3D Food printing, kans of bedreiging?

3 minuten
We leven in een bijzondere tijd. De technologische ontwikkelingen in de wereld volgen elkaar in rap tempo op. In de wereld van food is dat niet anders. Hoe zijn de ontwikkelingen van 3D food printing?
We leven in een bijzondere tijd. De technologische ontwikkelingen in de wereld volgen elkaar in rap tempo op. In de wereld van food en gastvrijheid is dat niet anders. De herkomst van producten, home delivery en bewuster eten en leven zijn hot topics. De markt vraagt om constante vernieuwing die past bij onze stijgende levensstandaard en het overtreffen van onze eigen verwachting geeft Wiltink aan, marketing manager van de Koninklijke Van den Boer Groep. Hij dook voor ZiN in de ontwikkelingen van 3D food printing anno nu.

Toekomst


Even een kijkje in de toekomst naar 2042. Ik krijg een 'vibber' via mijn bodychip dat er zojuist een dronedrop met een parcel in mijn dropbox is geland. Cool, mijn foodcartridges voor de komende week zijn al binnen. Ik heb afgelopen weekend twee keer heerlijk buiten de deur gegeten. Ontzettend gezellig, maar mijn nutrition levels schieten alle kanten op. Code rood voor mijn dagelijks aanbevolen hoeveelheden suiker en zout. Het wordt hoog tijd dat ik mijn gepersonaliseerde dagelijkse hoeveelheden weer ga handhaven. Ik stop vier kakelverse cartridges met de smaken zeewiersalade met zalm en avocado in mijn foodprinter. Licht verteerbaar en vol energie. De perfecte basis voor mijn avondrun zo meteen!

2018


Fictie of werkelijkheid? Zover zijn we natuurlijk nog niet. Waar staan we nu eigenlijk op het gebied van 3D printen? Een aantal jaar geleden doken de eerste initiatieven voor foodprinting op. Het printen van food is in de basis niet veel anders dan het printen met filament of zelfs beton. De substantie wordt met hoge druk door de bewegende printkop gespoten en droogt of verhardt. Dit resulteert in het eindresultaat, de 3D print. In de beginfase beperkte de mogelijkheden zich tot het printen van puree-achtige eetbare emulsies in een leuke 2D vorm. De mogelijkheden, ingrediënten, vormen en structuren zijn in de loop der jaren steeds diverser geworden. Het printen van ganache, meringue, vlees, kaas, fruit, hummus en chocolade is tegenwoordig mogelijk. Het één uitdagender dan het ander. De opkomst van kweekvlees biedt nog extra kansen. Het ontwikkelen van nieuwe producten blijft een doorlopend creatief proces tussen chef en techneut.


Kansen voor horeca en zorg


De eerste diners met een 3D geprint gerecht hebben bij Maison van den Boer inmiddels plaatsgevonden. Vaak zit de toegevoegde waarde in de combinatie van oorspronkelijk food en 3D geprint food. Het is een ideale techniek om gerechten te personaliseren, garneren of Instagrammable te maken. Food design en 3D food printen gaan hand in hand. Naast in de horeca liggen ook in de zorg mooie kansen voor het printen van 3D food. Patiënten met slikproblemen hebben enorm veel baat bij gerechten die qua consistentie makkelijk te nuttigen zijn en ook nog eens lekker en vers zijn. Ook zijn, zoals eerder genoemd, de voedingsstoffen mogelijk per patiëntgroep te reguleren voldoende innovatiemogelijkheden en toekomst in de zorg.

Techniek die banen vervangt?


Volgens Wiltink zal 3D food printen de oorspronkelijk keuken zeker niet gaan vervangen maar biedt deze techniek enorme potentie om in de nabije toekomst de wereld van food te verrijken. Een van de belangrijkste factoren in de horeca blijft namelijk het persoonlijke contact, zowel voor als achter de schermen. Hospitality draait immers om de kracht van de mensen.

06 november 2017

Trendalert: Poké Bowls, veelzijdig gerecht op je menukaart

Bij Poké denk je misschien meteen aan de jacht op Pokémon GO? Niets is minder waar, Poké kun je eten! Wij nemen je mee in de verschillende...

Lees meer

24 augustus 2017

Zo zet je interieur van je zaak in als trekpleister

Een goede eerste indruk van je zaak bij je gasten is voor iedere ondernemer cruciaal. Zeker omdat een hechte loyale gastenkring het verschil...

Lees meer

24 mei 2018

Unieke horecaconcepten waarbij beleving voorop staat

Nieuwe horecaconcepten richten zich op beleving en het bieden van een onvergetelijke ervaring. Tegenwoordig gaat het om veel meer dan alleen...

Lees meer