Onderscheidend: 200 soorten gin en onbekende bieren

4 minuten

Na Just Meet, in het centrum van Leiden, openden George Jasper en Luis Nunes Vicente afgelopen juni ook Sabor. Een hippe tent waar ze koken op hoog niveau, maar waar de drempel laag is. Twee ondernemers, twee concepten, één visie. Ondernemer en kok George deelt zijn verhaal.

Wie: George Jasper  
Zaak: Just Meet / Sabor
Site: www.just-meet.nl / www.sabor-leiden.nl

Wat is de kracht van de concepten?

‘Just Meet is het enige steakhouse in Leiden. Hoewel een vegetariër er prima terecht kan, staat er natuurlijk voornamelijk vlees op de kaart. Daarmee trekken we een heel breed publiek. Van studenten tot senioren en alles daartussenin. Aan de ene tafel zit ‘Jan met de pet’. Terwijl aan de tafel ernaast zakenlieden strak in pak plaatsnemen.' 

'Sabor heeft daarentegen een internationale keuken. Shared dining, vega en vegan, healthy food, kleurrijke opgemaakte borden en planken. Ook de inrichting sluit daarbij aan. Mijn verloofde, mijn steun en toeverlaat, nam naast de inrichting van Just Meet ook die van Sabor voor haar rekening. Ze heeft ervoor gezorgd dat Sabor een frisse, hippe uitstraling met een gouden touch heeft. Omdat het restaurant nog niet zo lang open is, is het type publiek bij Sabor nog niet zo goed te definiëren. Maar ik denk dat hippe dertigers tot vijftigers de doelgroep redelijk omvat.’ 

Wat is de rode draad?

‘Mijn compagnon Luis en ik hebben voor Just Meet en Sabor in diverse restaurants gewerkt. Luis in de bediening en ik in de keuken. Altijd in de hogere segmenten. Dat is iets wat we willen laten weerspiegelen in onze eigen restaurants. Qua kwaliteit. De kracht van onze zaken is dat we het nog wel laagdrempelig houden. We serveren kwalitatief goede, mooie gerechten. Maar we vinden het belangrijk dat het betaalbaar blijft.’

Hoe houden jullie het betaalbaar?

‘Door creatief te zijn met minder dure producten. We kunnen natuurlijk gerechten op tafel zetten met populaire producten als ganzenlever en truffel, maar met zulke ingrediënten moeten de prijzen ook omhoog. Wat wij doen is met bijvoorbeeld parelcouscous of ceviche iets heel moois neerzetten. Of moet je eens kijken hoeveel je kunt variëren met wortel. Als je creatief bent, kan je met de meest simpele producten echt prachtige gerechten neerzetten.’ 

‘Ik ga heel vaak zelf naar de slager en groenteboer. Dan kijk ik ook gewoon wat er is. Hebben ze iets nieuws? Wat zijn de seizoensgroenten? Ligt er iets verrassends? Soms kan ik het meteen gebruiken en neem ik het direct mee. Soms sla ik het op en komt het later terug op een nieuwe menukaart.’

Met welke producten werk je graag?

‘Tonijn is één van mijn favorieten. Daarmee kan je elk seizoen iets heel moois mee maken. Nu staat bij Just Meet als voorgerecht op de kaart: tonijn met ras el hanout, zoetzure komkommer en parelcouscous. Bij Sabor serveren we op dit moment een cannelloni van tonijn met oosterse groenten, kewpie mayonaise en yakiniku. We veranderen zo’n vier keer per jaar de menukaarten, dus binnenkort zal de tonijn weer in een ander gerecht schitteren.’

‘Ik werk ook graag met zalm; die roken we zelf. Daarnaast heb ik als guilty pleasures mini-groenten, gepofte rijst en yoghurtijs. Frozen Yoghurt is een van onze hardlopers in de zomer. Deze coupe met vers gedraaid yoghurtijs en rood fruit komt altijd weer terug op onze kaart.’

Hoe onderscheiden jullie je met de drankenkaart?

‘Bij zowel Sabor als Just Meet staan mooie wijnen op de kaart, passend bij de gerechten. Maar bij Sabor serveren we ook opvallende bieren. Soorten als ‘Uiltje miss hooter cans’ en een ‘Oedipus Mannenliefde’ vind je niet in elke kroeg of elk restaurant. Wel bij Sabor.’

‘Bij Just Meet staan meer dan 200 soorten gin op de plank en de ginkaart bevat meer dan 30 soorten gin & tonics. Dat varieert van een Haymans met Thomas Henry Elderflower van € 8,- tot een Nao met Fevertree Mediterranean van € 12,50. Via social media promoten we elke maand een ‘gin van de maand’ voor € 6,50. Met de kaart probeer ik altijd met de trends mee te gaan. Of deze voor te zijn, dat is nog beter!’

Hoe gaan jullie mee met de trends?

‘We volgen tijdschriften, vakbladen en events op de voet. Veel inspiratie komt uit steden die op ons voorlopen: New York, Madrid, Londen, Barcelona. En social media als Facebook en Instagram zijn een bron van inspiratie. Daarmee blijven wij niet alleen zelf up-to-date, via social media houden we ook onze volgers op de hoogte van veranderingen. Zo weten ze direct wanneer ze nieuwe gerechten en dranken kunnen proeven.’

Ondernemerschap

27 juli 2019

De creatievere oplossing voor grotere groepen

SkagaVenture is dé plek voor ontspanning en avontuur. En culinaire beleving. Chef-kok Arjan Waals heeft de leiding over het restaurant. 'Ik...

Lees meer
Ondernemerschap

24 januari 2020

Nieuwe restaurantnaam, andere verwachtingen

Een vertrouwde naam kan voor én tegen je werken. Jesse Madern besloot drie jaar nadat hij Het Groene Pandje overnam toch de naam te...

Lees meer
Ondernemerschap

25 december 2019

Interviewjaaroverzicht: bijzondere beleving

Dat beleving belangrijk is binnen de horeca, dat weten we al even. Maar wat is een onderscheidende beleving eigenlijk?

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen