Vier keer meer omzet met een vernieuwd concept

4 minuten
De juiste mensen, de juiste kaart, aandacht voor acties en evenementen en een flinke dosis creativiteit. Stefan Anjema vertelt hoe het hem als algemeen directeur lukte Pand 17 weer op de kaart te zetten.
 

Wie - Stefan Anjema
Wat - algemeen directeur Pand 17
Website - pand17.nl
 

Ruim een jaar geleden werd je algemeen directeur van Pand 17. Wat heb je veranderd?

‘Eigenlijk is de naam het enige wat we níet hebben veranderd. We hebben nagenoeg de hele tent op zijn kop gezet. De bowlingbaan is vernieuwd, de kegelbaan is nu een Formule 1 Café met racesimulatoren en het trampolinepark maakte plaats voor een glow in the dark midgetgolfbaan. Daarnaast hebben het horecagedeelte aangepakt. Hier veranderden we het interieur, gingen gastgerichter werken en openden een Ibiza Stijl beachveld. Veel zand, een oude zeecontainer als bar, een groot zeil om schaduw te creëren en tafels en stoeltjes. Dat was een investering van slechts € 2500,- die zichzelf heel snel terugverdiende. Al die veranderingen resulteren in meer omzet: 70% meer dan voorheen.’

 

Welke functie heeft de horeca binnen het totaalconcept?

‘Van de totale omzet komt 60 tot 70% uit de horeca. Het is niet meer zo dat gasten alleen voor of na een activiteit komen eten, iets wat voorheen wel anders was. Mensen komen nu ook speciaal voor de lunch of het diner. Binnen een jaar zijn er twee koks bijgekomen en we hebben nu een vacature openstaan voor een vierde kok. Dat is hard nodig, want de jaaromzet van het horecagedeelte is verviervoudigd.’

Hoe is het je gelukt in korte tijd de omzet te verviervoudigen?

‘Allereerst met de juiste mensen en de juiste kaart. Het is belangrijk dat medewerkers gastgericht zijn en efficiënt werken. Vriendelijke bediening die meedenkt met de gasten maakt dat gasten meer afnemen en terugkomen. Daarnaast is de prijs-kwaliteitsverhouding van de kaart belangrijk. Je kunt bij ons al een hoofdgerecht krijgen vanaf € 14,95. Mijn motto is: eten hoeft niet duur te zijn, goed is goed genoeg. Zo hebben we bijvoorbeeld spareribs voor € 16,95. Het welbekende ‘geheim van kok’ zijn de juiste voorbereidingen en marinades. Het maakt dat mensen speciaal voor de spareribs naar het restaurant komen. Jaarlijks verkopen we bijna vierduizend kilo. Het helpt natuurlijk ook mee dat we niet meer alleen diner draaien. De keuken is van tien tot tien open.’

En verder?

‘We zetten in op acties en evenementen. Zo kun je nu met Social Deal een driegangen-keuzediner voor € 18,- komen eten. Van de deal zelf worden we niet rijk, maar het geeft invulling aan het restaurant. Zien eten doet eten! Het triggert mensen die eigenlijk alleen wilden bowlen toch ook een hapje te eten. Daarnaast hebben we begin juni een zomerkalender uitgebracht: we verspreidden deur aan deur dertigduizend flyers in Assen. Denk aan kidsdagen, familiedagen, bbq-avonden en zero-feestjes. En we hadden 1 augustus het eerste grote buitenevenement. Het was een pilot die, in overleg met de gemeente, bij succes en naleving van maatregelen vaker plaats mag vinden. Dat is gelukt want ‘Club Nu’ staat inmiddels nog drie keer op de kalender.’

Wat is Club Nu? 

‘Het is een feest voor 350 personen op het beachveld. Er staan vijftig picknicktafels en zitjes waar vier personen aan mogen zitten. Lopen hoeft niet, want bestellen kan middels QR-codes op tafel. Doordat er drie grote drankcarousels staan, met duidelijke loop- en afstandslijnen kan en mág er wel zelf drank gehaald worden. Er mag zelf gedanst worden! DJ’s zorgen voor de muziek. Om verantwoord te dansen, hebben we honderd hoepels van anderhalve meter neergelegd.’

Welke plannen liggen er klaar voor de toekomst?

‘We willen nieuwe bestemmingen geven aan de tennisbanen. Er zijn nu drie banen buiten en twee binnen, maar we merken dat tennis steeds minder animo krijgt. De vierkante meters kunnen we anders beter benutten. In de ruimte binnen hopen we volgend jaar een evenementenhal te realiseren voor bijvoorbeeld concerten tot dertienhonderd man. De vergunningen zijn rond, maar het hangt ook samen met eventuele maatregelen rondom corona. Voor buiten zitten we nog volop in de brainstormfase. Wellicht een zwembad of een kartbaan. Maar alles op zijn tijd.’

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.

Ondernemerschap

14 januari 2021

Trendsetters in Tholen

Judith en Nathalie creëerden met Hotel Tholen en Restaurant JuNa een jonge, bruisende plek in Tholen.

Lees meer
Ondernemerschap

14 februari 2023

Sturen op keuze waar jij én je gast blij van worden

Stel je voor dat je van tevoren nóg beter weet wat je gast gaat bestellen. Of jezelf nog beter kunt onderscheiden doordat je jouw gast weet...

Lees meer
Ondernemerschap

01 april 2020

Blijven inzetten op afhalen of alsnog starten? Aandachtspunten op een rij

Mocht aanscherpen nog nodig zijn of wil je nu alsnog starten met afhalen: hier enkele aandachtspunten.

Lees meer