Tien jaar geleden stond Café Het Halve Maatje in Rotterdam te koop. Zo'n typische oer-Hollandse bruine kroeg, die dienst deed aan een paar vaste stamgasten. Henk van Beek (45) kocht het zonder blikken of blozen en maakte er een winstgevende eet- en feestlocatie van. Het café is inmiddels vijf keer zoveel waard. Voetbalfanaten en terrasliefhebbers uit de hele stad weten het café te vinden. Daarnaast werd het terras uitgeroepen tot één van de gezelligste terrassen van Nederland. Hoe kreeg Henk dit voor elkaar?
4 tips van Henk:
- Doe - als het kan - zoveel mogelijk zelf. Hiermee bespaar je flink op personeelskosten. Probeer in ieder geval de taken die je leuk vindt zelf uit te voeren.
- Maak serieus werk van social media. Ga het gesprek aan op Facebook, maak je zaak 'instagrammable'. Het is tegenwoordig dé manier om in the picture te blijven.
- Speel in op de vraag van je gasten. Onze spareribs slaan aan, dus zijn wij een bezorgdienst begonnen.
- Maak gebruik van dagaanbiedingen, zodat je de prijs van je gerechten aantrekkelijk kunt houden én versheid en kwaliteit kunt bieden.
Toen ik hoorde dat Het Halve Maatje te koop stond, ben ik er gelijk op afgestapt. Binnen 15 minuten had ik het gekocht. Dat kon zo snel geregeld worden, omdat ik geen financiering van de bank nodig had. Ik heb het café met eigen spaargeld gekocht; ik had weinig vaste lasten, heb altijd veel gewerkt en weinig uitgegeven. Het café was op sterven na dood, maar leek mij wel een goede investering. Ik kocht potentie. Met mijn horecaervaring en ervaring in het organiseren van evenementen, was ik ervan overtuigd dat ik met het café iets voor de buurt kon betekenen. Een plek creëren waar mensen uit de wijk konden feesten en een verjaardagspartijtje vieren.'
Feestjes en partijen
'De keuken heb ik in het begin op een laag pitje gehouden; de avonden kon ik prima vullen met borrels en bittergarnituur. Inmiddels is de keuken uitgebreid met dagschotels en doe ik veel op de barbecue. Gemiddeld komt er dagelijks wel 25 man bij ons eten. Daarnaast zijn er nog de wekelijkse feest- en verjaardagspartijen. Daar moeten we het ook zeker van hebben. Deze week organiseren we een bowlingtoernooi en komt er 130 man over de vloer, de helft blijft eten. Feestjes van 80 man die allemaal willen eten, dan ligt de keukenomzet op zo'n 50 procent. Bij feestjes met een borrel en een lekker bitterballetje ligt de drankomzet weer wat hoger. Mijn inkoopkosten blijven nagenoeg hetzelfde.'
Kiezen voor aanbiedingen
'We zijn geen restaurant, dus werken ook niet met een kaart. Dat biedt voordelen. Bij het samenstellen van de dagschotels kies ik altijd voor aanbiedingen. Ik vind het wel belangrijk om met versproducten te werken. Aan verspilling doe ik niet, want ik weet met restanten altijd wel weer wat leuks te maken voor een grote groep. Als ik kip overhoud, maak ik daar een aanpriksnack van. Wat enorm scheelt, is dat ik vrijwel alles zelf doe. Daarmee bespaar ik flink op personeelskosten. Ik werk maar met één fulltimer en twee oproepkrachten. Zelf werk ik 90 uur per week in de zaak. Dat is veel, maar zo voelt het helemaal niet.'
Social media is belangrijk
'Dat we als gezelligste terras zijn uitgeroepen heeft natuurlijk wel landelijk de aandacht getrokken. Dat hebben we ook weer flink via de sociale media aangezwengeld. Social media zijn een belangrijk aspect in mijn bedrijfsvoering. Ik stop daar zeker een paar uur per week in. Ik onderhoud zelf de Facebookpagina en organiseer ook veel evenementen voor bedrijven, zoals pubquizen. Deze breng ik op social media onder de aandacht. Uiteindelijk betaalt zich dat terug; mijn volgers zorgen er weer voor dat de zaak groeit én het is goedkoper dan adverteren.'
De wens van de mens
Ik ben altijd bezig met nieuwe dingen ontwikkelen, inspelen op de wens van de gasten. Zo zijn we net begonnen met het bezorgen van spareribs onder de naam 'de beste ribben van Rotterdam'. We merken namelijk dat de spareribs in het café erg gewaardeerd worden door onze klanten, dus waarom ook niet aan huis bezorgen? We maken geen gebruik van een platform, zoals Thuisbezorgd.nl. Promotie gebeurt via social media en in het café. Wij bezorgen de ribben zelf op een fiets, zo pakken we ook daar weer 30 procent marge op. Ik begin gewoon kleinschalig om te kijken wat het doet. Wel hebben we geïnvesteerd in een goede website en een goed betaalsysteem. Ik ben ervan overtuigd dat deze investering zich terug gaat betalen. Dit weekend speelt Feyenoord-PSV. Ik heb er alle vertrouwen in dat niet alleen onze club, maar ook onze spareribs goed scoort.
Meer weten?
Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van horeca kengetallen bij ZiN Inspiratielab.