Het risico van prijzen winnen in de horeca

2 minuten
Waar moet je eigenlijk rekening mee houden wanneer jouw zaak een prijs wint. Hier zijn drie tips.
Bijna iedere horecaprofessional vindt het wel leuk om samen met het team een prijs te winnen voor de zaak. Door het winnen van zo'n prestigieuze prijs of het ontvangen van dergelijke erkenning ontvang je ook indirect bevestiging voor de manier van werken. Niet alleen voor je zaak, maar ook voor je gasten. Waar moet je eigenlijk rekening mee houden wanneer jouw zaak een prijs wint?

Hogere gastbezetting


Door het ontvangen van een award staat je restaurant (tijdelijk) in de publiciteit. Deze (h)erkenning zorgt voor een snelgroeiende gastenbase van gasten die anders mogelijk minder snel bij je zouden aanschuiven. Ook worden lege tafels in de meeste gevallen daardoor zeldzaam. Houd er rekening mee dat dit meer energie van jou en je team eist. Kijk goed naar je team en begeleid hen in de druk en stress die dit mogelijk met zich mee brengt. En wellicht moet er personeel bij?

Kritischere meningen


Niet alleen het aantal gasten verandert, ook het type gast. Het bemachtigen van een prijs zorgt voor een mogelijk kritische blik naar je zaak. Denk aan de gerechten en wijnen op de kaart, maar ook aan de service en aankleding van je zaak. De verwachting van de gasten zal hoog zijn en deze moet je kunnen evenaren, of nog beter: kunnen overtreffen.

Blijven verrassen


Tenslotte betekent de erkenning niet dat er niet meer verder ontwikkeld hoeft of kan worden. Juist nu is hét moment om samen met je team te blijven innoveren en creatief te blijven denken. Verras de gasten door onverwachte smaakcombinaties of zorg dat de presentatie van je gerechten een lust voor het oog blijft, niet alleen in je restaurant. Ook online!

Het verdienen van een (inter)nationale prijs is een hele prestatie. Met deze drie punten wordt het ook organisatorisch een feest. Je team wordt hechter, het restaurant voller en voor je het weet zijn de duurdere wijnen de standaard.
Ondernemerschap

05 september 2018

Hoe maak je als traditioneel café meer omzet door food?

Een horecazaak renoveren en uitbreiden zonder je originele doelgroep te verliezen, is geen makkelijke taak. In deze video laat Theo zien hoe...

Lees meer
Ondernemerschap

08 oktober 2016

De geheime ingrediënten van Aziatisch Olympisch kampioene Eveline Wu

De Aziatische keuken is enorm hot. Eveline Wu is een Chinese ondernemer die met 4 restaurants en verschillende (internationale) prijzen aan...

Lees meer
Ondernemerschap

02 april 2019

Kindvriendelijk tot in de details

Jonge gezinnen zijn een aantrekkelijke doelgroep voor restaurants. Koen Bakker, eigenaar van restaurant Het Hooihuis, vertelt hoe je deze...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen