Hoe je van je lege zaak een volle maakt

2 minuten

We helpen je op weg met enkele ideeën om in het nieuwe jaar meer omzet te genereren tijdens de rustigere periodes.  

No waste korting: serveer een kliekjesmenu

Korting geven of meedoen aan acties is een voor de hand liggende manier om tijdens daluren meer bezoekers te trekken. Maar je wilt natuurlijk wel een gezonde marge overhouden. Zoek daarom ook naar andere slimme manieren om korting te kunnen bieden. De culinaire creativiteit heb je al in huis.

Bied bijvoorbeeld eens per week een ‘kliekjesmenu’ aan. Een mooi menu van producten die je al op voorraad hebt, maar anders zou weggooien. Daarmee bereid je de heerlijkste gerechten van het niveau die je gasten gewend zijn, maar dan een stuk voordeliger. De inkoopkosten voor dit menu zijn immers lager. Het is ook een manier om nieuwe gasten te trekken. 

Trigger: organiseer een event

Een wijnavond of bieravond met bijbehorende gerechten. Een visavond waarbij een visexpert gasten vertelt over de bijzondere vissen die jouw chefs in een doordacht menu hebben verwerkt. Of een winterbarbecue waar je gasten niet alleen genieten van de knusse sfeer, maar vooral ook culinair. Anders dan anders en zeldzaam maakt gewild. Organiseer af en toe een thema-avond waarmee je specifieke liefhebbers aanspreekt. (Maar natuurlijk wel passend bij je doelgroep.) Doordat het op aanmelding gaat en deelnemers een vast bedrag betalen, weet je van tevoren precies waar je aan toe bent. 

Nieuwe kansen: speel in op andere doelgroepen

Denk na over doelgroepen die jouw daluren zouden kunnen opvullen. Wil je meer gasten op de vroegere avond trekken, dan kom je bijvoorbeeld bij gezinnen met jongere kinderen uit. Denk dan na over hoe je inspeelt op de vraag van kinderen (bijvoorbeeld zo). Een tevreden kind is een tevreden ouder. Zakelijke gasten dineren of lunchen vaker op een doordeweekse dag en wellicht is de kans aanwezig dat zij terugkerende gasten worden. Maar een zakelijke gast heeft meestal andere behoeftes dan een leisure gast. Wil je bijvoorbeeld met facturen gaan werken? En kun je een bepaalde uitserveertijd garanderen? En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden. (Bijvoorbeeld ook bezorgen).

Het belangrijkste: denk anders dan anders. 

Ondernemerschap

27 oktober 2018

Van club naar all you can eat tapas concept

Mari leidde ruim 20 jaar een Turkse club, maar besloot toen zijn ouders uit de zaak stapten om deze over te nemen en in hun voetsporen te...

Lees meer
Ondernemerschap

18 april 2019

Het risico van prijzen winnen in de horeca

Waar moet je eigenlijk rekening mee houden wanneer jouw zaak een prijs wint. Hier zijn drie tips.

Lees meer
Ondernemerschap

04 september 2021

Laat geen omzet liggen: de basics van bijverkoop

Met bijverkoop kun je optimaal inspelen op wat je gast wil. En er zelf meer omzet mee pakken.

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen