Extra aandacht voor kinderen

3 minuten
Een ballenbak, een spelcomputer én een uitgebreide kinderkaart: restaurant Herberg Jan is een paradijs voor jonge gezinnen. Eigenaresse Marjolein Bosch vertelt wat deze kindvriendelijkheid haar oplevert.

 

Naam - Marjolein Bosch
Zaak - Mede-eigenaar Herberg-Jan in Heiloo
 

Is het een bewuste keuze om jullie te richten op ouders met jonge kinderen?

"Dat is eigenlijk zo gegroeid. In eerste instantie wilden we een zo breed mogelijk publiek aanspreken. Ons restaurant is gevestigd in een oud bankgebouw. In een hoekje waar voorheen de pinautomaat stond, was een soort bak waarvan we niet goed wisten wat we ermee moesten. Toen bedacht ik: we maken er een ballenbak van! 

Al snel werden we 'dat restaurant met de ballenbak' en trokken we veel gezinnen. We hebben toen ook voor oudere kinderen vermaak toegevoegd, zoals een spelcomputer en een tafelvoetbalspel. En we hebben onze kinderkaart steeds verder uitgebreid."

Hoe ziet die kaart eruit?

"Het is echt een kinderkaart, met een kleurplaat en puzzels erop. Op het menu vind je zowel frietjes met een snack, als wat gezondere gerechten. Denk aan vis met groente, een fruitspiesje en tomatensoep. Voor de allerkleinsten pureren we de gerechten tot babyhapje. Ouders vinden het prettig dat ze een verantwoorde keuze kunnen maken, vooral als ze regelmatig uit eten gaan en niet alleen als er iets te vieren is. Voor gezonde gerechten zijn ze ook bereid om meer te betalen."

Van het kindertoetje maken jullie ook iets speciaals, toch?

"Dat klopt. Kinderen mogen in de keuken hun eigen ijsje komen versieren. Vroeger ging ik met mijn oma altijd ergens lunchen waar ik in de keuken mocht komen kijken. Dat vond ik zo leuk, het is me altijd bijgebleven. Bovendien hebben kinderen het aan het eind van het diner vaak wel gehad met stilzitten, dan is zo'n kijkje in de keuken een welkome afleiding. We merken dat kinderen - en daarmee hun ouders - echt om deze reden bij ons terugkomen."

Levert de kinderkaart veel omzet op?

"Als je puur kijkt naar de gerechten op de kinderkaart, dan is de omzet niet groot. Maar een kroketje of frikandel hebben we altijd wel liggen, bovendien vragen deze gerechten weinig mise-en-place. Het grote voordeel zit hem vooral in een betere bezetting tijdens de dalmomenten. Deze doelgroep komt op zondagochtend ontbijten en op woensdagochtend even koffiedrinken. En ze komen vroeg dineren, zodat we de tafel om 19.30 uur weer voor andere gasten beschikbaar hebben."

Schrik je met die focus op gezinnen andere gasten niet af?

"Dat proberen we natuurlijk zoveel mogelijk te voorkomen, vooral door er met de tafelschikking rekening mee te houden. We hebben in ons restaurant een gedeelte waar je rustig kunt zitten en een gedeelte bij de ballenbak. We vragen bij een reservering dan ook altijd naar het gezelschap en de gelegenheid. We hebben een heel breed publiek. Ik maak niet vaak mee dat mensen niet voor ons kiezen omdat wij 'te kindvriendelijk' zouden zijn. Met onze kindvriendelijkheid onderscheiden we ons duidelijk van anderen, omdat deze doelgroep in veel restaurants niet op hun plek is. Juist de combinatie van een restaurant met een goede volwassen dinerkaart - dus niet alleen pizza of pannenkoeken - en een kindvriendelijke service spreekt veel ouders van deze tijd aan."

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.

 

Ondernemerschap

21 februari 2019

Werken op reservering: 4 aandachtspunten

Werken met reserveringen biedt voordelen. Doordat je beter kunt inschatten hoeveel gerechten je bereidt, hoe groot je personeelsbezetting...

Lees meer
Ondernemerschap

12 augustus 2019

Horeca: 5 snelle tips voor werken in zomerhitte

Wat te doen als je terras niet is ingericht op piekhitte, met bijvoorbeeld vernevelaars en ventilatoren? Check de tips!

Lees meer
Ondernemerschap

02 februari 2019

We zijn erg trots op onze award

Sinds Sandton Hotel Pillows verbouwd is tot Grand Hotel Ter Borch, runt chef-kok Remco Jansen onder meer het nieuw aangebouwde restaurant...

Lees meer