Career change: van het bedrijfsleven naar de horeca

4 minuten

Ondernemer Mohamed El Marajie runt onder andere Indiaas restaurant 91Spices in Rotterdam. Hij koos ervoor na een carrière in de sales om de horeca in te gaan. Daarin wordt Mohamed niet beperkt door de traditionele horeca-etiquette en denkt out of the box. Als nieuwe ondernemer in de horeca deelt hij graag zijn ervaringen. 

Wie: Mohamed El Marajie
Zaak: 91Spices – Rotterdam
Functie: Eigenaar
Site: www.91spices.nl

 

Bedien een brede doelgroep

We hebben een Indiaas restaurant, maar ons personeel is multicultureel. Net als onze zeer brede doelgroep. Onze keuken is 100% halal, als praktiserend moslim vind ik dit erg belangrijk. Het vlees dat ik inkoop heeft een halalcertificaat. En hoewel ik zelf niet drink, hebben we een hele grote bar die centraal in de zaak staat met meer dan 100 verschillende wijnen en likeuren. Voor de wijnkeuze hebben wij ons laten adviseren door Sligro en ons personeel is op dat gebied getraind. Iedereen is bij ons welkom en dit komt ook tot uiting op onze kaart.

Daarnaast neemt de laatste jaren de vraag naar vegetarische en veganistische gerechten toe en denken wij mee als het om allergieën en dieetwensen gaat, zodat we niemand hoeven teleur te stellen. Zo gebruiken we bijvoorbeeld standaard Flora plantaardige room van Sligro in alle gerechten. Hierdoor zijn veel gerechten al automatisch vegan. Het is belangrijk dat iedereen niet alleen welkom is, maar zich ook welkom voelt. Dat zit bij ons bedrijf in het DNA.

Maak gebruik van moderne tools

Maak gebruik van moderne tools en gebruik ze om processen te verbeteren. Gastvrijheid staat bij ons centraal en toch hebben we ervoor gekozen om met tablets te gaan werken. Omdat de bestelling niet opgenomen hoeft te worden heeft mijn personeel meer tijd om zich met de gasten bezig te houden en hen goed te adviseren. Het voorkomt fouten en de bestellingen lopen soepeler voor de keuken. Het is een achterhaalde gedachte dat technologie gastvrijheid in de weg staat of de charme ontneemt aan jouw concept. Daarnaast kan je ook denken aan diverse software oplossingen, bijvoorbeeld om personeelskosten en voorraad bij te houden en te monitoren. Dit helpt om sneller te schakelen en voorkomt onaangename verrassingen achteraf. 

Werk op reservering

Door op reservering te werken kun je veel zaken vroegtijdig bijsturen. Je hebt een goed overzicht van de bezetting en kunt daar rekening mee houden met het indelen van het personeel en dus ook de loonkosten. Wacht ook niet af als je ziet dat het op een bepaalde dag rustig is, maar benader je gasten actief. Wij proberen via social media en onze nieuwsbrieven regelmatig contact te houden met onze gasten. 

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

De keuze om vanuit het bedrijfsleven de overstap te maken naar het ondernemerschap werd mede ingegeven door de wens om iets terug te doen voor onze maatschappij. Op deze manier konden wij met jongeren werken en hen helpen zich te ontwikkelen. Dit doen we middels een goede en intensieve samenwerking met de Gemeente Rotterdam en het WerkgeversServicepunt Rijnmond in het bijzonder. Het werken met mensen die langere tijd thuis hebben gezeten vereist veel geduld, maar het is dankbaar werk en geeft veel voldoening. 

De keuze van de gast

Als restaurateur ben je er verantwoordelijk voor dat de gast de juiste keuze maakt. De Indiase keuken is een specialiteitenkeuken, als je daar niet bekend mee bent is het belangrijk dat de gast aan de hand van zijn voorkeur een goed advies krijgt, zodat hij die gerechten kiest die hij lekker vindt. Ons personeel weet hoe belangrijk ik dit vindt. Hiermee voorkom je ontevreden gasten.

Blijf bij je visie

Toen ons restaurant in 2018 opende waren we de eerste maanden nog erg zoekende. Zonder horeca-ervaring maakten we verschillende fouten, waarvoor we leergeld hebben betaald. Op het moment dat wij een paar maanden open waren werden wij bezocht door een recensente van De Gouden pollepel van het Algemeen Dagblad, voor een mystery visit. In het artikel in de krant en online werden we helemaal afgemaakt! Hier baalden we natuurlijk vreselijk van, maar ergens gaf het ons ook veel energie om het tegendeel te bewijzen. Nu 3 jaar later, zijn we ontzettend trots dat we het populairste Indiase restaurant van Nederland zijn. Laat je dus laat je niet negatief beïnvloeden door mensen aan de zijlijn. Uiteindelijk geven jouw gasten je de erkenning waar je het  allemaal voor doet! 

Ondernemerschap

01 april 2020

Blijven inzetten op afhalen of alsnog starten? Aandachtspunten op een rij

Mocht aanscherpen nog nodig zijn of wil je nu alsnog starten met afhalen: hier enkele aandachtspunten.

Lees meer
Ondernemerschap

30 april 2020

Fastservice tijdens en na de lockdown

Managing Director Hans Miete over de genomen én de te nemen stappen van Burger King.

Lees meer
Ondernemerschap

27 maart 2020

Eugène van Angelbeek: 'Juist nu moeten we anderen ondersteunen'

Nu zijn restaurants gesloten zijn, zet Eugène van Angelbeek zich samen met compagnon Arjen Kräwinkel, Ron Blaauw en vele anderen in voor het...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen