In het horecagedeelte van Bungalowpark Hoge Hexel houdt Marloes Reuvers haar team een spiegel voor. Ditzelfde team weet zij zeer gemotiveerd te houden door een bijzondere manier van belonen. 'De mooiste prijs is te winnen voor degene die de meeste uren werkt. Daar doet iedereen dan ook heel hard zijn best voor.'
Naam - Marloes Reuvers
Zaak - Bungalowpark Hoge Hexel
Website - bungalowparkhogehexel.nl
Hoe belangrijk is horeca binnen een bungalowpark?
'Heel belangrijk. Gasten die Hoge Hexel binnenlopen, komen eerst langs het horecagedeelte. Nog voordat ze ingecheckt hebben. Het is de eerste indruk die ze van het park krijgen. Ziet het er gezellig uit, ruikt het lekker, is het personeel vriendelijk? Belangrijke factoren om gasten later terug te laten keren, maar dan om een hapje te eten.'
Wat staat er zoal op de menukaart?
'Dat varieert van een visspies en een schnitzel tot een kipsaté en pizza. Niet te luxe, maar wel altijd van goede kwaliteit. Vier keer per jaar passen we onze menukaart aan. Om gasten te verrassen blijven we variëren. Afgelopen winter hadden we bijvoorbeeld een runderstoofpotje op de kaart staan. Met runderen die hier uit de buurt komen. Een lekker streekgerecht en passend bij het seizoen. Een van mijn favoriete gerechten is de beefburger van Herefordrund. Heerlijk op een wit of bruin broodje en met lekkere garnituren erbij.'
Welke eisen stel je aan nieuwe medewerkers?
'Eigenlijk is de enige eis dat ze in het team moeten passen. Er moet een klik zijn, want we doen het hier écht samen. Dat gaat vooral op gevoel. Meestal klopt mijn gevoel daarin. Ervaring vind ik niet altijd doorslaggevend. Jonge mensen zonder ervaring kun je zelf de fijne kneepjes van het vak leren. Als de motivatie er maar is. Wel probeer ik mensen aan te nemen die voor langere tijd hier willen werken. Zo hebben we weinig verloop en hoeven we niet telkens opnieuw te bouwen. Elke nieuwe collega inwerken kosten toch tijd. Niet erg natuurlijk, maar wel zo prettig als dit niet te vaak terugkomt. Het is fijn als mensen hier hun hele studententijd werken. Maar nog mooier wanneer ze op hun zestiende binnenstappen en ons pas weer verlaten als ze 25 jaar of ouder zijn.'
Hoe houd je de medewerkers vast: hoe motiveer je hen?
'Ik vind het belangrijk dat iedereen graag wil werken. Ik denk dat daarin vooral gezelligheid en beloning een grote rol spelen. Wij doen sowieso altijd nog een drankje met elkaar na het werk. Even ontspannen. En in november staat er altijd een personeelsuitje in de agenda. Met alles erop en eraan: eten, drinken, leuke activiteiten. We bepalen met het hele team wat we gaan doen. Zo zijn we bijvoorbeeld vorig jaar naar Bierpop in Zwolle geweest, heel leuk! De gezelligheid combineer ik met de beloning. Een maand voor het uitje krijgt iedereen een uitgebreide enquête van mij.'
Je laat medewerkers een enquête over zichzelf invullen?
'Daarin beoordelen ze elkaar. Er staan vragen in als: wie vind je het meest gastvrij? Wie vind je het meest flexibel? En: wie denk je dat het meest verkoopt? Tijdens het uitje reik ik prijzen uit aan de hand van deze enquête. Jonge mensen maak je dolgelukkig met cadeaubonnen van Bol.com of een drogisterij, drank- of chocoladepakketje. Er hebben uiteraard ook wel eens mensen van 'achter de schermen' een mooie prijs gewonnen, want zij zijn natuurlijk ook heel belangrijk voor het team. Zo is er vorig jaar iemand uitgeroepen tot beste afwasser. De mooiste prijs is te winnen voor degene die de meeste uren werkt. Daar doet iedereen dan ook heel hard zijn best voor.'
Hoe stimuleer je verder hun ontwikkeling?
'Zelf kan ik mijn personeel wel van alles leren, maar dat houdt ook ergens op natuurlijk. Ik denk dat trainingen van buitenaf hierop een hele goede aanvulling kunnen zijn. De afgelopen drie jaar kwamen we daar nog niet echt aan toe.'
Waar was je de afgelopen jaren zo druk mee?
'De afgelopen jaren stonden in het teken van renovatie. We hebben vooral het horecagedeelte gemoderniseerd. De oude keuken was te klein en beperkte ons in de capaciteit. Ook waren we toe aan nieuwe apparatuur. Na de renovatie was het voor ons aankijken hoe het zou lopen en of het nodig was om zaken aan te passen. Zo zijn wij in het restaurant van tien naar twintig werknemers gegaan. Nu we een goed personeelsbestand hebben en de basis staat, is er tijd voor andere zaken. Vandaar dat ik nu overweeg om mijn medewerkers doorlopend cursussen te laten volgen.
Welke doelen hebben jullie nog?
'Het klinkt heel cliché, maar gastvrijheid is heel erg belangrijk. Ik vind het altijd een belangrijk doel dat gasten nét even wat extra aandacht krijgen. Als kinderen door de bediening opgemerkt worden en een speeltje of kleurplaat krijgen. Wanneer de receptionist bij wie gasten hebben ingecheckt bijvoorbeeld 's avonds bij het diner even aan tafel komt. De gasten even vraagt of alles naar wens is. Of het huisje bevalt. En hen verder nog een prettig verblijf wenst. Het mooiste is nog als de gasten bij naam worden genoemd. Dan voelen ze zich bijzonder. De meeste gasten onthouden het niet als de accommodatie in orde was. Wel als de mensen van het park' hun naam hebben onthouden en ze nog even wat extra aandacht gaven, dat blijft ze bij.'
Wat is je motto?
'Ik heb geen motto. Ik heb een spiegel. Die hangt in de keuken aan de deur van de koelkast. Als medewerkers niet vrolijk kijken confronteer ik ze daarmee door ze letterlijk een spiegel voor te houden. Altijd blijven lachen! Ons team immers het visitekaartje.'
Meer weten?
Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.