Hoe Wonder's Schagen medewerkers bindt

4 minuten
Door veel aandacht voor trainingen en vooral een ‘leuke werkomgeving’ weet Roy van de Weel medewerkers aan zijn Wonder’s in Schagen te binden. ‘Het is belangrijk dat mensen voor mij wíllen werken.’

 

 

 

 

 

 

Naam - Roy van der Weel
Zaak - Wonder’s (Schagen)
Medewerkers - 46 (waarvan 22 fulltimers)
Website - wondersetenendrinken.nl

Wat is de kracht van Wonder’s?

‘De uitstraling, die moet verzorgd zijn. Mensen die langs komen lopen moeten getriggerd worden om binnen te lopen. Daarbij speelt onze locatie ook een belangrijke rol: een 19e eeuws monument met daarvoor een netjes terras. Als ze eenmaal binnen zijn, treffen ze gezelligheid en sfeer aan. We kiezen bewust niet voor een specifieke doelgroep. Van jong tot oud; iedereen is van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat welkom. Dat is Wonder’s.’

Wat is je grootste uitdaging?

‘Vernieuwend blijven. We kijken scherp naar wat andere ondernemers om ons heen doen, maar juist om het vervolgens anders dan zij aan te pakken. Wel halen we inspiratie uit de horecazaken in Amsterdam, die in ons land voorop lopen, maar tegelijkertijd beseffen we dat Schagen geen Amsterdam is. We maken een vertaalslag. Om een voorbeeld te geven: voorheen serveerden we automatenkoffies. Prima koffie, constant een 7,5. Maar we zijn toch overgestapt: we merken dat we met espressokoffie en latte art toch weer nét wat andere gasten trekken. We hebben personeel een baristatraining laten volgen en zij verspreiden die kennis weer onder hun collega’s.’ 

Wat is je stijl als ondernemer?

‘Ik vind het belangrijk dat mensen voor me wíllen werken. Ik heb zelf in keukens van verschillende sterrenzaken gestaan. Daar wordt topsport bedreven en heerst een ijzeren discipline. Elke fout wordt afgestraft. Dat is logisch als je de hoogste kwaliteit wilt bieden, maar tegelijkertijd vroeg ik me af: is dit de manier? De horeca heeft al een tekort aan gekwalificeerd personeel. Daarom pakken we het binnen Wonder’s anders aan. Wij hebben gelukkig geen last van een personeelstekort.’

Wat is dan jullie aanpak?

‘Wij vinden het vooral belangrijk dat we een leuke werkomgeving bieden. Dat betekent dat we niet alleen ingaan op fouten, maar vooral ook complimentjes geven. En zorgen dat alles van voor tot achter goed geregeld is. Zo hebben we goede kleedkamers achter met lockers, waar medewerkers zich comfortabel kunnen omkleden. En kapot materieel vervangen we direct. Het klinkt misschien klein, maar het zijn zulke details waar je het verschil mee kunt maken.’ 

Hoe belangrijk is opleiding binnen Wonder’s Schagen?

‘Heel belangrijk. We steken daar veel tijd en geld in. We werken samen met een externe partner die vaktrainingen verzorgt, maar we organiseren ook heel veel interne trainingen, ook 1-op-1. Dat kan iets vakinhoudelijks zijn, maar ook communicatief zodat we met z’n allen beter samenwerken. Of we lopen mee met de bediening en geven duidelijk aan wat we verwachten. Elke medewerker volgt één keer in de twee maanden een training. We leiden ook intern op. We hebben geen vast opleidingsbudget, maar bespreken tijdens de maandelijkse managementvergadering hoe en voor wie we een opleiding willen organiseren.’

Hoe ziet een interne opleiding eruit? 

‘De basis bestaat uit gediplomeerde mensen, maar in de breedte leiden we medewerkers zelf op. Neem bijvoorbeeld een 16-jarige bedieningsmedewerker. We leren het vak stap voor stap. Hij begint onder begeleiding als buffetloper en krijgt zo feeling met gastvrijheid en het serveren van dranken. Gaat dat goed, dan stroomt degene door naar wijkloper. Dan krijgt hij zes tot acht tafels onder z’n hoede. In eerste instantie loopt er een ervaren medewerker mee. Gaat het goed, dan mag hij het zelfstandig oppakken. Als we zo’n persoon vijf jaar aan ons kunnen binden en volledig opleiden volgens ons concept, hebben we daar jarenlang een ontzettend waardevolle kracht aan. En misschien wil hij vervolgens zijn diploma wel behalen en daarna blijven.’

Waar selecteer je zo’n bedieningsmedewerker zonder diploma op? 

‘Uitstraling. Mensen in de bediening moeten lachen. In een week tijd hebben we wel door of iemand wel of niet geschikt is voor zijn of haar huidige rol. Mensen maken fouten. Dat mag, maar ze moeten er wel van leren zodat ze niet twee keer dezelfde fout maken. Mocht iemand niet geschikt blijken te zijn, dan kijken we of we een andere functie kunnen bieden. Misschien komt een medewerker bijvoorbeeld wel tot z’n recht achter de bar. Talent is veel belangrijker dan verwachting. Als mensen het idee hebben dat ze op de juiste plek werken, hebben ze meer plezier en motivatie. Dat stralen ze ook uit richting onze gasten.’

Wat is je ambitie?

‘We draaien hartstikke goed. Maar als ondernemer ben ik nooit tevreden. Op dit moment zijn we met name druk met een interne verbouwing. Vorig jaar hebben we de bovenverdieping in een nieuw jasje gestoken. Op de nieuwe, warmere uitstraling van de bovenzaal krijgen we ontzettend positieve reacties. Nu zijn we bezig met de hal en de toiletten. En vervolgens kijken we weer verder. Zo blijven we ook onze vaste gasten verrassen. Maar vooral blijven we scherp: het kan altijd beter.’  

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.

Ondernemerschap

26 februari 2020

Restaurant starten? Denk zo ook aan veiligheid

Gasten en medewerkers die zich veilig voelen, voelen zich comfortabel. Enkele maatregelen.

Lees meer
Ondernemerschap

02 september 2019

De koks boden zich vanzelf aan

Het moet iets worden wat Den Bosch nog niet kent. Afwijkend van de Bossche horeca.

Lees meer
Ondernemerschap

09 februari 2019

Al die publiciteit kwam echt als een verrassing

In zeven maanden tijd van nul naar 34 couverts. En van onbekend naar 12 punten in de Gault Millau. Bram Roelofs maakt met Restaurant Cuisson...

Lees meer