
We lezen het de laatste weken weer volop: de horeca staat te springen om (gekwalificeerd) personeel. Hoe zorg je ervoor dat je voldoende mensen hebt en het maximale uit je onderneming kunt halen? Zes inspirerende voorbeelden van ondernemers die medewerkers op hun eigen, soms bijzondere, manier werven of proberen te behouden.
Kop van Oost, Amsterdam
Een nieuw concept in Amsterdam dat in de zomer van 2018 haar deuren opent en voor een bekend dilemma staat: personeelstekort. Door middel van speeddates, onder het genot van een borrel en bite op het terras, probeert deze onderneming op een ludieke manier medewerkers te werven.
Café-restaurant KLAAS, Uitgeest
Een advertentie op social media kan zeker de aandacht trekken van een potentiële kandidaat, maar een promotievideo van je eigen werknemers over jouw zaak valt veel meer op! Café-restaurant KLAAS maakte een video waarin medewerkers enthousiast vertellen over werken bij het restaurant. De video is inmiddels meer dan 8.000 keer bekeken en meer dan 30 keer gedeeld. Een bijzondere manier van personeel werven die aanslaat!
Hilton, Rotterdam
In samenwerking met vluchtelingenwerk Nederland organiseerde Hilton Rotterdam een speciale bijeenkomst voor vluchtelingen om te kijken of ze aan de slag kunnen in het hotel. Er kwamen ruim 150 belangstellenden op af. Al eerder vond eenzelfde soort meet and greet plaats in Amsterdam, wat tevens de aanleiding was voor de bijeenkomst in Rotterdam.
Luxury Hotels of Amsterdam
Dit initiatief is opgezet om de carrièremogelijkheden en vacatures binnen high-end hotels rondom Amsterdam en Schiphol te promoten. Het platform is meer dan een vacaturesite en biedt hotels de mogelijkheid hun eigen identiteit te laten zien. De aangesloten hotels organiseren bijeenkomsten die betrekking hebben op alle hotels in Amsterdam. De website is gevuld met 452 vacatures die samen al ruim 56.000 keer bekeken zijn.
Pesca Amsterdam
Het vinden van geschikt horecapersoneel is één, maar het behouden van deze mensen is een tweede. Bij Pesca in Amsterdam weten ze het verloop te beperken door goede arbeidsvoorwaarden. Zo deelt de onderneming de jaarlijkse winst met hun medewerkers. Een goede motivatie om nét dat stapje extra te zetten.
Restaurant ONE, Roermond
Al eerder schreven we over Restaurant ONE in Roermond. waar alle medewerkers sinds het begin van dit jaar vier dagen in de week werken. De eigenaren hopen hen daarmee (langer) aan zich te binden. Een vierdaagse werkweek in de horeca klinkt daarnaast ook een stuk aantrekkelijker!