Basics: zo zoom je in op de juiste kandidaat

2 minuten
De manier waarop je je vacature promoot speelt een belangrijke rol. Hieronder een aantal manieren waarmee je de kans vergroot dat je de kandidaat aanspreekt die bij jouw bedrijf past.
Je wilt met je vacature de juiste kandidaat aanspreken? Gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar de manier waarop je je vacature promoot speelt een belangrijke rol. Hieronder een aantal manieren waarmee je de kans vergroot dat je de kandidaat aanspreekt die bij jouw bedrijf past (anders dan met salaris en andere arbeidsvoorwaarden).

Bedenk wie je zoekt


Kopieer niet blind vacatures die je op internet vindt. Wie je zoekt is wat anders dan wat je zoekt. Je weet dat je een zelfstandig werkend kok of uitbreiding van je zwarte brigade zoekt, maar denk vooraf al een stap verder. Wat voor type persoon past binnen je organisatie? Met wat voor achtergrond, wat voor mentaliteit, wat voor drijfveren, wat voor behoeften en interesses en noem het maar op. Dit is allemaal van belang voor hoe je vacature eruit gaan zien. Want vervolgens bedenk je hoe jouw vacaturetekst hierop inspeelt. Daarin staat niet wat jij eist, maar benoem je vooral waarom jullie zo'n goede match zijn ('Typisch jij?'). In een goede vacaturetekst komt samen wie jij bent, wat je zoekt én wie je zoekt.

Bedenk wat je laat zien


Zoek je studenten voor in de bediening? Foto's van een jong team zullen andere jongeren aanspreken. En met beelden van een divers team trek je ook de aandacht van kandidaten met iets meer ervaring. Maar let op dat het beeld altijd aansluit bij de werkelijkheid. Is dat niet zo, dan ontstaat er een mismatch en haakt je nieuwe medewerkers al snel teleurgesteld af. Dus laat niet alleen maar verse bereidingen zien, terwijl je in de keuken eigenlijk veel meer gebruikmaakt van convenience. Of beelden van chefs druk in de weer met outdoor cooking, terwijl je als kok bij jou eigenlijk je keuken nooit uitkomt.

Bedenk aan wie je het laat zien


Natuurlijk wil je met je vacaturetekst niet discrimineren, maar je wilt wél je droomkandidaat aanspreken. Dat kan wanneer je promoot via social media. Daarmee bepaal je namelijk precies wie je advertentie te zien krijgt. Via Facebook bijvoorbeeld kun je filteren op onder meer leeftijd, woongebied, geslacht en interesses. Handig als je bijvoorbeeld een jongere of juist ervaren kracht zoekt uit de buurt. Of je een nieuwe medewerker zoekt die ook in zijn vrije tijd inspiratie zoekt om nog beter te worden in zijn of haar werk. Want zo'n iemand volgt social media pagina's die hem hierbij helpen.

Meer weten over hoe je online medewerkers werft? Lees ook deze blog.
Ondernemerschap

21 november 2019

Jezelf presenteren als topwerkgever (dankzij je medewerkers)

Als je kandidaten wilt overtuigen om bij jou te komen werken, zet dan vooral ook je huidige medewerkers in.

Lees meer
Ondernemerschap

03 december 2018

De oplossing van het personeelstekort ligt in het buitenland

Het personeelstekort opvullen door over de grens te kijken. Dat is hoe Merijn Corneel Koops de horeca weer wil laten bloeien.

Lees meer
Ondernemerschap

05 februari 2020

Pionieren op het gebied van personeelstekort

Ron Blaauw is al jarenlang een pionier op het gebied van personeelswerving. Lees verder over zijn nieuwste tool: het Ron Blaauw College.

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen