Trends zijn er natuurlijk niet om blindelings te volgen. Maar het is wel verstandig rekening te houden met wat er om je heen gebeurt. Omdat je gast koning is en jouw succes bepaalt.
Trends zijn er natuurlijk niet om blindelings te volgen. Maar het is wel verstandig rekening te houden met wat er om je heen gebeurt. Omdat je gast koning is en jouw succes bepaalt. Daarom hieronder: 5 trends van dit moment, en hoe je daarop inspeelt.
Gelukkig zijn er nog altijd gasten die een avondje onbezorgd willen genieten. Maar er zijn ook steeds meer gasten die minder tijd hebben en zoeken naar sneller gemak. Hoe je inspeelt op hun wensen? Dat is natuurlijk net afhankelijk van je concept en je gasten. Maar werk bijvoorbeeld met een niet te grote kaart om keuzestress te voorkomen [link blog menukaarttips]. Of bied mogelijkheden voor daghappen, to-go of maaltijden aan huis.
Hoe meer alles binnen handbereik lijkt, hoe meer je gasten op zoek zijn naar verrassing en inspiratie. Daar speel je op in met je concept, inrichting, maar natuurlijk vooral ook met de menukaart. Bied voldoende afwisseling op je menu- en drankenkaart, zodat je vaste gasten terug willen blijven komen. Ontwikkel je eigen signature dish of geef een verrassende twist aan bewezen klassiekers. En laat door foodpairing de beste smaken samen nog beter tot hun recht komen. Zodat elk bezoek aan je restaurant een nieuwe beleving is.
Dat we met z'n allen steeds bewuster willen en gaan leven, dat is niet nieuw. Je gast verwacht van jou dat jij hem helpt in een gezonde levensstijl. Maar bij gezond gaat het om veel meer dan groenten en verse producten op de kaart. Serveer ook fresh lemonades als suikervrij alternatief voor frisdranken. En denk bijvoorbeeld aan alcoholvrije dranken op je drankenkaart, zoals mocktails of 0% bier. Zo bied je je gast ook op dat vlak de mogelijkheid een gezondere keuze te maken.
Gasten willen ambacht zien in je restaurant. Vers, puur en eerlijk. Vertel aan tafel of op de menukaart over de herkomst van je producten. Van dichtbij of juist uit een andere cultuur. Of geef passend advies aan tafel over de juiste wijn- of bierkeuze. Je gast legt de lat steeds hoger en zoekt naar de unieke factor. Investeer daarom vooral ook in opleiding van je medewerkers om samen te blijven groeien. Bijkomend voordeel: zo blijven ze gemotiveerder om bij jou te blijven werken.
Gasten bevinden zich online. Dus zorg dat jij dat ook doet. Zorg er in ieder geval voor dat je een gebruiksvriendelijke website hebt, ook via smartphone. Maak het zo gemakkelijk mogelijk om te reserveren. Verzamel ook reviews. En zet daarnaast in op social media. Foto's, video's en noem het maar op. Laat zien wie je bent, hoe je bent en bouw een band op met (potentiële) gasten. En versterk de band met de gasten die je al hebt.
Bekijk hier hoe je social media in zet voor je zaak!
Meer gemak
Gelukkig zijn er nog altijd gasten die een avondje onbezorgd willen genieten. Maar er zijn ook steeds meer gasten die minder tijd hebben en zoeken naar sneller gemak. Hoe je inspeelt op hun wensen? Dat is natuurlijk net afhankelijk van je concept en je gasten. Maar werk bijvoorbeeld met een niet te grote kaart om keuzestress te voorkomen [link blog menukaarttips]. Of bied mogelijkheden voor daghappen, to-go of maaltijden aan huis.
Meer variatie
Hoe meer alles binnen handbereik lijkt, hoe meer je gasten op zoek zijn naar verrassing en inspiratie. Daar speel je op in met je concept, inrichting, maar natuurlijk vooral ook met de menukaart. Bied voldoende afwisseling op je menu- en drankenkaart, zodat je vaste gasten terug willen blijven komen. Ontwikkel je eigen signature dish of geef een verrassende twist aan bewezen klassiekers. En laat door foodpairing de beste smaken samen nog beter tot hun recht komen. Zodat elk bezoek aan je restaurant een nieuwe beleving is.
Meer gezond
Dat we met z'n allen steeds bewuster willen en gaan leven, dat is niet nieuw. Je gast verwacht van jou dat jij hem helpt in een gezonde levensstijl. Maar bij gezond gaat het om veel meer dan groenten en verse producten op de kaart. Serveer ook fresh lemonades als suikervrij alternatief voor frisdranken. En denk bijvoorbeeld aan alcoholvrije dranken op je drankenkaart, zoals mocktails of 0% bier. Zo bied je je gast ook op dat vlak de mogelijkheid een gezondere keuze te maken.
Meer kwaliteit
Gasten willen ambacht zien in je restaurant. Vers, puur en eerlijk. Vertel aan tafel of op de menukaart over de herkomst van je producten. Van dichtbij of juist uit een andere cultuur. Of geef passend advies aan tafel over de juiste wijn- of bierkeuze. Je gast legt de lat steeds hoger en zoekt naar de unieke factor. Investeer daarom vooral ook in opleiding van je medewerkers om samen te blijven groeien. Bijkomend voordeel: zo blijven ze gemotiveerder om bij jou te blijven werken.
Meer digitaal
Gasten bevinden zich online. Dus zorg dat jij dat ook doet. Zorg er in ieder geval voor dat je een gebruiksvriendelijke website hebt, ook via smartphone. Maak het zo gemakkelijk mogelijk om te reserveren. Verzamel ook reviews. En zet daarnaast in op social media. Foto's, video's en noem het maar op. Laat zien wie je bent, hoe je bent en bouw een band op met (potentiële) gasten. En versterk de band met de gasten die je al hebt.
Bekijk hier hoe je social media in zet voor je zaak!