Het risico van prijzen winnen in de horeca

2 minuten
Bijna iedere horecaprofessional vindt het wel leuk om samen met het team een prijs te winnen voor de zaak. Door het winnen van zo'n prestigieuze prijs of het ontvangen van dergelijke erkenning ontvang je ook indirect bevestiging voor de manier van werken. Niet alleen voor je zaak, maar ook voor je gasten. Waar moet je eigenlijk rekening mee houden wanneer jouw zaak een prijs wint?

 

Hogere gastbezetting

Door het ontvangen van een award staat je restaurant (tijdelijk) in de publiciteit. Deze (h)erkenning zorgt voor een snelgroeiende gastenbase van gasten die anders mogelijk minder snel bij je zouden aanschuiven. Ook worden lege tafels in de meeste gevallen daardoor zeldzaam. Houd er rekening mee dat dit meer energie van jou en je team eist. Kijk goed naar je team en begeleid hen in de druk en stress die dit mogelijk met zich mee brengt. En wellicht moet er personeel bij?

Kritischere meningen

Niet alleen het aantal gasten verandert, ook het type gast. Het bemachtigen van een prijs zorgt voor een mogelijk kritische blik naar je zaak. Denk aan de gerechten en wijnen op de kaart, maar ook aan de service en aankleding van je zaak. De verwachting van de gasten zal hoog zijn en deze moet je kunnen evenaren, of nog beter: kunnen overtreffen.

Blijven verrassen

Tenslotte betekent de erkenning niet dat er niet meer verder ontwikkeld hoeft of kan worden. Juist nu is hét moment om samen met je team te blijven innoveren en creatief te blijven denken. Verras de gasten door onverwachte smaakcombinaties of zorg dat de presentatie van je gerechten een lust voor het oog blijft, niet alleen in je restaurant. Ook online!

Het verdienen van een (inter)nationale prijs is een hele prestatie. Met deze drie punten wordt het ook organisatorisch een feest. Je team wordt hechter, het restaurant voller en voor je het weet zijn de duurdere wijnen de standaard.

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.

Ondernemerschap

25 maart 2019

In deze nieuwe hotspot is elk type gast welkom

De nieuwe hotspot Mr Black and the White Ox in Utrecht is er voor verschillende doelgroepen, van zakenlui tot passenten en buurtbewoners...

Lees meer
Ondernemerschap

23 augustus 2017

Door (te) hoge personeelskosten kan Bie de Tantes excelleren

Bie de Tantes betaalt een hoog percentage aan personeelskosten. Wat krijgen ze daar voor terug?

Lees meer
Ondernemerschap

11 november 2017

Maître Casper Westerveld: 'Met tafelbereidingen geven we onze gasten een completere beleving'

Een persoonlijke service bieden aan je gast gaat gemakkelijker als je wat langer aan zijn tafel staat. Casper Westerveld, investeert daarom...

Lees meer