Van huurprijs tot financiering: de kengetallen van een startende horecaondernemer

4 minuten
Wanneer Martin Dieleman in oktober 2015 moet vertrekken bij vakantiesite Zoover, gaat hij zijn droom achterna: een horecazaak beginnen. Tof Koekie opent in 2017 haar deuren. Een 'gezinsvriendelijke' zaak, met huisgemaakte koekjes, verantwoorde sapjes. Een plek waar jong en oud kunnen genieten. Maar hoe werkt dat eigenlijk, een horecazaak starten? Dieleman neemt ons mee in zijn ondernemersontgroening.

Wie - Martin Dieleman (36)
Was - Acht jaar lang in verschillende functies werkzaam bij vakantiesite Zoover
Nu - Eigenaar van Tof Koekie in 's-Hertogenbosch, samen met vriendin Marlene Hermans

Tof Koekie: gezinsvriendelijke zaak

'Ons concept is een gezinsvriendelijke horecazaak. Dat bestaat nog niet in 's-Hertogenbosch. In de meeste zaken heb je bijna geen ruimte om met je kinderwagen naar binnen te gaan, is er geen ruimte om je baby te verschonen, is de kaart niet op kinderen gericht en is er geen goed ingerichte speelplek. Dan zit je als ouder dus ook niet echt te genieten. Daarnaast ga je je niet onderscheiden met alléén een goede lunch. Bij ons kun je ontbijten, lunchen én in de middag een borrel met hapje nemen. We hebben huisgemaakte koekjes en op termijn wellicht taarten.'

Zoektocht naar een pand. Bij twijfel, niet doen!

'Onze zoektocht naar een pand heeft een jaar geduurd. Dat viel erg tegen. We hadden een ruimte van 100 m2 in gedachten op basis van het aantal stoelen dat we nodig hebben om de gewenste omzet te halen. Maar het aanbod was zo beperkt, dat we ook naar grotere panden hebben gekeken. Uiteindelijk is het zelfs een iets kleiner pand geworden. Je blijkt daarin toch concessies te moeten doen. De belangrijkste tip die ik kan geven: bij twijfel, niet doen! We hebben een paar keer vanwege de prijs nee gezegd tegen een pand. Er komt altijd wel iets beters.'

Je weet je huurprijs? Dan weet je ook welke omzet je moet halen

'We hebben voor 's-Hertogenbosch een acceptabele huurprijs. Bij andere panden zit de huurprijs boven de 3.000 euro per maand. Daar zitten wij onder. Ik verwacht dat we net boven de 10 procent van de omzet uitkomen in het eerste jaar. Daarin heb je toch altijd meer kosten dan je uiteindelijk verwacht.'

Wat overblijft mag je van ons meenemen in een leuk zakje. Dat zie ik overigens als goedkope marketing.

 

Financiering via familie: voor- en nadelen

'We hebben geen financiering via de bank. Zo'n 70 procent van het totale bedrag komt uit eigen middelen. De overige 30 procent hebben we binnen de familie geleend. Vooral omdat de voorwaarden beter zijn. De rente is gunstiger en we kunnen er tien jaar over doen om het terug te betalen. Het heeft ook nadelen. Met familie heb je toch een minder zakelijke relatie. We hebben de regeling daarom door een accountant op papier laten zetten.'

Reken je niet rijk met een potentiële omzetberekening

'Om de potentiële omzet uit te rekenen kunnen onlinetemplates hulp bieden. Het rekent de omzet uit op basis van stoelen en tijdvakken die je open bent. Je bent al snel geneigd om dit positief in te vullen, dus het is belangrijk om het te laten checken door bijvoorbeeld een andere horecaondernemer, een adviseur of een accountant. Wij hebben het door alle drie laten nakijken, wat resulteerde in een bijstelling naar beneden, waardoor alles wat realistischer is geworden in de prognose voor met name het eerste jaar.'

De doggybag als goedkope marketing

'Qua verkoopprijzen hebben we voor de dranken wel gekeken naar onze concurrenten. Onze frisdranken zijn biologisch. Dat sluit aan bij ons concept. Die zijn qua inkoopprijs hoger, maar daar kun je ook weer meer voor vragen. Voor de broodjes en soepen hebben we gekeken naar de inslag. En we hebben gekeken hoe we ingrediënten in verschillende gerechten kunnen verwerken. Niet dat we maar één gerecht met rucola hebben en vervolgens de helft van de zak weg kunnen gooien. Overigens hebben we ook de Koekiebag: vooral kindjes eten vaak niet hun hele bordje leeg. Wat overblijft mag je van ons meenemen in een leuk zakje. Dat zie ik overigens als goedkope marketing. Ik ga die zakjes niet doorberekenen in onze prijzen.'

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van horeca kengetallen bij ZiN Inspiratielab.

 

Horeca Kengetallen

30 oktober 2018

'Ineens hadden wij een miljoen omzet, dan krijg je groeipijn'

Het gaat goed met Smokey Goodness. Jord Althuizen (36) begon te barbecueën op het Rollende Keukens festival. Inmiddels is het...

Lees meer
Horeca Kengetallen

25 oktober 2018

Werken met lage marges: 3 ondernemers aan het woord

Marges verhogen en scoren op korte termijn? Of juist laag houden om op langere termijn meer te verdienen? En hoe houd je ze laag?

Lees meer
Horeca Kengetallen

25 april 2021

Hoe bepaal je de verkoopprijs van een gerecht?

De verkoopprijs is belangrijk. Het zorgt voor de juiste marge, voor winst en het kan een marketinginstrument zijn. Maar hoe bepaal je je...

Lees meer