Dat de pannenkoek veelzijdiger is dan veel mensen denken, bewijst Brinks Pannenkoeken al acht jaar. Ondernemer Luc Peters vertelt over variëren met pannenkoeken, landelijke publiciteit en het runnen van een pannenkoekenrestaurant 3.0. ‘Als ik een plaatje zie van een mooi gerecht, denk ik daar een pannenkoek bij.’
Naam - Luc Peters
Zaak - Brinks Pannenkoeken
Aantal plaatsen - 75
Website - www.brinkspannenkoeken.nl
Wat onderscheidt jullie van andere pannenkoekenrestaurants?
‘We zijn een pannenkoekenrestaurant 3.0. Wat ik daarmee bedoel? Normaal gesproken komen mensen met redelijk lage verwachtingen binnen in een pannenkoekenrestaurant. Wij proberen op alle factoren die verwachting te overtreffen. Van de ontvangst door ons personeel tot bijzondere toppings.
Ons pannenkoekenbeslag bestaat uitsluitend uit streekproducten. Ons geheime recept wordt verderop voor ons gemaakt in één van de oudste molens van Nederland. De eieren komen van een pluimveebedrijf uit Doetinchem en ons water wordt gezuiverd in de bossen iets verderop.’
Wat maakt een pannenkoek zo’n mooi gerecht?
‘De basis is heel neutraal, waardoor er voor mij als chef heel veel mogelijkheden zijn. Ik lees veel culinaire inspiratiemagazines. Als ik een mooi gerecht zie, denk ik daar een pannenkoek bij. Al wil dat niet zeggen dat alle gerechten een goede combinatie zijn met een pannenkoek. Maar wij hebben in het verleden wel weer een kebab- en dönerpannenkoek op de kaart gehad. De smaken moeten goed combineren en het moet er mooi uitzien op het bord. Dat zijn voor mij de maatstaven.’
Hoe vaak wisselt je kaart?
‘We proberen één keer per jaar de volledige kaart te wisselen. Daarnaast serveren we tegenwoordig buiten de kaart om een ‘special’, die minstens één keer per maand wisselt. Zo kunnen we toch inspelen op het seizoen. De vorige special was er één met bospaddenstoelen. En nu hebben we een wildpannenkoek met een topping van onder meer toefjes zoete aardappel en stoofpeer. Die maken we op als een sterrengerecht. Zulke gerechten behoren tot onze hardlopers.’
Over hardlopers gesproken, anderhalf jaar geleden haalden jullie het nieuws met een frikandelpannenkoek.
‘Die is inderdaad nog steeds erg populair. We hadden de pannenkoek al langer op de kaart staan toen we hem op Facebook plaatste. Dat bericht ging viral. Voordat ik het wist had ik de Telegraaf aan de lijn en stond ik mijn pannenkoek te bakken in de studio van Q-Music. De gasten stonden in de rij. Sinds dat moment trekken we gasten uit een steeds bredere regio. Nog altijd zijn er gasten die speciaal voor deze pannenkoek bij ons langskomen.’
Hoe geven jullie nog meer een bijzonder twist aan de pannenkoek?
‘Met bijvoorbeeld onze pancake tea. Een high tea, maar dan heel anders. We serveren onder meer poffertjes met carpaccio en zalm, american pancakes opgemaakt als broodjes brie en pannenkoekenrolletjes met nutella. Onze Pancake tea is erg populair onder vrouwelijke gasten, ook bij een babyshower.’
Je gaf net een voorbeeld, maar hoe belangrijk zijn social media voor jullie zaak?
‘Heel belangrijk. We doen bijna niks meer via advertenties of andere kanalen. Mijn vriendin, Ellen Weijenbarg, houdt Facebook en Instagram bij. We denken samen aan de keukentafel na over twee tot drie berichten die we de komende week kunnen plaatsen. We maken een mooi fotootje en denken na over het beste tijdstip van plaatsen. In de statistieken kunnen we precies zien op welke dag en op welk moment onze berichten het beste worden geliked of de meeste reacties opleveren. Ons doel is vooral beleving overbrengen. Mensen moeten zich aangesproken voelen door wat ze zien en daardoor zin hebben om eens langs te komen.’
Hoe gaat het met de bezetting?
‘Doordeweeks wisselt het nogal. Dat ligt ook aan onze brede doelgroep. De ene dag rennen er kinderen door het restaurant terwijl de andere dag het restaurant vol zit met ouderen. Maar in de weekenden zijn we standaard twee keer volgeboekt. Ook merken we pieken in de vakanties en met feestdagen als Sinterklaas. Omdat we in het verleden te veel gasten in het weekend moesten teleurstellen aan de deur, zijn we meer gaan sturen op reserveren via onze website. Inmiddels weten gasten ook wel dat de kans klein is als ze gewoon langskomen dat er nog een plekje is. We hebben zelfs gasten die twee keer per week komen eten.’
Wat is de grootste misstap die je in de afgelopen acht jaar hebt gemaakt?
‘We hebben ooit de grote fout gemaakt om mee te doen aan een kortingsactie. Daarmee trokken we toen veelal koopjesjagers die voor tien euro twee pannenkoeken konden komen eten, van onze reguliere kaart. Het werd zo enorm druk dat we het qua personeel amper aan konden. En we merkten dat de gasten die we trokken niet onze gasten waren. Het waren mensen die voor zo min mogelijk geld zoveel mogelijk wilden krijgen. Achteraf gezien bleek dat het ons heel veel geld kostte, terwijl het ook voor de langere termijn niet veel opleverde.’
Toch organiseren jullie elke donderdag onbeperkt pannenkoeken eten voor een vaste prijs.
‘Het grote verschil is dat dit volledig volgens onze eigen voorwaarden gaat. Zo kiezen gasten uit maximaal twee toppings en kunnen ze pas de volgende pannenkoek bestellen wanneer ze driekwart van de vorige op hebben. Gasten eten overigens gemiddeld anderhalf tot twee pannenkoeken. Het zijn hetzelfde soort gasten als we op de andere avonden trekken.’
In de toekomst blijven jullie dichtbij de pannenkoek?
‘We hebben wel een paar andere gerechtjes op de kaart staan, maar er zijn hier genoeg andere zaken die daar al op inspelen. Wel lijkt het mij en Ellen leuk om in de toekomst meer met feesten en partijen te doen. Maar op dit moment hebben we daar met 75 plaatsen te weinig ruimte voor. In de toekomst willen we zeker groeien.’
Meer weten?
Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.