De drie concepten van Italo Atzori hebben drie dingen met elkaar gemeen. Ze gaan over vlees, Zuid-Amerika en entertainment. Maar ze zijn vooral ontzettend populair.
Naam - Italo Atzori
Zaak - Santos, Rodizio Den Haag, Rodizio Rotterdam
Couverts (plekken) - 300 per restaurant
All you can eat. Twaalf jaar geleden was het nog niet zo'n big happening. En zeker niet met een Braziliaans of Argentijns thema. Italo Atzori startte twee all you can eat-restaurants: Rodizio Rotterdam en Rodizio Den Haag, in Braziliaanse stijl. Santos daarentegen is juist à la carte in Argentijnse stijl. Tot in de puntjes doorgevoerd, in architectuur, food en entertainment.
Wat is het verschil tussen je zaken?
'Het verschil zit hem in de bereidingswijze en sfeer. In alle drie de restaurants hebben we een Zuid-Amerikaans concept waar vlees de hoofdrol speelt. Santos is bijvoorbeeld een echt Argentijns restaurant, à la carte. Hier grillen we vlees op het ijzer en wordt het vlees per steak geserveerd. Bij Rodizio, aan het levendige Kurhausplein in Scheveningen, staat de Braziliaanse cultuur centraal. Hier serveren we het vlees aan grote spiezen en snijden we deze aan tafel. Een totaal andere beleving. Tel daar de Braziliaanse danseressen bij op en je hebt een hele andere sfeer. Mensen verklaarden mij eerst voor gek dat ik nóg een Zuid-Amerikaans vleesrestaurant ging starten op het Kurhausplein. Nu weten ze niet wat ze zien: echt twee aparte restaurants. Vanwege het succes van Rodizio Den Haag kopieerde ik het concept naar de Kruiskade in Rotterdam en daar sloeg 'thema Brazilië' ook aan.'
Wat is op dit moment hét thema wat in je zaken speelt?
'De Samba. Binnenkort komt er een Braziliaanse band naar Rodizio Rotterdam. Zij gaan live spelen tussen de tafels van onze gasten. Binnen de Rodizioconcepten zijn we vanaf dag één begonnen met vermaak tussen de tafels. Met muzikanten en danseressen, zoals je die uit Brazilië kent. Ik wil mensen een avondje vakantie bieden. Gewoon in de drukke stad Rotterdam of in Scheveningen. Zodra ze binnen stappen moeten ze gewoon vergeten dat ze in Nederland zijn.'
Wat is je grootste eye-opener?
'Dat de toevoeging van de dansshows een schot in de roos was. Natuurlijk geloofde ik er zelf in, maar ik had geen idee of de Nederlandse gast er ook op zat te wachten. Ik wilde mijn Rodizio zaken echt Braziliaans maken. Naast topvlees uit Zuid-Amerika, horen daar ook mooie danseressen en muziek bij. Het is vermaak én eten. Rodizio is niet echt voor de stelletjes, maar meer voor de families en vriendengroepen die van spektakel houden.'
Wat is je lievelingsgerecht op je eigen kaart?
'De picanha, een typisch Braziliaans gerecht (staartstuk van een rund). Het vlees is mals, sappig, zoet en aan het spit gegrild. Onze 'passadores' snijden de plakken vlees er aan tafel vanaf. Het is heerlijk met farofa, een Braziliaans bijgerecht dat bestaat uit cassavemeel. Wij hebben echter geen menukaart. Gasten beginnen met Caipirinha, een Braziliaanse cocktail en gaan dan langs het buffet, waarna het 'vleesfeest' begint. Maar liefst 15 verschillende soorten vlees.'
Wat is je grootste mislukking geweest?
'Dat ik Rodizio niet direct in andere steden hebt uitgerold. Het vleesconcept met het typische entertainment is een enorm succes. Het zit nu alleen in Rotterdam en Den Haag, terwijl ik geloof dat het ook makkelijk kan aanslaan in andere steden. Ik zeg bewust steden, omdat ik denk dat Rodizio niets is voor een dorp. Rodizio is echt multicultureel. Gasten zijn wereldburgers: nieuwsgierig en hebben de behoefte om echt een avondje te ontsnappen. Daarnaast heb ik met een stad een grote markt waar ik uit kan putten. Ik wil dan ook op zoek gaan naar franchisenemers die een Rodizio willen starten in steden als Amsterdam en Utrecht.'
Wat is je motto?
'Wat gisteren goed was, is morgen misschien helemaal niets. Oftewel: blijf verbeteren en om je heen kijken. Zo verander ik met regelmaat wat aan mijn zaken. Een ander kleurtje, andere lampen en ander meubilair. Ik werk hiervoor samen met onze architect. Over de kleinste details denken we wel zes keer na. Daar zitten de verschillen in en reken maar dat je gasten die ook zien. Van kapstok tot stoelen en lampen tot deuren. Alles moet kloppen. En daarom moet je soms eens alles op z'n kop gooien.'
Waar zou je nog wel eens een zaak willen openen?
'Op het moment ben ik volop bezig met een vierde zaak. Deze gaat ook in Scheveningen komen en heeft, net als de andere een Zuid-Amerikaans concept. We gaan binnenkort open.'
Wat zou je doen als je geen horecaondernemer was?
'Dan had het met erg leuk geleken om mensen een persoonlijk reisbeleving te geven. Een soort van reisbureau voor op maat gemaakte reizen. Iets wat ik nu met mijn vier restaurants eigenlijk ook doe, alleen dan op kleinere schaal. Maar je weet het nooit met mij. Ik vind de ICT-branche bijvoorbeeld ook erg leuk.'
Meer weten?
Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.