborrel te trekken. Het idee is om tussen 17:00 uur en 19:00 uur dranken en food tegen extra scherpe prijzen aan te bieden. Terwijl een dj zorgt voor een feestelijke en gezellige ambiance zorgt. Op Zuid moet de plek worden waar buurtbewoners hun weekend afsluiten. Buurtbewoners, maar ook medewerkers van de bedrijven om ons heen.'

Wat is je lievelingsgerecht op je eigen menukaart?

'Dat is bij Op Zuid het dry-aged meat uit de Josper Grill. We serveren het vlees met gepofte cherrytomaatjes en entrecote in jus. Een heerlijke combinatie, met als hoogtepunt het malse vlees. Ik ben enorm fan van die houtskoolgeuren en smaken uit de Josper Grill.'

Wat is de afgelopen maanden een eye-opener geweest?

'Ondanks dat horeca over lekker eten en mensen gaat, red je horecazaak het zonder marketing niet. In Utrecht vind je bijna op elke hoek wel een horecazaak. Hoe onderscheid je je dan nog van de rest? Dat kan door zichtbaar te zijn. We proberen op zoveel mogelijk plekken aanwezig te zijn. Fysiek door bij bedrijven binnen te stappen en iets te vertellen over mijn zaken en door actief te zijn op social media als Facebook en Instagram. Ook gaan we samenwerkingen aan met nieuwsplatforms die aan citymarketing doen, zoals Indebuurt.nl. Dit zorgt voor meer bekendheid en levert ons extra gasten op.'

Wat is je grootste mislukking?

'De installatie van de afzuiging bij Op Zuid gaf veel gedoe. Ik zie het niet echt als een mislukking, maar meer als tegenvaller tijdens de verbouwing. De installatie vergde aanpassingen aan het pand. Maar vanwege de monumentale waarde van het pand kon dat niet. Uiteindelijk zijn de afzuigingen, zoals wettelijk verplicht, toch gekomen. Al kostte dat flink wat extra tijd en geld. Gelukkig wisten we op het interieur te besparen. Daardoor vielen de extra kosten toch mee.'

Hoe duurzaam ben je?

'Wij zijn heel bewust bezig met het serveren van biologische gerechten. Hoewel dit nu een hot topic lijkt, vroegen de gasten bij Bij Guusjes daar acht jaar geleden al om. En aan die vraag hebben we direct voldaan. Het zorgt wel voor een spanningsveld: gasten willen alles zo duurzaam mogelijk, maar ook alles zo goedkoop mogelijk. Daarom maken we zoveel mogelijk zelf. Huisgemaakte hamburgers bijvoorbeeld, van vlees met een biologisch keurmerk. Ook werken we met kip uit vrije uitloop en heeft de vis het MSC-keurmerk. Daarnaast hebben we ook een aantal gerechten buiten de kaart. Met deze gerechten spelen we in op aanbiedingen, zodat we biologische gerechten kunnen serveren voor een scherpere prijs. Onze 'Catch of the day', een visgerecht, is daarvan een mooi voorbeeld.'

Waar zou je nog wel eens een zaak willen openen?

'Utrecht heeft nog genoeg andere buitenwijken. Leidsche Rijn lijkt me een goede buurt, omdat hier op dit moment veel wordt gebouwd voor een doelgroep die jongvolwassen is. Door onze andere twee zaken hebben wij al veel ervaring met deze doelgroep. Daarnaast vind ik het idee om een horecagelegenheid op te bouwen voor de buurt, in plaats van de stad, echt heel mooi. Vooral omdat het echt dé ontmoetingsplek van de buurt kan worden. Maar nu eerst de volle focus op Op Zuid.'

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.

Ondernemerschap

11 augustus 2018

Hoe Stravinsky blijft vernieuwen

Het begon met een Food & Beverage. Vervolgens kwam daar een hotelfunctie bij. En nog altijd blijft Stravinsky veranderen. Een interview met...

Lees meer
Ondernemerschap

20 juli 2019

We waken dat onze concepten elkaar gaan beconcurreren

Zes totaal verschillende concepten met elk een andere functie en doelgroep; dat is wat Baroef succesvol maakt. Interview met Bert van den...

Lees meer
Ondernemerschap

13 april 2019

We houden de merken bewust gescheiden

Een interview met Jean-Marc Beaumont, een van de eigenaars van Twin Peaks Hospitality, over het combineren van meerdere concepten...

Lees meer