Verse ingrediënten uit de kelder van Phoodkitchen

3 minuten
Vanuit de urban farm in de kelder van Phoodkitchen, op de Caai in Eindhoven, serveren Tim Elfring en Sabine Ferron gezondheidsbevorderende gerechten.

 

Wie - Tim Elfring
Wat - Mede-eigenaar Phoodkitchen, samen met Sabine Ferron
Website - phoodkitchen.com

Wat is de kracht van Phoodkitchen?

‘Phoodkitchen is een restaurant waar lokale, onbewerkte producten de norm zijn. We leren van en werken met de natuur. We verbouwen onder ons restaurant zelf bladgroenten, kruiden en paddestoelen in onze urban farm. Hiervoor gebruiken we een aquaponic-systeem: een efficiënte en duurzame manier om groenten en vis te kweken op een klein oppervlak. Planten zuiveren het water en forellen voeden de planten. Verse ingrediënten die we serveren komen uit onze eigen kelder.’

Hoe bepalen jullie wat er op de kaart komt?

‘De keuze voor onze menukaart is afhankelijk van het seizoen en de seizoensgroenten. De kaart bestaat voor 80% uit vegetarische gerechten. De maaltijden bestaan grotendeels uit lokale ingrediënten en hebben een gezondheidsbevorderende werking. We hebben bijvoorbeeld Brabants rund op de kaart staan met shiitake, bieslook en thaise basilicum uit onze kelder. Dit gerecht sterkt de gewrichten en het vlees zorgt voor de nodige proteïne.’

Hoe passen jullie drank hierop aan?

‘Hierin hebben we een middenweg gevonden van het bekende en het nieuwe. Zo hebben we wel gewoon cola in huis, maar hebben we ook gezondere dranken met lokale ingrediënten. We hebben suikervrije cocktails van bijenpollen, likeur van bijenhoning en bijenpollen. Of een blauwe cocktail van Tequila, kokoswater, limoen en blauwspirulina. Om deze bijzondere, meer verantwoorde, drankjes onder de aandacht te brengen organiseren we wekelijks cocktailavonden.’

Hoe brengen jullie Phoodkitchen onder de aandacht?

‘We hebben veel contact met plaatselijke media zoals het Eindhovens Dagblad, Indebuurt en Nieuws365. Ook zijn we veel actief op sociale mediakanalen als Facebook en Instagram. Daarnaast sturen hotels in de buurt -internationale- gasten door die op zoek zijn naar een gezond restaurant. Hiervoor zijn we een ‘klantenpas’ aan het ontwikkelen. Gasten van de betreffende hotels krijgen met deze pas 10 procenten op hun eerste bezoek aan ons.’

Hoe zien jullie de toekomst?

‘De voormalige melkfabriek, waar we nu tijdelijk gevestigd zijn, wordt over een jaar gerenoveerd. Dat betekent dat wij gaan verhuizen naar onze definitieve locatie. Na de drukte rondom de verhuizing willen we vanaf onze nieuwe locatie -ook op de Caai- een app ontwikkelen waarmee we gerechten beter af kunnen stemmen op onze gasten. Gasten kunnen gewicht, allergieën, intoleranties, voorkeuren invoeren in de app. Aan de hand daarvan laat de app de voor hen geschikte maaltijden zien. Een persoonlijke menukaart voor elke gast. Door maaltijden persoonlijk af te stemmen op de gasten, voorkomen we food waste en gaan gasten nóg gezonder naar buiten dan ze binnenkomen.’ 

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.

Ondernemerschap

30 oktober 2021

Career change: van het bedrijfsleven naar de horeca

Ondernemer Mohamed El Marajie runt onder andere Indiaas restaurant 91Spices in Rotterdam. Hij koos ervoor na een carrière in de sales om de...

Lees meer
Ondernemerschap

01 augustus 2020

De doelgroep blijkt anders dan we dachten

De Amsterdamse Foodhallen, een eigen vestiging aan de Van Woustraat en een webshop. Thijs van Koesveld vertelt over de groeiambitie van...

Lees meer
Ondernemerschap

01 april 2020

Blijven inzetten op afhalen of alsnog starten? Aandachtspunten op een rij

Mocht aanscherpen nog nodig zijn of wil je nu alsnog starten met afhalen: hier enkele aandachtspunten.

Lees meer