MIJN Torpedoloods heeft een eigen trouwambtenaar. En dit levert het op.

6 minuten

'Wij zijn hét voorbeeld dat je elk moment je eigen zaak kan beginnen en zelfs kan blijven innoveren. Ook als het geldpotje op is.' Linda Geers was 22, zat nog op school en had geen geld toen ze MIJN Torpedoloods opende. Linda: 'Maar ik had niets te verliezen want van een kale kip kun je niet plukken'. MIJN Torpedoloods begon als restaurant en evenementenlocatie, maar inmiddels bedienen ze ook de zakelijke markt met het aangebouwde hotel en vergaderruimtes. Onder de rook van Rotterdam en op een steenworp afstand van het strand blijft MIJN Torpedoloods groeien.

Naam - Linda Geers & Dennis van Dop (chef-kok)
Zaak - MIJN Torpedoloods (1 maart 2014)
Couverts - 150
Inkoop - 30% van de omzet
Personeel - 40, 16 vast, 24 flexibel
Huur - 10% van de omzet
Website - http://mijntorpedoloods.nl/

Je zat op school, had geen geld of ervaring en dan moet je naar de bank voor een lening. Die stonden vast niet te springen om te helpen?

Linda: 'Ik stond binnen vijf minuten weer buiten. Geen kans. Dit is denk ik het kortste gesprek wat ze ooit gevoerd hebben. Maar ik wist heel zeker dat ik voor mezelf wilde beginnen. Op het moment dat ik het te koop-bord zag staan bij de torpedoloods moest ik een poging wagen. Mijn geluk kwam nadat het pand maanden te koop stond maar niemand het wilde hebben. Het pand werd geveild. De investeerder die had pand kocht wist dat ik interesse had en heeft mij weer benaderd. Hij wilde investeren in jonge mensen.'

Na een verbouwing van een half jaar ging je open. Nu, vier jaar verder, is er al zoveel veranderd.

Linda: 'Om jezelf op de kaart te zetten moet je blijven vernieuwen. Mensen blijven dan over je praten. Het pand waar we inzitten is ook zo groot dat het veel mogelijkheden biedt. Zo kunnen wij het restaurant en de andere ruimtes goed scheiden. De zakelijke markt weet ons ruimschoots te vinden nadat we anderhalf jaar geleden het hotel hebben geopend en sinds een aantal maanden Dennis van Dop als kok hebben aangetrokken. Door veel mond-tot-mondreclame, onze locatie aan de haven, het bijzondere pand en goed eten gaat dat als een speer. Maar zoals gezegd, blijf vernieuwen! In januari gaan we de vergaderzaal verbouwen en begin 2019 de serre.'

Jullie hebben niet alleen een evenementenlocatie, maar zijn echt totaalleverancier voor bruiloften. Inclusief trouwambtenaar.

Linda: 'De eerste bruiloft die we hier hadden was super spannend. Vooral het moment van de ceremonie, daar draait de dag toch om. Er was een enthousiaste, vrolijke trouwambtenaar die het super goed deed. Een schril contrast met de bruiloft daarna waar een ingetogen verhaal en het opnoemen van de verkeerde namen een stempel op de dag drukte. "Als het zo moet ga ik de mensen wel trouwen " riep mijn vriend. De gemeente Rotterdam hadden toevallig een tekort aan trouwambtenaren en hij heeft zich direct ingeschreven.'

Wat levert dit totaalpakket op?

Linda: 'Inmiddels heeft mijn vriend al 33 bruiloften gedaan. Niet alleen bij ons, maar ook bij andere zaken in de regio. Wat natuurlijk ook naamsbekendheid voor ons oplevert. De grootste winst zit hem echter dat gasten die de locatie komen bekijken direct de trouwambtenaar kunnen ontmoeten. Normaal moet je van een A4 blaadje met portretfoto's kiezen wie je als ambtenaar wil. Of er een klik is weet je niet. Wij hebben ook een paar keer gehad dat die klik er niet was, dan moet je hier ook niet je huwelijk vieren. Ik zou het verschrikkelijk vinden als iemand maar voor 90 procent tevreden is op hun speciale dag'.

Wat is op dit moment hét thema wat in je zaak speelt?

