De doelgroep blijkt anders dan we dachten

4 minuten
De Amsterdamse Foodhallen, een eigen vestiging aan de Van Woustraat en een webshop. Thijs van Koesveld vertelt over de groeiambitie van Bulls and Dogs.
 

Wie - Thijs van Koesveld
Wat - Eigenaar Bulls and Dogs
Website - bullsanddogs.com
 

Wat is de kracht van Bulls and Dogs?

‘We hebben een uniek product. Toen wij zeven jaar geleden startten waren er nog geen hotdogconcepten. Tegenwoordig zie je er wel meer, maar veelal met de traditionele hotdogs. Wij gaan een stapje verder. Denk aan diverse worsten met driekleurige kool op pretzels. Buiten de kaart om hebben we een hotdog van de maand.’

Jullie hebben twee vestigingen in Amsterdam. Waarin verschillen deze van elkaar? 

‘We zijn begonnen in de Foodhallen in Amsterdam. Omdat dat zo goed liep, hebben we een eigen vestiging geopend aan de Van Woustraat. Het grootste verschil tussen de locaties is met name de omvang. Doordat we in de Foodhallen beperkter zijn in de ruimte, hebben we hier negen hotdogs op de kaart staan. Aan de Van Woustraat zijn dat er zeker veertien. In de Foodhallen verkopen we echt alleen hotdogs. De drank halen gasten niet bij de stands, maar alleen aan de bar.

Leuk aan de eigen vestiging is dat we dranken en gerechten op elkaar af kunnen stemmen. Zo serveren we huisgemaakte sapjes en schenken we bij de hotdog van de maand een passend biertje.’

Op welk type gasten richten jullie je?

‘We dachten altijd dat ons publiek in de Foodhallen vooral bestond uit toeristen en dat van de Van Woustraat uit vaste Amsterdamse gasten. Door corona hebben we ontdekt dat dat toch iets anders zit. Door het virus kwamen er minder buitenlandse toeristen in Amsterdam, toch is het bij de ene Bulls and Dogs niet rustiger dan bij de ander. De doelgroep blijkt meer fifty-fifty te zijn dan we dachten.’ 

Hoe stellen jullie de menukaart samen?

‘We merken dat bij veel gasten de voorkeur uitgaat naar bekende fastfoodproducten zoals bacon en verschillende soorten kaas. Hotdogs met die producten hebben we sowieso. Omdat we zo graag experimenteren met verschillende ingrediënten komt er ook geregeld iets nieuws op de kaart. Het kan ons niet gek genoeg. Niet de meest voordehandliggende combinaties, dat is het leukst. Zo hebben we nu een worst met chilli en kaas en een worst met truffel en parmezaan. We hebben zelf een productieruimte waar we alles uitproberen. Kleinere bestellingen maken we daar ook zelf. Maar we werken ook samen met een lokale slager. Zodra worsten ‘hardlopers’ worden, besteden we het aan hen uit.’  

Je hebt onlangs een webshop gelanceerd. Hoe is dat tot stand gekomen?

‘Ik vind worst een mooi product. En ik vind het jammer dat het aanbod zo beperkt is. Er is natuurlijk overal worst te koop, maar het is vaak standaard. Ik wilde een worstenwinkel met worsten met gekke, unieke smaken. Toen Bulls and Dogs gesloten was tijdens de horeca-lockdown had ik de tijd dit goed neer te zetten. Bezorgen is voor ons iets nieuws, dus dat moesten we goed uitdenken. Ik wilde ook meteen een goede, gebruiksvriendelijke webshop. Ik wilde er liever iets langer over doen en meteen iets goeds neerzetten, dan overhaast starten en misschien toch iets tegenkomen wat we beter uit hadden moeten denken. De webshop is kleurrijk, basic en overzichtelijk.’

Waar liep je tegenaan tijdens het neerzetten van de webshop?

‘Wat mij altijd tegenhield waren de opstartkosten. Maar na een aantal gesprekken met andere ondernemers wilde ik het toch proberen. Tegenwoordig heb je goede modulaire webshop en kan je zelf een mooie shop maken. Dit stimuleerde om een mooie, overzichtelijke webshop te maken. De foto’s maken we zelf. Je kan zelf vaak meer dan je denkt. Het inrichten kost veel tijd, maar het geeft veel voldoening als de eerste bestellingen binnenstromen.’

Wat maakt jouw webshop een goede webshop?

‘Onze webshop is overzichtelijk en funky. Net als onze worsten. We kozen voor kleurrijke, aantrekkelijke foto’s. ‘Anders dan anders’. Geen houten planken of slagersmessen, maar net zo funky als onze hotdogs. Daarnaast zijn de smaakcombinaties uniek en kunnen we eindeloos combineren. Dat is het mooie aan worsten.’ 

Wat doe je om de webshop onder de aandacht te brengen?

‘We zijn nu vooral bezig met content vullen. We doen veel op Instagram en Facebook. Via Bulls & Dogs brengen we de webshop natuurlijk ook onder de aandacht. Het plan is ook andere restaurants te benaderen om met ons samen te werken.’

Wat is je ambitie voor de toekomst?

‘We hopen dat Bulls and Dogs een merk wordt. Uiteindelijk willen we onze worsten door heel Nederland bezorgen, dat zou het mooist zijn. Niet niks natuurlijk. Daar wil ik ook de tijd voor nemen, alles rustig opbouwen. Kijken wat de knelpunten pijn, wat niet werkt en wat juist wél goed werkt. Aanpassen waar nodig. Het is nu nog lastig te zeggen, we zijn nog geen maand online. Maar we hopen dat in de toekomst heel veel mensen de supermarkt overslaan en worst bij ons bestellen.’ 

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.

Ondernemerschap

14 augustus 2021

Verse ingrediënten uit de kelder van Phoodkitchen

Vanuit de urban farm in de kelder van Phoodkitchen, op de Caai in Eindhoven, serveren Tim Elfring en Sabine Ferron gezondheidsbevorderende...

Lees meer
Ondernemerschap

22 augustus 2020

Met meer medewerkers zijn USP’s beter na te leven

Hein Robbers vertelt hoe drie USP’s bijdragen aan het succes van Oase Domburg.

Lees meer
Ondernemerschap

08 augustus 2020

Hans van Wolde: 'Ik zie mezelf nu meer als begeleider dan als chef'

Van hartje Maastricht naar een landgoed in een klein dorp in het Zuid-Limburgse Mergelland: het levert Hans van Wolde ruimte op.

Lees meer