De biergarten trekt een jonger, hipper publiek

3 minuten

Naam: Marc Tibben (eigenaar)
Zaak: Veltin’s Biergarten en restaurant Kartoffel, Utrecht
Website: veltinsbiergarten.nl

Hoe ontstond het plan om het Duitse concept verder uit te bouwen met een biergarten?
“Restaurant Kartoffel bestond vierenhalf jaar toen we noodgedwongen moesten verhuizen. Dat bleek een mooie kans toen we de huidige locatie konden betrekken aan de Oudegracht. Ineens werden we driemaal zo groot: 240 zitplaatsen binnen en 90 buiten. In het begin hadden we dat nooit gekund, maar met ons goed lopende, bewezen concept durfden we het wel aan. Er ontstond toen ruimte voor een afgeleid concept, in het verlengde van Kartoffel. Doordeweeks zat de zaak niet altijd vol, dus zochten we een manier om extra mensen aan te spreken. Een derde van het oppervlak is toen omgebouwd tot indoor biergarten, met veel groen, snoeren gekleurde lampjes, een parasolletje en robuuste blankhouten tafels en banken.”

In hoeverre zijn het twee aparte horecazaken geworden?
“Er zijn twee voordeuren, maar binnen kun je van het restaurant naar de garten lopen. Het menu is deels hetzelfde, maar bij Kartoffel kom je vooral om te eten en bij Veltin’s Biergarten voor een speciaalbiertje met een flammkuchen of bratwurst. De biergarten is op vrijdag en zaterdag tot later geopend dan het restaurant.”

Op welke manier versterken de twee elkaar?
 “Ik denk dat de zaak als geheel opvallender is geworden met de biergarten erbij. Mensen zoeken ‘weer eens wat anders’ en het Duitse concept is uniek in de stad. Dat levert veel mond-tot-mondreclame op. En doordat mensen na het diner bij Veltin’s Biergarten terecht kunnen om te borrelen, hebben we een extra horecamoment en blijven gasten soms ook langer hangen.”

Trekt de biergarten een ander publiek dan het restaurant?
“De doelgroep van Veltin’s Biergarten is net wat jonger en hipper. Er komen bijvoorbeeld veel studenten en vrijgezellengroepjes, af en toe zelfs een trouwfeest. Kartoffel straalt de traditionele Duitse gemütlichkeit uit, bij Veltin’s is de sfeer wat meer grootstedelijk. Trendy drankjes dragen daaraan bij, zoals Fritz cola uit Berlijn, rabarberlimonade en Club-mate, een natuurlijke energiedrank op basis van thee – je drinkt een paar slokken uit het flesje en giet er dan een shotje wodka bij, net als in Berlijn.”

En de beroemde Duitse prijs-kwaliteitverhouding?
“Vooral wat de gerechten betreft, vinden we het belangrijk de prijzen laag te houden. Het is lastig om Duitse prijzen te evenaren omdat inkoopprijzen, huren en belastingen voor horeca daar lager liggen dan in Nederland. Dat het ons toch lukt, is vooral te danken aan onze oppervlakte en het volume dat we daardoor kunnen draaien: gemiddeld 200 eters per avond. Daarnaast hebben we een Duitse groothandel bereid gevonden om speciaal voor ons in Nederland te leveren. Typisch Duits, voor Duitse prijzen.

Ondernemerschap

15 september 2018

Deze lessen leer je wanneer je een strandtent opent in het hoogseizoen

Joost is een geboren horecaondernemer: hij beheert al vier jaar een strandpaviljoen op Texel, maar wilde hij graag nóg iets unieks...

Lees meer
Ondernemerschap

11 januari 2020

Hoe een pop-up je cateringbedrijf laat groeien

Hoe je succesvolle cateringbedrijf nog succesvoller kan worden door een pop-uprestaurant? Robert-Jan Steenbergen vertelt.

Lees meer
Ondernemerschap

05 maart 2020

3x onderscheiden met iets bekends

In een klassieker kun je zakelijk én creatief interessant samenbrengen. Tenminste, als je het goed aanpakt.

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen