Hoe 't Voorhuys bouwt aan 'een purpose of life'

5 minuten
De huiskamer van Emmeloord. Zo wordt 't Voorhuys ook wel genoemd. Een plek waar alle lagen van de bevolking bij elkaar komen. Al jarenlang. Naast een grandcafé, heeft het 25 hotelkamers, een theater en een feestlocatie. Twan Hakvoort en Renée Hellendoorn namen de zaak al op jonge leeftijd (23 jaar) over van Renées ouders. Ze zagen tal van mogelijkheden en gooiden het roer op organisatorisch gebied flink om. Twan vertelt.

Zaak - 't Voorhuys
Couverts - 180 bij het grandcafé
Inkoop - 33%
Personeel - 34%

Waar begonnen jullie?

'We begonnen met het meer 'hedendaags maken' van de organisatie. We voerden een boekhoudsysteem in om alles te digitaliseren en boeken makkelijker te maken én startten met social media als Facebook. We vonden dat 't Voorhuys nog een eigentijds karakter miste. En daarom mocht het bedrijf best wat aantrekkelijker naar buiten gepresenteerd worden. Ook met het oog op jongeren en de toekomst. Dat betekende niet dat we alles van 'vroeger' vaarwel zeiden. Juist ook die elementen koesterden we. Zoals de klassieke elementen in de aankleding van het grandcafé, maar ook de brede doelgroep. We wilden natuurlijk niet de vaste gasten voorbij gaan.'

Want wat is die doelgroep?

'Dat is eigenlijk iedereen. Vroeger zeiden ze al: 't Voorhuys is er voor de burgemeester tot de koetsier. En dat is niet veranderd. Nu zitten bijvoorbeeld twee zestienjarige meisjes naast de tafel van iemand van de serviceclub Rotary. Dat is ook de reden waarom we nu een divers personeelsbestand hebben. Van jong, oud, man, vrouw. Als we op een vrijdagavond jeugd hebben zitten, dan lopen er ook jongeren in de bediening. Omdat zij zich in hen kunnen verplaatsen, voelen ze perfect hun behoefte. En aan de andere kant hebben we ook weer meer ervaren krachten, waar andere gasten meer behoefte aan hebben.'

Hoe verliep de start van 't Voorhuys?

'Goed, maar het was wel flink aanpoten. Eén van onze grootste vragen ging over onze onderscheidende kracht. Wat was dat? Want ook de andere horecagelegenheden in Emmeloord serveren eten. Het antwoord vonden we in ons personeel. Maar liefst 51 man, hét gezicht van het bedrijf. Daarom doorbraken we de 'oude' hiërarchie binnen het bedrijf, om het personeel meer ruimte te geven. De organisatie werd platter. Hiervoor waren we genoodzaakt om mensen te ontslaan, omdat ze simpelweg niet meer in het nieuwe plaatje pasten. Dat was best lastig op ons 23ste.'

Wat is op dit moment het thema wat in je zaak speelt?

'We zijn druk bezig 't Voorhuys een 'purpose of life' te maken. Dat is niet zozeer iets wat nu echt speelt, maar meer iets waar we al vanaf het begin mee bezig zijn. Vooral jongeren zijn daar denk ik naar op zoek. Het doel is het runnen van een succesvol en gezellig bedrijf. De grote vraag die daarbij hoort: "Hoe gaan we dit met z'n allen doen?" Daarbij zeg ik bewust met z'n allen, omdat dat is wat we moeten doen. Het gaat niet om mij en Renée, maar om ons als team. Om dit gevoel voor elkaar te krijgen, zijn we hard in gaan zetten op het teamgevoel. Zo hebben we drie à vier keer per jaar een teamuitje, borrelen we regelmatig na werktijd met elkaar en organiseren we ieder jaar interne en externe trainingen.'

Wie is je voorbeeld?

'Dat is een lastige vraag. Wel is er een mooie quote van Richard Branson, waar ik een voorbeeld aan neem. 'De waarde van je personeel zie je niet op de beurs, maar op je personeelsfeest. Is de sfeer daar goed? Dan gaat het ook goed met je bedrijf.' Zo wil ik ook naar 't Voorhuys kijken. Mensen moeten gewoon bij het team willen horen, al is het alleen al omdat ze erover gehoord hebben. Net als bij Google; mensen werken daar echt niet alleen omdat ze computers zo gaaf vinden.'

Wat is je motto?

'Investeer in je personeel, want dat verdien je uiteindelijk dubbel en dwars terug. Zeker op de lange termijn. Bij 't Voorhuys maakt het personeel echt het verschil. Onze medewerkers zijn trots en werken als echte ambassadeurs voor de zaak. En dat stralen ze ook voor 300% uit naar onze gasten. Het zegt ook wel iets dat wij geen last hebben van personeelstekort, terwijl dit in de horecabranche wel anders is. Al komt dat misschien ook omdat we niet in de Randstad zitten en er dus minder concurrentie is.'

Hoe belangrijk is de keuken binnen 't Voorhuys?

'Enorm belangrijk. Maar liefst 65% van de omzet komt uit het grandcafé. Dat is food en drank bij elkaar. We werken zoveel mogelijk met vers, wat betekent dat de inkoop redelijk hoog is (33%). Ondanks dat de trend klein en vega is en vlees en vis steeds duurder worden, werken wij nog wel met grote porties vlees en vis. Hierdoor zijn mijn marges wel erg klein. Maar als ik voor hetzelfde geld juist kleinere porties ga serveren, om meer marge te kunnen pakken, kan ik de tent na een jaar wel sluiten. En daarbij, hoe belangrijk zijn marges nog eigenlijk? Staar je er niet op blind. Ik zie collega's die de porties kleiner maken, maar ik geloof niet dat dit op de lange termijn werkt. Ik ga nu liever tegen de trend in, zodat ik ook op de lange termijn de gasten houd die van een flink stukje vlees houden.'

Wat was je grootste eye-opener?

'Dat niet alles om werken gaat en dat je daarom soms een stapje terug moet durven doen. Maar daarmee leg je wel 'je kindje' in de handen van een ander en daar komt een hoop vertrouwen bij kijken. Met een management van drie man sterk en nog eens zeven leidinggevenden, kan het personeel de zaak ook goed zelf runnen. En nu ik ook 'echte' kinderen heb, vind ik dat wel erg fijn.'

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.

 

 

 

Ondernemerschap

12 augustus 2019

Zo motiveert Bungalowpark de Hoge Hexel medewerkers

Bij Bungalowpark de Hoge Hexel houden ze het horecapersoneel op een bijzondere manier zeer gemotiveerd. 'De mooiste prijs is te winnen voor...

Lees meer
Ondernemerschap

04 februari 2021

Goed voorbereid op het terrasseizoen: vijf tips

Je terras is het visitekaartje van je zaak. Met de juiste voorbereiding maak je een vliegende start en haal je straks nóg meer uit je terras...

Lees meer
Ondernemerschap

26 maart 2019

De definitie van gastvrijheid is voor ons veranderd

Het platform KleinePorties is er voor iedereen met een kleine trek én restaurants die daarop willen inspelen. Initiatiefnemer Sandra de...

Lees meer