Creatief omgaan met personeelstekort

2 minuten
De periode met mooi weer waarin we nu zitten, maakt het personeelsprobleem in de horeca extra urgent. De hoge temperaturen zijn goed voor de omzet, als je tenminste goed voorbereid bent. Voorbeelden van bedrijven die op een creatieve manier omgaan met het werven of behouden van medewerkers.

We lezen het de laatste weken weer volop: de horeca staat te springen om (gekwalificeerd) personeel. Hoe zorg je ervoor dat je voldoende mensen hebt en het maximale uit je onderneming kunt halen? Vijf inspirerende voorbeelden van ondernemers die medewerkers op hun eigen, soms bijzondere, manier werven of proberen te behouden.

Kop van Oost, Amsterdam

Een nieuw concept in Amsterdam dat in de zomer van 2018 haar deuren opent en voor een bekend dilemma staat: personeelstekort. Door middel van speeddates, onder het genot van een borrel en bite op het terras, probeert deze onderneming op een ludieke manier medewerkers te werven.

Café-restaurant KLAAS, Uitgeest

Een advertentie op social media kan zeker de aandacht trekken van een potentiële kandidaat, maar een promotievideo van je eigen werknemers over jouw zaak valt veel meer op! Café-restaurant KLAAS maakte een video waarin medewerkers enthousiast vertellen over werken bij het restaurant. De video is inmiddels meer dan 8.000 keer bekeken en meer dan 30 keer gedeeld. Een bijzondere manier van personeel werven die aanslaat!

Hilton, Rotterdam

In samenwerking met vluchtelingenwerk Nederland organiseerde Hilton Rotterdam een speciale bijeenkomst voor vluchtelingen om te kijken of ze aan de slag kunnen in het hotel. Er kwamen ruim 150 belangstellenden op af. Al eerder vond eenzelfde soort meet and greet plaats in Amsterdam, wat tevens de aanleiding was voor de bijeenkomst in Rotterdam.

Pesca Amsterdam

Het vinden van geschikt horecapersoneel is één, maar het behouden van deze mensen is een tweede. Bij Pesca in Amsterdam weten ze het verloop te beperken door goede arbeidsvoorwaarden. Zo deelt de onderneming de jaarlijkse winst met hun medewerkers. Een goede motivatie om nét dat stapje extra te zetten.

Restaurant ONE, Roermond

Al eerder schreven we over Restaurant ONE in Roermond. waar alle medewerkers sinds het begin van dit jaar vier dagen in de week werken. De eigenaren hopen hen daarmee (langer) aan zich te binden. Een vierdaagse werkweek in de horeca klinkt daarnaast ook een stuk aantrekkelijker!

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.

 

Ondernemerschap

18 april 2019

Het risico van prijzen winnen in de horeca

Waar moet je eigenlijk rekening mee houden wanneer jouw zaak een prijs wint. Hier zijn drie tips.

Lees meer
Ondernemerschap

24 maart 2018

Tien jaar Sense Den Bosch: 'Van chef-kok naar ondernemer'

Dennis Middeldorp viert in 2018 zijn tiende jaar als ondernemer. Restaurant Sense exploiteerde hij bijna negen jaar aan de Verwersstraat in...

Lees meer
Ondernemerschap

21 juli 2018

Danny treedt bij Het Bosch Amsterdam in voetsporen vader Ferry

Danny is de nieuwe eigenaar van Het Bosch bij the @Waterfront in Amsterdam. Na 38 jaar neemt hij in het restaurant aan de jachthaven het...

Lees meer