Verse ingrediënten uit de kelder van Phoodkitchen

3 minuten

Vanuit de urban farm in de kelder van Phoodkitchen, op de Caai in Eindhoven, serveren Tim Elfring en Sabine Ferron gezondheidsbevorderende gerechten.

Wie: Tim Elfring
Wat: Mede-eigenaar Phoodkitchen, samen met Sabine Ferron
Website:phoodkitchen.com

Wat is de kracht van Phoodkitchen?

‘Phoodkitchen is een restaurant waar lokale, onbewerkte producten de norm zijn. We leren van en werken met de natuur. We verbouwen onder ons restaurant zelf bladgroenten, kruiden en paddestoelen in onze urban farm. Hiervoor gebruiken we een aquaponic-systeem: een efficiënte en duurzame manier om groenten en vis te kweken op een klein oppervlak. Planten zuiveren het water en forellen voeden de planten. Verse ingrediënten die we serveren komen uit onze eigen kelder.’

Hoe bepalen jullie wat er op de kaart komt?

‘De keuze voor onze menukaart is afhankelijk van het seizoen en de seizoensgroenten. De kaart bestaat voor 80% uit vegetarische gerechten. De maaltijden bestaan grotendeels uit lokale ingrediënten en hebben een gezondheidsbevorderende werking. We hebben bijvoorbeeld Brabants rund op de kaart staan met shiitake, bieslook en thaise basilicum uit onze kelder. Dit gerecht sterkt de gewrichten en het vlees zorgt voor de nodige proteïne.’

Hoe passen jullie drank hierop aan?

‘Hierin hebben we een middenweg gevonden van het bekende en het nieuwe. Zo hebben we wel gewoon cola in huis, maar hebben we ook gezondere dranken met lokale ingrediënten. We hebben suikervrije cocktails van bijenpollen, likeur van bijenhoning en bijenpollen. Of een blauwe cocktail van Tequila, kokoswater, limoen en blauwspirulina. Om deze bijzondere, meer verantwoorde, drankjes onder de aandacht te brengen organiseren we wekelijks cocktailavonden.’

Hoe brengen jullie Phoodkitchen onder de aandacht?

‘We hebben veel contact met plaatselijke media zoals het Eindhovens Dagblad, Indebuurt en Nieuws365. Ook zijn we veel actief op sociale mediakanalen als Facebook en Instagram. Daarnaast sturen hotels in de buurt -internationale- gasten door die op zoek zijn naar een gezond restaurant. Hiervoor zijn we een ‘klantenpas’ aan het ontwikkelen. Gasten van de betreffende hotels krijgen met deze pas 10 procenten op hun eerste bezoek aan ons.’

Wat hebben jullie geleerd van ondernemen in coronatijd?

‘Dat het ontzettend belangrijk is positief en flexibel te zijn. Sabine en ik hebben allebei Tai Chi gestudeerd, een bewegende vorm van meditatie. Nergens leer je omgaan met corona, maar wij leerden wel omgaan met externe factoren. Daardoor zijn we nooit in een ‘klaagmodus’ geraakt en konden we makkelijk omschakelen. Niet voor niets wonnen we de tweede prijs van Hollands Best Delivery 2021 terwijl we vóór de horeca sluiting geen ervaring hadden met delivery. We werden tweede, omdat we het meest vooruitstrevend waren op het gebied van gezondheid en duurzaamheid. Inmiddels zijn we gestopt met take away en delivery, we hebben er op dit moment de mankracht niet voor in de keuken. Maar mocht het in de toekomst weer nodig of mogelijk zijn, dan weten we dat we iets kunnen doen waar we goed in zijn.’

Hoe zien jullie de toekomst?

‘De voormalige melkfabriek, waar we nu tijdelijk gevestigd zijn, wordt over een jaar gerenoveerd. Dat betekent dat wij gaan verhuizen naar onze definitieve locatie. Na de drukte rondom de verhuizing willen we vanaf onze nieuwe locatie -ook op de Caai- een app ontwikkelen waarmee we gerechten beter af kunnen stemmen op onze gasten. Gasten kunnen gewicht, allergieën, intoleranties, voorkeuren invoeren in de app. Aan de hand daarvan laat de app de voor hen geschikte maaltijden zien. Een persoonlijke menukaart voor elke gast. Door maaltijden persoonlijk af te stemmen op de gasten, voorkomen we food waste en gaan gasten nóg gezonder naar buiten dan ze binnenkomen.’ 

Ondernemerschap

22 juli 2020

Recap: horecalessen rondom de heropening 

Inmiddels deelden een tiental ondernemers hun ervaringen en lessen rondom de heropening. Hieronder enkele hoogtepunten.

Lees meer
Ondernemerschap

16 oktober 2020

Partycatering, corona en dark kitchens 

De passie blijft partycatering, maar XO Food Group mikt mede door de huidige tijd op ‘meerdere schaakborden’. Robert-Jan Steenhagen vertelt...

Lees meer
Ondernemerschap

16 april 2020

'Horeca is mensenwerk'

Het concept ‘Dank voor de goede zorg’ steekt zorgmedewerkers culinair een hart onder de riem. Hoe je een dergelijke stichting opricht?

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen