Jonge gezinnen zijn een aantrekkelijke doelgroep voor restaurants. Hoe bedien je deze doelgroep zo goed mogelijk? Koen Bakker, eigenaar van restaurant Het Hooihuis, heeft daar zo zijn eigen ideeën over.
Naam - Koen Bakker
Zaak - Eigenaar Het Hooihuis in Roosendaal
Hoe spelen jullie in op gezinnen met kinderen?
"Dat zit hem bij ons in de details. We geven kinderen het gevoel dat ze welkom zijn. De sfeer is ontspannen, ze hoeven niet stijf aan tafel te zitten. Vroeger hadden we ook een speelhoek. Maar dat vonden we niet meer passen bij de tijdsgeest, dus die hebben we weggehaald. Tegenwoordig vinden ouders het gezellig als kinderen aan tafel blijven zitten. Bovendien kunnen andere gasten last hebben van zo'n speelhoek."
In welke details zie je die focus op kinderen bijvoorbeeld?
"Op tafel staat een kaartenwaaier met Hooihuis Memory. Je kunt eerst de kaartjes losknippen en daarna gezellig een spelletje spelen. Ook rijdt er bovenin ons restaurant, bijna bij het plafond, een treintje rond. Dat vinden de kleintjes geweldig. Buiten kunnen ze spelen in een boomhut. En daarnaast hebben we natuurlijk een uitgebreide kinderkaart."
Wat was jullie uitgangspunt bij het samenstellen van die kaart?
"We willen onze gasten, of ze nu klein of groot zijn, enthousiast maken over eten en drinken. Smaakontwikkeling bij kinderen vinden we heel belangrijk. We geven graag een beetje tegengas tegen de voedingsindustrie, waarin te veel suiker en zout gebruikt wordt. Op onze kaart daarom geen friet met frikandel, maar wel andere lekkere gerechten waar kinderen en hun ouders blij van worden. Onze chef Miranda kookt zo puur mogelijk."
Halen jullie extra omzet door te focussen op kinderen?
"Als ik alleen zou kijken naar de besteding van kinderen, dus de opbrengst per stoel, kunnen we er beter mee stoppen. Maar de doelgroep waar ze onderdeel van uitmaken, is wél heel interessant: jonge gezinnen. Vaak zijn het tweeverdieners, die graag ontzorgd willen worden. Daarom willen ze ook kunnen kiezen voor gezond eten voor hun kinderen. Als je daar goed op inspeelt, komen ze regelmatig terug."
Zie je jullie focus op kinderen ook als investering in de gast van de toekomst?
"Ik denk wel veel na over de toekomst, maar vooral over de vraag of er dan nog voldoende gekwalificeerd personeel te vinden zal zijn. Ik ben trots op de horecabranche, het is een prachtig vak. Maar werken in de horeca is niet populair. Daarom zoek ik bewust de connectie met het middelbaar onderwijs. We hebben bijvoorbeeld vaak stagiairs van het vmbo en bieden jongeren ook de kans om via een bijbaan kennis te maken met de horeca. Ik investeer dus via de medewerker van de toekomst in de gast van de toekomst. Want als je goed personeel hebt, komen die gasten vanzelf. En als je kinderen nu leert hoe leuk en lekker het is om uit eten te gaan, dan zijn dit je gasten in de toekomst.
Meer weten?
Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.