Blijven inzetten op afhalen of alsnog starten? Aandachtspunten op een rij

3 minuten

Dinsdag kondigde het kabinet aan dat restaurants nog zeker drie weken gesloten blijven, als maatregel tegen het coronavirus. Dus tot minimaal 28 april. Veel horecaondernemers zijn in de afgelopen weken snel overgestapt op bezorgen en afhalen. Voor sommigen een bekende tak van sport, voor anderen een nieuwe wereld. Mocht aanscherpen nog nodig zijn of wil je nu alsnog starten met afhalen: hier enkele aandachtspunten.  

Belangrijk 1: vraag advies

Overleg je zakelijke ideeën met je accountant, de accountmanager van je leverancier of vraag advies bij Koninklijke Horeca Nederland. Overgaan tot afhalen kan aantrekkelijk zijn voor je omzet, maar kan ook consequenties hebben op de financiële tegemoetkoming vanuit de overheid in verband met de Corona-crisis. 

Belangrijk 2: controleer de regels binnen jouw veiligheidsregio

In Nederland zijn 25 veiligheidsregio’s waartussen de richtlijnen en eisen rondom afhalen kunnen verschillen. Zo is het in de ene regio nog wel toegestaan dat gasten binnen afhalen, terwijl er in de andere regio alleen met een afhaalloket gewerkt mag worden. 

Om in het algemeen rekening mee te houden: 

Ook bij afhalen is het erg belangrijk dat je rekening houdt met de RIVM-richtlijnen. Voor iedereens gezondheid, maar ook om zo snel mogelijk verantwoord de deuren weer te mogen openen voor reguliere gasten.  

Aantal mensen binnen

In de eerste plaats geldt nog steeds een verbod op bijeenkomsten van meer dan drie personen (zowel medewerkers als gasten die komen afhalen). Werk met een deurbeleid. Nog beter is het - wanneer dit kan - om je gasten buiten te laten wachten op hun bestelling en geef bijvoorbeeld af aan de voordeur (houd ook daar rekening met afstand!). Laat ze vervolgens bellen wanneer ze klaar staan om hun bestelling op te halen. Je kunt een van je medewerkers de bestelling vervolgens laten bezorgen op de parkeerplaats. Zie hier een goed voorbeeld.  

Duidelijkheid en afstand 

Wanneer je toch gasten binnen ontvangt, geef dan duidelijk de 1,5 meter afstand aan. Bijvoorbeeld via stickers op de vloer. Laat je medewerkers binnen van achter plexiglas werken. Hang ook de andere richtlijnen zichtbaar op binnen en buiten je restaurant, zodat gasten en medewerkers daar rekening mee houden. Zie ter inspiratie bijvoorbeeld het protocol verantwoord winkelen. Communiceer je richtlijnen bijvoorbeeld ook via je social media kanalen.

Stimuleer digitaal betalen  

Bij contant betalen is het risico groot dat je medewerker in contact komt met je gast. Vraag je gasten daarom om - zo mogelijk - digitaal te betalen. En zo mogelijk contactloos: de limiet daarvoor is verhoogd zodat mensen minder snel een pinapparaat hoeven aan te raken. Desinfecteer het pinapparaat na elke klant! Is contactloos niet mogelijk, vermijd dan handcontact.  

Meer weten over benodigd materiaal, bezorgen of het type gerechten? Bekijk dan deze adviezen.  

Sligro staat voor je klaar in deze moeilijke periode. Onze vestigingen blijven open en we leveren indien gewenst. We zullen alle hulp bieden waar mogelijk. Ook in de vorm van tips en inspiratie op dit platform.

Ondernemerschap

29 augustus 2020

Vier keer meer omzet met een vernieuwd concept

Stefan Anjema vertelt hoe het hem als algemeen directeur lukte Pand 17 weer op de kaart te zetten.

Lees meer
Ondernemerschap

14 februari 2023

Sturen op keuze waar jij én je gast blij van worden

Stel je voor dat je van tevoren nóg beter weet wat je gast gaat bestellen. Of jezelf nog beter kunt onderscheiden doordat je jouw gast weet...

Lees meer
Ondernemerschap

30 oktober 2021

Career change: van het bedrijfsleven naar de horeca

Ondernemer Mohamed El Marajie runt onder andere Indiaas restaurant 91Spices in Rotterdam. Hij koos ervoor na een carrière in de sales om de...

Lees meer