De biergarten trekt een jonger, hipper publiek

3 minuten

Wie - Marc Tibben (eigenaar)
Zaak - Veltin’s Biergarten en restaurant Kartoffel, Utrecht
Website - www.kartoffel.nl

 

Hoe ontstond het plan om het Duitse concept verder uit te bouwen met een biergarten?

“Restaurant Kartoffel bestond vierenhalf jaar toen we noodgedwongen moesten verhuizen. Dat bleek een mooie kans toen we de huidige locatie konden betrekken aan de Oudegracht. Ineens werden we driemaal zo groot: 240 zitplaatsen binnen en 90 buiten. In het begin hadden we dat nooit gekund, maar met ons goed lopende, bewezen concept durfden we het wel aan. Er ontstond toen ruimte voor een afgeleid concept, in het verlengde van Kartoffel. Doordeweeks zat de zaak niet altijd vol, dus zochten we een manier om extra mensen aan te spreken. Een derde van het oppervlak is toen omgebouwd tot indoor biergarten, met veel groen, snoeren gekleurde lampjes, een parasolletje en robuuste blankhouten tafels en banken.”

In hoeverre zijn het twee aparte horecazaken geworden?

“Er zijn twee voordeuren, maar binnen kun je van het restaurant naar de garten lopen. Het menu is deels hetzelfde, maar bij Kartoffel kom je vooral om te eten en bij Veltin’s Biergarten voor een speciaalbiertje met een flammkuchen of bratwurst. De biergarten is op vrijdag en zaterdag tot later geopend dan het restaurant.”

Op welke manier versterken de twee elkaar?

 “Ik denk dat de zaak als geheel opvallender is geworden met de biergarten erbij. Mensen zoeken ‘weer eens wat anders’ en het Duitse concept is uniek in de stad. Dat levert veel mond-tot-mondreclame op. En doordat mensen na het diner bij Veltin’s Biergarten terecht kunnen om te borrelen, hebben we een extra horecamoment en blijven gasten soms ook langer hangen.”

Trekt de biergarten een ander publiek dan het restaurant?

“De doelgroep van Veltin’s Biergarten is net wat jonger en hipper. Er komen bijvoorbeeld veel studenten en vrijgezellengroepjes, af en toe zelfs een trouwfeest. Kartoffel straalt de traditionele Duitse gemütlichkeit uit, bij Veltin’s is de sfeer wat meer grootstedelijk. Trendy drankjes dragen daaraan bij, zoals Fritz cola uit Berlijn, rabarberlimonade en Club-mate, een natuurlijke energiedrank op basis van thee – je drinkt een paar slokken uit het flesje en giet er dan een shotje wodka bij, net als in Berlijn.”

En de beroemde Duitse prijs-kwaliteitverhouding?

“Vooral wat de gerechten betreft, vinden we het belangrijk de prijzen laag te houden. Het is lastig om Duitse prijzen te evenaren omdat inkoopprijzen, huren en belastingen voor horeca daar lager liggen dan in Nederland. Dat het ons toch lukt, is vooral te danken aan onze oppervlakte en het volume dat we daardoor kunnen draaien: gemiddeld 200 eters per avond. Daarnaast hebben we een Duitse groothandel bereid gevonden om speciaal voor ons in Nederland te leveren. Typisch Duits, voor Duitse prijzen.

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van drank bij ZiN Inspiratielab.

Ondernemerschap

23 februari 2019

Een dorp biedt kansen die een stad niet biedt

Een foodbeleving met wereldse gerechten en een hippe, chique inrichting. De trendy stijl van Meraqi is er één die je misschien eerder...

Lees meer
Ondernemerschap

28 juli 2018

Voor deze ondernemer is de blijheid van zijn personeel het belangrijkst

Een aantal jaar geleden begon ondernemer Bastiaan CT Coffee & Coconuts in Amsterdam. Inmiddels opent hij 1 augustus zijn nieuwe zaak samen...

Lees meer
Ondernemerschap

31 januari 2020

Deze jonge restauranteigenaren maken een vliegende start

Ze staan in alle gidsen en mede-eigenaar Marjolein van der Ham werd afgelopen jaar uitgeroepen tot ‘Gastvrouw van het jaar’. Terwijl...

Lees meer