Een foodtruck naast je restaurant

2 minuten

Wil je straks extra omzet of aandacht genereren met een foodtruck? Naast je restaurant als to-go oplossing, voor bedrijfscatering of - wanneer het straks weer kan - bijvoorbeeld op een festival. Houd dan rekening met deze tips.   

Vooraf: heb de basis op orde

Start altijd met een businessplan (kosten, opbrengsten, doelgroep, onderscheidend vermogen in de markt). Onderzoek ook welke vergunningen je nodig hebt en hoe je aan de geldende regels voldoet. Zo je heb je in de meeste gemeentes een zogeheten standplaatsvergunning nodig als je in de openbare ruimte wilt staan. Richtlijnen kunnen per gemeente verschillen. 

Lees hier meer over de basis voor als je een foodtruck wilt starten. 

Behoud focus

Met een foodtruck ben je flexibel. Zo kun je direct verkopen aan consumenten, maar een foodtruck ook inzetten voor bedrijfscatering. Zorg echter - zeker als je een foodtruck inzet naast je reguliere restaurant - dat het één het ander niet bijt en dat het allemaal beheersbaar blijft. Beide locaties hebben hun eigen functie. Al kun je een foodtruck wel gebruiken als proeflokaal voor je restaurant: slaat een gerecht aan, dan kun je dit op je restaurantkaart terug laten komen als dit binnen je concept past. 

Denk praktisch voor jezelf en je gasten

Onderscheiden is belangrijk, maar maak het ook weer niet té moeilijk met je foodtruckkaart. Gerechten moet je snel mee kunnen geven aan je gasten, zij willen ze gemakkelijk meenemen en er gemakkelijk van kunnen eten. Besef ook dat ze er niet altijd zittend van kunnen genieten, zoals in je restaurant. Houd daar niet alleen rekening mee qua gerecht, maar ook qua disposable.  

Zorg voor voldoende werkruimte

Door de beperkte ruimte is een goede voorbereiding nog belangrijker. De meeste gasten willen niet te lang wachten, en je wilt voorkomen dat te hoge druk ten koste gaat van kwaliteit. We gaven al eerder aan dat het verstandig is om alleen bij je te hebben wat je echt nodig hebt. Maar het is ook handig om uitwijklocatie in te zetten buiten je foodtruck, voor de mise-en-place, opslag en de afwas. Dat kan je restaurantkeuken zijn, wanneer je de foodtruck als verlengstuk van je restaurant inzet. 

Pak uit met marketing

Zet je foodtruck vooral ook in als marketingtool voor je restaurant: het is een rijdend visitekaartje. Zorg voor duidelijke signing, deel foto’s via social media-kanalen en zorg vooral voor tevreden gasten die je vanuit je restaurant niet bereikt.

Meer tips over hoe je je onderscheidt met een foodtruck naast je restaurant? 

Lees ook deze tips van topchef en foodtruck-expert Najat Kaanache (World’s 50 Best Restaurants)

Ondernemerschap

10 december 2016

Bart van Schijndel: hoe een persoonlijke aanpak succes oplevert

Hij studeerde rechtsgeleerdheid, maar werd horeca-ondernemer. Bart van Schijndel van Aengenaam leert bij in de praktijk. Niet zonder...

Lees meer
Ondernemerschap

01 april 2021

Basics voor de herstart: werken met een kleinere kaart 

Met welke menukaart haal je straks het meeste uit je zaak na de herstart, bij een kleinere maximum bezetting? Maak het jezelf en je gast zo...

Lees meer
Ondernemerschap

05 november 2020

Learnings: je horecabedrijf in een veranderende wereld 

Learnings voor hoe je je horecabedrijf toekomstbestendig maakt ondanks een veranderende markt.

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen