De definitie van gastvrijheid is voor ons veranderd

5 minuten
Het platform KleinePorties is er voor iedereen met een kleine trek én restaurants die daarop willen inspelen. Van kinderen, jongeren, volwassenen, mensen die lijden aan een ziekte tot senioren. Initiatiefnemer Sandra de Blaeij: 'We hebben het over een doelgroep van maar liefst 6 miljoen mensen die willen genieten van een volwaardig diner.'

 

 

 

 


 

Wie - Sandra de Blaeij
Wat - Oprichter platform KleinePorties (met Léon Jobse)

Wat is dé kracht van KleinePorties?

'Toch de verbondenheid met de achterban. Er zijn heel veel mensen die graag kleinere gerechtjes eten in een restaurant. Gasten die een gezonde lifestyle aanhangen en daardoor gezonder willen eten. Kinderen die eens wat anders willen dan een standaard kindermenu, of hun ouders die eens wat anders voor hen willen. Jongeren of ouderen met minder eetlust. Maar ook volwassenen die vanwege een medische reden, bijvoorbeeld buikklachten of herstel na slokdarmkanker, minder trek hebben. Het is echt een hele grote doelgroep.'

Hoe is het concept ontstaan?

'Ik heb vorig jaar februari een maagverkleining ondergaan. Daarna merkte ik ineens hoe lastig het was om uit eten te gaan voor mensen die minder eetlust hebben. Ik wilde heel graag genieten van een driegangenmenu, maar de porties waren vaak veel te groot. Het voelt niet fijn om je bord halfleeg weer mee te geven, terwijl het om een salade gaat en ik het écht wel lekker vond. Op sites als Tripadvisor en Iens kon ik nauwelijks iets vinden over restaurants die rekening houden met kleine eters. Mijn behoefte moest bij meerdere mensen leven. Toen ontstond het idee voor dit platform. Ik heb het tegen meerdere mensen aangehouden en geopperd in Facebookgroepen, en de reacties waren erg positief. Zo is het balletje gaan rollen. Inmiddels bestaat KleinePorties alweer zeven maanden en is de website vier maanden in de lucht.'

Welke ontwikkeling heeft het platform in die begintijd doorgemaakt?

'We zijn low profile gestart met een twintigtal restaurants met een uitgebreid profiel op de website. We benaderden restaurants vooral via mail en telefoon, maar helaas bleven de reacties vaak uit of kregen we ondernemers moeilijk te pakken. Terwijl onze websitebezoekers wel zochten naar restaurants in hun buurt, maar de dekking was nog dun. Toen zijn we het anders gaan doen. Mensen tippen ons over restaurants waar je kunt genieten van kleinere porties. Vervolgens plaatsen we deze op de website. En daarna bellen we ze op: gefeliciteerd dat je bent aangedragen; we promoten je restaurant een half jaar gratis via onze website onder onze doelgroep. Wil je dat we dit daarna blijven doen, dan betaal je een bedrag van 40 euro per kwartaal. Nu staan meer dan 260 restaurants op de website.'

Wat voor soort restaurants zijn dat?

'Op dit moment met name het middensegment. Er hebben zich ook meerdere restaurants uit het hogere segment gemeld. In de luxere restaurants zijn de porties meestal al wat kleiner, gasten zijn dat al meer gewend, maar we merken ook dat het lastiger is om het hogere segment mee te krijgen.'

Merk je nog misverstanden?

'Met name in het hogere segment zijn ondernemers huiverig om zich te verbinden aan de naam KleinePorties. Niet om wie wij zijn en wat we doen, maar vooral om de associatie met de woorden kleine porties. In het verleden is er nogal wat te doen geweest om de portionering tegenover de prijsstelling, en ook luxere restaurants mikken tegenwoordig op toegankelijk. Ze zijn bang dat gasten een verkeerd beeld krijgen. Ik probeer duidelijk te maken dat het vooral om de beleving gaat. Wanneer je dat goed overbrengt, kun je als restaurant je juist profileren.'