Linda: 'Perfectioneren. Onszelf nog beter op de kaart zetten. Afgelopen half jaar hebben wij dit gedaan door Dennis als topkok aan ons team toe te voegen en dit ook groots te communiceren. Ik werkte altijd met zelfstandig werkende koks, maar omdat we zo hard gegroeid zijn was deze situatie niet meer houdbaar en de kwaliteit onvoldoende. De vernieuwde vergaderzaal wordt het volgende punt waar we ons op gaan richten. Ook in de communicatie.'

Je bent zeer actief op social media. En zelfs met vloggen.

Linda: 'Dit is ontstaan nadat ik voor de 30ste keer aan gasten vertelde hoe de verbouwing verliep. Niet heel efficiënt. Maar blijkbaar was er wel behoefte aan. Ik heb een video gemaakt die ik op Facebook heb gezet. Met geen idee wat dit zou doen. Dit leverde zoveel leuke reacties op dat ik het vloggen door heb gezet. Social media is inmiddels heel belangrijk voor ons.'

Wat is je lievelingsgerecht op je eigen menukaart?

Dennis: 'Alle gerechten met het vlees van Piet van den Berg. Ik weet waar de beesten vandaan komen en dat ze een goed leven hebben gehad. En dat proef je. Ik werk al achttien jaar met dit vlees, het komt uit de buurt en gasten zeggen ook echt dat ze het heerlijk vinden.'

Wie zijn je horecahelden?

Dennis: 'Hans van Wolde, Herman den Blijker en andere leermeester waar ik mee heb gewerkt. Ik heb de mooiste technieken van hun geleerd. Inmiddels ben ik er wel achter dat niet alle gasten al die tierelantijntjes op het bord leuk vinden. Een goede basis vind ik nu belangrijker: de groente perfect op smaak, een goed stuk vlees en geen poespas eromheen. Het draait om mooie producten. Ik moet natuurlijk ook rekening houden met de gasten die hier komen en het personeel. Zo kan ik wel heel ingewikkelde dingen willen maken, en dat doe ik ook één keer per maand, maar het is moeilijk om goed personeel te vinden die daarin mee kan. Daar moet je je als chef op aanpassen.'

Wat is je grootste eye-opener geweest?

Linda: 'Ik heb de afgelopen vier jaar veel advies gekregen van vrienden, gasten en leveranciers. En iedereen zou het op een andere manier doen. Als ik naar iedereen had moeten luisteren die mij advies had gegeven?

Ik heb daardoor ook beslissingen genomen die niet goed voelde, maar die ik toch deed omdat andere mensen dat adviseerden. En daar ben ik ook verschrikkelijk onderuit gegaan. Bijvoorbeeld bij een feestje waarvan ik dacht dat dit niet de mensen waren die gelukkig werden als ze hun feest hier zouden houden. Wij begrepen elkaar vaak niet en dan krijg je achteraf ook problemen over de prijzen. Toen ook. In plaats van naar iedereen te luisteren heb ik een kleine groep mensen om mij heen verzameld waar ik naar luister en advies aan vraag, dat werkt een stuk prettiger. Want alleen kan je het niet. Dat heb ik ook geleerd. Nu met Dennis naast me kunnen we veel meer aan. Dat is super tof!'

Heb je de luxe om gasten een andere locatie aan te bevelen?

Linda: 'In het begin nog niet, maar omdat ik dat daarna wel ben gaan doen hebben wij een betere naam op kunnen bouwen. Er zijn zoveel mooie feestlocaties in de omgeving die het ook heel goed doen. En je kan niet met iedereen een klik hebben. Dan kun je het beter aan een collega gunnen. Uiteindelijk zijn mensen toch heel positief over ons omdat wij ze bij die locatie hebben gebracht en bij ons was het geen goede match geweest.'

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.

 

Ondernemerschap

11 augustus 2018

Hoe Stravinsky blijft vernieuwen

Het begon met een Food & Beverage. Vervolgens kwam daar een hotelfunctie bij. En nog altijd blijft Stravinsky veranderen. Een interview met...

Lees meer
Ondernemerschap

14 juni 2018

Tweede zaak Edwin Kats: 'De diversiteit maakt Noble Kitchen interessant'

Edwin Kats heeft in Cromvoirt zijn tweede zaak geopend. Noble Kitchen is fine dining-restaurant met letterlijk en figuurlijk een hoofdrol...

Lees meer
Ondernemerschap

13 april 2019

We houden de merken bewust gescheiden

Een interview met Jean-Marc Beaumont, een van de eigenaars van Twin Peaks Hospitality, over het combineren van meerdere concepten...

Lees meer