Amadore is een Zeeuwse hotelgroep met hotels en grandcafés in de regio. De 32-jarige Christina Elenbaas-Acda is verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van alle zaken. Op het moment van het interview vindt de heropening van Hotel Kamperduinen bijna plaats. Een jaar geleden brandde het hotel af, maar de langverwachte herrijzenis belooft een succes te worden met luxe thermen en een spectaculaire cocktailbar als eyecatcher. Maar hoe staat het met het verdienmodel van Amadore? ‘Wij houden de prijzen van kamers bewust laag, zodat we ze sneller verkopen.’
4 tips van Christina:
- 1 Investeer in een zero waste-systeem
- 2 Verlaag de kamerprijzen. Dat is nog altijd beter dan dat kamers leeg staan
- 3 Blijf focussen op service en kwaliteit, dat verdient zich uiteindelijk terug
- 4 Gebruik het talent dat je in huis hebt, laat jezelf ook leiden.
Amadore Hotels & Restaurants Zeeland werd in 2005 opgericht door Jerry van Zuijlen en omvat inmiddels vier sterrenhotels en zeven café-restaurants. Op de locaties in Goes, Middelburg, Kamperland en Vlissingen wordt dag en nacht gewerkt om het motto ‘Grenzeloos Gastvrij’ kracht bij te zetten. Christina: ‘We focussen vooral op service en kwaliteit. Gasten moeten echt voor je willen komen. En ze moeten vooral ook terug willen komen. Wat ons bijzonder maakt, is dat we een eigen identiteit hebben. Amadore is uit passie van Jerry ontstaan en dat zie je terug tot in de diepste vezels van ons bedrijf. We hebben een no-nonsense cultuur: Jerry en ik vormen de leiding, direct daarna komen de managers. Die doen ook operationeel werk en zijn continu bezig met het aansturen en verbeteren van de medewerkers. Zo zorgen we er met z’n allen voor dat het de gasten aan niks ontbreekt. In totaal werken er momenteel meer dan 300 medewerkers bij Amadore. Met de komst van Hotel Kamperduinen gaan we richting 400. En natuurlijk fluctueert dat aantal met de seizoenen: in het laagseizoen schakelen we iets terug met personeel en in het hoogseizoen huren we extra mankracht in.’
De hotels en grandcafés hebben de Amadore-identiteit, maar staan qua sfeer en aanbod geheel op zichzelf. ‘De grandcafés zijn verspreid door heel Zeeland. En daar verkopen we van alles: van sushi tot saté. Het aanbod van de keuken is afhankelijk van de locatie, de stad, het publiek dat we daar kunnen verwachten. Onze bedrijven zitten wel allemaal op A-locaties. We gaan binnenkort over van het label Amadore naar de A-collectie. Dit houdt in dat we in alles A-kwaliteit leveren. Zo hebben we onlangs bij al onze hotels alle bedden vervangen. En dan nemen we niet de eerste de beste kwaliteit bedden, maar bedden van Swiss Sense.’
Zero waste-systeem
Maar waar blijft er onder aan de streep geld over om te kunnen investeren in hoge service en kwaliteit? Christina legt uit: ‘Met onze marges proberen we onder het gemiddelde uit te komen. Personeelskosten mogen bij ons niet meer dan 28 procent zijn. We sturen daarom per seizoen bij. Om zo min mogelijk waste te hebben in de keuken, zijn we een pilot begonnen in ons grandcafé in Domburg. We willen ervoor zorgen dat de inkoop perfect aansluit op de omzet. Dit vergt een nieuwe manier van werken. Een voorbeeld is het groot inkopen van geschilde aardappels en groenten. Dat hoeven de chefs dus niet meer handmatig te doen en dat scheelt enorm veel manuren, dus geld. En verder hebben we een systeem aangeschaft dat uitrekent hoeveel we exact moeten inkopen. Je kunt voor een bepaald gerecht de ingrediënten invoeren en het systeem rekent dan precies uit wat je moet bestellen. Hiermee houden we waste en inkoop binnen budget. Als deze pilot slaagt, willen we dit ook bij de andere bedrijven uitrollen.’
88 procent kamerbezetting
‘We zijn met vier hotels marktleider in Zeeland, dan hoef je niet echt te kijken naar wat andere hotels doen met hun prijzen. De prijs van een kamer varieert bij ons van 109 euro tot 350 euro. De hoge prijzen zijn met name voor penthouses en de kamers met sauna en bubbelbad. Op onze eigen website garanderen we de beste prijs-kwaliteitgarantie; als je via ons boekt ben je het voordeligst uit.’ De prijzen van hotelkamers probeert Amadore bewust zo laag mogelijk te houden. Christina: ‘In onze wereld wordt een kamer al met een paar euro extra al te duur bevonden. Dan kunnen we beter de prijs verlagen, dan leeg staan. We streven over het gehele jaar naar een hoge kamerbezetting. We zitten op gemiddeld 88 procent bezetting. En dat is vrij hoog. Dat komt puur en alleen doordat we de focus hebben op service en kwaliteit. Natuurlijk kun je ook voor minder kwaliteit gaan, maar dan moet je voor lief nemen dat mensen na één bezoek niet meer terugkomen.’
Motor van de maatschappij
Ondanks dat de kosten voor personeel goed in de gaten worden gehouden, vormen die ook bij Amadore de grootste kostenpost. Maar zegt Christina: ‘Goed personeel is goud waard. Zij maken je bedrijf. Helemaal als het gaat om gastmanschap. Gelukkig hebben we weinig te maken met personeelstekort, en dat komt doordat we veel ruimte bieden voor ontwikkeling. Wij kijken vooral naar de mentaliteit van medewerkers. Als je een doe-mentaliteit hebt, dan maakt het niet uit of je horeca-ervaring hebt of niet. Wij trainen on the job. In de regio hebben we een belangrijk aandeel als werkgever. Onze hotels zijn trekpleisters voor Zeeland, maar we zorgen ook voor werkgelegenheid. We zien onze onderneming als motor van de maatschappij. Iedereen werkt keihard om het bedrijf verder te laten groeien. We zijn een 24/7-bedrijf, en dat vraagt ook van mij de nodige commitment. Je moet een bepaalde drive hebben om dit werk te doen. Maar als ik dan zie dat we hele gezinnen hebben die bij ons werken, dan maakt me dat meer dan trots.’
Wil je meer weten? Bekijk de video.
Meer weten?
Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van horeca kengetallen bij ZiN Inspiratielab.