Trendsetters in Tholen

3 minuten
Twee vriendinnen die precies weten wat een stad nodig heeft. Judith en Nathalie creëerden met Hotel Tholen en Restaurant JuNa een jonge, bruisende plek in Tholen.

Wie - Judith Wilsing en Nathalie van Rijsbergen
Wat - eigenaren Hotel Tholen en Restaurant JuNa
Website - hoteltholen.nl

Zijn het hotel en het restaurant verschillende bedrijven?

Judith: ‘Het is één bedrijf. Maar we kozen voor verschillende namen, omdat we niet de indruk wilden wekken dat gasten alleen welkom zijn in het restaurant als ze ook in het hotel verblijven. Alleen een avondje borrelen, een vlotte hap nuttigen of genieten van een avondvullend diner met bijpassende wijnen kan ook.’

Nathalie: ‘We wilden niet alleen een restaurant openen, omdat hotelgasten nou eenmaal moeten eten. We willen een restaurant dat ook op zichzelf aantrekkingskracht heeft.’

Wat is de kracht van restaurant JuNa?

Nathalie: ‘JuNa is laagdrempelig en prijs en kwaliteit zitten op één lijn. We hebben een kaart met een breed aanbod, daardoor is deze voor iedereen toegankelijk. Dit in combinatie met een mooie borrelkaart en een uitgebreide wijn- en bierkaart. In Tholen is dat een heel nieuw concept. Dat niet alleen wij maar ook andere inwoners van Tholen dat misten, merken we aan de reacties. Tholen heeft dit echt nodig, een plek waar het bruist!’

In oktober 2020 opende JuNa. Hoe leefden jullie toe naar op de opening?

Judith: ‘Wij zetten in juni 2020 onze handtekeningen voor het pand. Dat was tijdens de coronacrisis, maar op dat moment was de horeca alweer open. Wel met de nodige maatregelen, maar het leek erop dat het alleen maar beter kon worden. We verbouwden, namen drie koks in dienst en organiseerden een proefdiner voor familie en vrienden. We waren er helemaal klaar voor, maar hoorden twee dagen voor de opening dat er weer een lockdown kwam. In twee dagen tijd hebben we onze afhaal- en bezorgservice op touw gezet.’

Hoe lukte dat?

Nathalie: ‘Tijdens de eerste horecasluiting hebben we goed kunnen zien hoe andere ondernemers hun bezorging aanpakten. We hadden dus al een beetje af kunnen kijken hoe het wel en niet moest, maar het belangrijkste is dat onze chefkok dertig jaar ervaring heeft. Hij weet precies welke gerechten je wel en niet lang goed kan houden. We hadden op de kaart voor het restaurant biefstuk en sashimi staan, daarvan kun je de hoogste kwaliteit nooit lang genoeg behouden als het afgehaald of bezorgd moet worden. Ook blijft het, als het niet verkocht wordt, niet lang goed. Dan kunnen we het weggooien. We hebben gekozen voor gerechten als spareribs, kippendijsaté en risotto met bospaddestoelen. Hiermee hebben we weinig derving en de kwaliteit blijft goed.’ 

Hoe gaat het nu?

Nathalie: ‘We hebben op alle hotelkamers een tafel met stoelen neergezet waar gasten aan kunnen eten. Zo kunnen we onze hotelgasten alsnog comfortabel genieten van onze gerechten. In het restaurant hebben we een lange tafel geplaatst waarop we onze wijnen en speciaalbieren hebben uitgestald; gasten kopen hier geregeld wat. We krijgen heel veel positieve reacties. Met afhalen en bezorgen hebben we een trend gezet in Tholen, na ons volgden steeds meer restaurants. Dat is leuk om te zien, het brengt toch weer een beetje leven in de stad. Al met al zijn we aardig druk en krijgen, maar ondertussen lopen we over met plannen voor als we open mogen. We kunnen niet wachten tot we deze uit mogen voeren.’ 

Wat zijn dat voor plannen? 

Judith: ‘We willen wijn- en bierproeverijen organiseren en hebben een idee voor een bierbingo. Bij mooi weer hopen we natuurlijk op een vol terras, lekker muziekje, en een van de koks achter de big green egg met heerlijke stukken vlees. We willen mooie gerechten opdienen, onze gasten bedienen, leuke avonden bezorgen en ze laten zien wat JuNa écht is.’

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.

Ondernemerschap

01 april 2020

Blijven inzetten op afhalen of alsnog starten? Aandachtspunten op een rij

Mocht aanscherpen nog nodig zijn of wil je nu alsnog starten met afhalen: hier enkele aandachtspunten.

Lees meer
Ondernemerschap

29 augustus 2020

Vier keer meer omzet met een vernieuwd concept

Stefan Anjema vertelt hoe het hem als algemeen directeur lukte Pand 17 weer op de kaart te zetten.

Lees meer
Ondernemerschap

14 februari 2023

Sturen op keuze waar jij én je gast blij van worden

Stel je voor dat je van tevoren nóg beter weet wat je gast gaat bestellen. Of jezelf nog beter kunt onderscheiden doordat je jouw gast weet...

Lees meer