Wat zijn de grootste voordelen voor deelnemende restaurants?

'Met name dat ze een grotere groep gasten aanspreken en extra bekendheid krijgen. Gasten waarderen het enorm wanneer ze merken dat er echt rekening met hen wordt gehouden. Andersom voelt een gast zich er niet prettig bij als hij expliciet aan de ober moet uitleggen waarom hij graag een kleinere portie wil, omdat hij lijdt aan een darmziekte. Zoiets is iets erg persoonlijks. Hetzelfde geldt voor senioren die zich in een hoek gezet voelen, doordat ze van een seniorenkaart moeten bestellen. Met kleine porties op de kaart bedien je meerdere behoeften tegelijkertijd zonder dat je gasten zich er ongemakkelijk bij voelen. Ouders kunnen hun kinderen laten proeven van een gezonder alternatief dan de patat met kipnuggets, die je nog op veel menukaarten ziet staan.'

Zijn er andere commerciële voordelen?

'Veel mensen vanuit de doelgroep gaan ook doordeweeks uit eten, waardoor restaurants via deze weg hun daluren beter kunnen opvangen. Er zijn deelnemende restaurants die speciaal voor deze groep acties organiseren: reserveer je tussen maandag en donderdag via ons platform, dan krijg je bijvoorbeeld een gratis drankje of een gratis amuse. Ook het werken met kleinere porties biedt voordelen: je kunt scherper inkopen en gemakkelijker waste tegengaan.'

Wat voor gerechten komen in aanmerking voor KleinePorties?

'Ontzettend veel. Van tapas, bites, starters tot halve gerechten. Onze ervaring is dat bij shared dining de porties over het algemeen ook kleiner zijn. Ik probeer ook zelf bij de deelnemende restaurants langs te gaan en de gerechten te ervaren. Leuk om te zien hoe verschillende restaurants er allemaal op hun eigen manier mee omgaan. Zo at ik laatst een loempia van eend. Ontzettend lekker! Maar dat gold ook voor een klein stoofgerechtje in een ander restaurant. Eigenlijk kan ik als gast overal erg van genieten als ik het idee heb dat ze rekening houden met mijn behoefte.'

Wanneer is je missie geslaagd?

'Dat klinkt misschien gek, maar wanneer het platform niet meer nodig is. Op dit moment richten we ons op restaurants die al kleine porties serveren, als basis om vanuit daar verder te groeien. We willen in meerdere talen gaan werken, om ook toeristen te kunnen bedienen. En een nog volgende stap is andere restaurants overtuigen kleinere porties op de kaart te zetten. Alle steun en positieve publiciteit die we nu krijgen helpt enorm. Zo heb ik onlangs met dit initiatief de Vrouw in de Media Award 2018 gewonnen. Binnenkort ben ik te zien in een reportage op Omroep Zeeland en geef ik op verschillende locaties lezingen over KleinePorties, zoals in mei in België. Ik ben erg blij met deze ontwikkelingen.'

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.

 

Ondernemerschap

11 augustus 2018

Hoe Stravinsky blijft vernieuwen

Het begon met een Food & Beverage. Vervolgens kwam daar een hotelfunctie bij. En nog altijd blijft Stravinsky veranderen. Een interview met...

Lees meer
Ondernemerschap

13 juli 2019

Ik hoop met deze titel anderen te motiveren

Joey de Kruijf is mede-eigenaar van Central Park Voorburg en Pierre Par CP. En sinds kort drager van de prestigieuze titel Meestergastheer...

Lees meer
Ondernemerschap

05 september 2019

Vooruitkijken: het Songfestival en kansen voor de Rotterdamse horeca

De kogel is door de kerk: tienduizenden mensen beleven volgend jaar 15 tot 17 mei het Songfestival in Rotterdam.

Lees meer