Het historische Oude Slot Heemstede en de naastgelegen De Theeschenkerij zijn omgeven door prachtige tuinen, waterpartijen, weilanden en een boomgaard met trouwprieel. Maar het is niet alleen de omgeving waardoor de locaties van de Post Verkade Groep tot de absolute top behoren als het gaat om bruiloften en (zakelijke) events. De sleutelwoorden: commitment en duidelijkheid. 'We denken ver mee, maar geven ook duidelijk aan wat we niet doen. Iedereen wil vooral weten waar hij aan toe is.'
Naam - Saskia Post (samen met René Verkade eigenaar van de Post Verkade Groep)
Locaties - Het Oude Slot Heemstede
Saskia: 'Ons landgoed behoort al jaren tot de landelijke top als het om trouwlocaties gaat. Terwijl de particuliere markt toch een volle, lastige markt is. Dat zegt wel iets. We hebben inmiddels ook al 17 jaar ervaring opgebouwd. Sommige medewerkers lopen hier al 15 jaar rond.'
Hoe zorg je dat je team gemotiveerd is?
'René en ik spelen daar als directie een belangrijke rol in. Wij zetten de toon en moeten zorgen dat juiste mensen op de juiste plek zitten. We stellen ons heel toegankelijk op. En halverwege het seizoen - wanneer het door vakanties iets rustiger is - organiseren we een borrel met het hele team. Verder vraag op de man af om commitment. Aan het begin van het seizoen gaan we met iedereen zitten. Éen-op-één. Zowel vaste krachten als onze 30 oproepkrachten. Topniveau bereik je alleen wanneer je medewerkers er zin in hebben. Heb je er geen zin in, dan kun je ons werk niet doen.'
Wat maakt Slot Heemstede verder aantrekkelijk als trouwlocatie?
'Het historisch erfgoed en de ligging spreken aan: een prachtige landelijke omgeving op slechts een kwartier rijden van Amsterdam Schiphol. Gasten kunnen zelfs ons hele landgoed afhuren, zodat het écht hun exclusieve evenement is. Daarnaast stellen we ons flexibel en servicegericht op: we luisteren goed naar wat onze gasten willen. Maar tegelijkertijd weet je bij ons altijd waar je aan toe bent. Zo laten we de beslissing voor een binnen- of buitenbruiloft heel duidelijk bij het bruiloftspersoneel. Wij mengen ons niet in de discussie wanneer er regenachtig weer verwacht wordt.'
We hebben het nu alleen over bruiloften, maar jullie locatie vervult natuurlijk meer behoeften. Waar ligt het zwaartepunt?
'De verhouding particulier-zakelijk is 50-50. Ook bedrijven kunnen op onze locaties terecht voor bijvoorbeeld een vergadering, bedrijfsborrel of ander event. We werken samen met een grote partij die teambuildings bij ons organiseert. De 'gaten' in de planning tussen bruiloften en zakelijke events worden gevuld met condoleances en afscheidsborrels. We krijgen steeds meer aanvragen van mensen die de liefde van hun leven een prachtig afscheid willen geven op een toplocatie. Op ons landgoed vieren we de liefde en het leven. Die afwisseling in boekingen is ook heel aantrekkelijk voor ons personeel.'
Hoe onderscheiden jullie je met food?
'Food is voor ons heel belangrijk. Het is Renés passie. Hij is enorm creatief. Zo serveren wij een bruidstaart in meerdere formaten onder de naam 'StapelVerliefd' die volgens zijn recept wordt gebakken. Een heerlijke amandelcake met onder meer chocolade, vanille, een bavarois van framboos en frambozencompote. We kunnen de taart decoreren in gewenste stijl en kleur. Al jaren een enorm succes. Daarom serveren we uitsluitend deze taart. StapelVerliefd is een van de pijlers die ons concurrerend maakt.'
'Bij onze gerechten bieden we ook maatwerk. Als een gast kreeft wil, bereiden we kreeft. En we denken mee als gasten veganistische wensen of andere voedingsvoorkeuren hebben. Maar de waanzinnige smaakbeleving staat voorop. René werkt altijd met verse producten, als het kan uit de streek. Hij gaat rustig een week op reis om terug te komen vol nieuwe inspiratie.'
Keren partijen vaak terug?
'Er zijn zeker partijen die meerdere bijeenkomsten per jaar organiseren. In het verleden werkten we op contractbasis, maar sinds de crisis is dat er uit. We werken wel met intentieverklaringen. Partijen die de intentie uitspreken meermaals in hetzelfde jaar te boeken belonen we. Korting? Nee, dat gaat ten koste van de marge. Je moet eerder denken aan een extraatje.'
Hoe zorg je voor verdere groei?
'Anders dan bij andere bedrijven bestaat onze directie niet uit iemand die de keuken runt en iemand die de bediening aanstuurt. René runt de hele interne organisatie en is verantwoordelijk voor de totale styling. Terwijl ik me focus op sales, marketing en PR. We steken volop aandacht in commercie: met name via internet en mijn eigen netwerk. We merken dat opdrachtgevers weer meer te besteden hebben, maar alsnog komen deals niet aanwaaien. Het is hard werken. Bij ons is het geen 'dozen schuiven', maar staat de teller elke dag weer op 0. Mijn kick haal ik uit het binnenslepen van nieuwe deals, zodat ons team vervolgens op het hoogste niveau hun werk kunnen doen.'
Meer weten?
Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.