Meer gasten aantrekken op rustige tijden of de drukte beter verspreiden? Er zijn tal van slimme oplossingen. Neem bijvoorbeeld de ideeën van deze restaurants en restaurantketens uit het buitenland.
Laat je gast meebepalen
Of elke week voor een gemiddeld restaurant haalbaar is, dat is de vraag. Maar Woodhull Public House zet wekelijks een nieuw gerecht op de kaart of eigenlijk een try-out gerecht. De gasten kunnen dit proberen en beoordelen. Bevalt het gerecht, dan krijgt het een vaste plek op de kaart. Anders niet.
Op=op
Voor veel chefs is het een sport: zoveel mogelijk restanten van gerechten verwerken in een ander gerecht om waste te beperken. Farmhouse Tavern in het Canadese Toronto lost het op een andere manier op. Het restaurant bedacht een creatieve manier om daluren op te vangen én tegelijkertijd waste te beperken. Elke zondag biedt het restaurant gerechten aan tegen een gereduceerd tarief. Net zo lang tot de koeling leeg is. Gasten zijn niet teleurgesteld wanneer ze hun gerecht niet meer kunnen bestellen, want ze kennen het concept. Maandag is er weer een verse nieuwe voorraad.
Beloon meedenken
Bezorg je gerechten aan huis en wil je de piekdrukte verminderen? Ga sleutelen aan je kaart: compacter maken of de gerechten eenvoudiger maken. Óf je kunt sturen op het bezorgmoment. Cornerstone Restaurant Group doet dit door bestellers buiten de spitsuren bijvoorbeeld te belonen met gratis bezorging en dit actief te promoten.
Serveer drankjes op ‘ijsbrekers’
Er zijn tal van manieren om je gasten te helpen een gesprek op gang te brengen. Granite City Food & Brewery doet het door drankjes op speciale viltjes te serveren. Daarop staan vragen die gasten kunnen bespreken, zoals: ‘Wat zou je doen als je geen geld hoefde te verdienen om je leven te leiden?’ Zeker voor tweetallen een goede manier om elkaar eens van een andere kant te leren kennen. Hoe gezelliger, hoe langer ze blijven zitten.