Hoe je van je lege zaak een volle maakt

2 minuten
We helpen je op weg met enkele ideeën om in het nieuwe jaar meer omzet te genereren tijdens de rustigere periodes. 
 

No waste korting - serveer een kliekjesmenu

Korting geven of meedoen aan acties is een voor de hand liggende manier om tijdens daluren meer bezoekers te trekken. Maar je wilt natuurlijk wel een gezonde marge overhouden. Zoek daarom ook naar andere slimme manieren om korting te kunnen bieden. De culinaire creativiteit heb je al in huis. Bied bijvoorbeeld eens per week een ‘kliekjesmenu’ aan.

Een mooi menu van producten die je al op voorraad hebt, maar anders zou weggooien. Daarmee bereid je de heerlijkste gerechten van het niveau die je gasten gewend zijn, maar dan een stuk voordeliger. De inkoopkosten voor dit menu zijn immers lager. Het is ook een manier om nieuwe gasten te trekken. 

Trigger - organiseer een event

Een wijnavond of bieravond met bijbehorende gerechten. Een visavond waarbij een visexpert gasten vertelt over de bijzondere vissen die jouw chefs in een doordacht menu hebben verwerkt. Of een winterbarbecue waar je gasten niet alleen genieten van de knusse sfeer, maar vooral ook culinair. Anders dan anders en zeldzaam maakt gewild. Organiseer af en toe een thema-avond waarmee je specifieke liefhebbers aanspreekt. (Maar natuurlijk wel passend bij je doelgroep.) Doordat het op aanmelding gaat en deelnemers een vast bedrag betalen, weet je van tevoren precies waar je aan toe bent. 

Nieuwe kansen - speel in op andere doelgroepen

Denk na over doelgroepen die jouw daluren zouden kunnen opvullen. Wil je meer gasten op de vroegere avond trekken, dan kom je bijvoorbeeld bij gezinnen met jongere kinderen uit. Denk dan na over hoe je inspeelt op de vraag van kinderen (bijvoorbeeld zo). Een tevreden kind is een tevreden ouder. Zakelijke gasten dineren of lunchen vaker op een doordeweekse dag en wellicht is de kans aanwezig dat zij terugkerende gasten worden. Maar een zakelijke gast heeft meestal andere behoeftes dan een leisure gast. Wil je bijvoorbeeld met facturen gaan werken? En kun je een bepaalde uitserveertijd garanderen? En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden. (Bijvoorbeeld ook bezorgen).

Het belangrijkste: denk anders dan anders. 

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.

Ondernemerschap

13 oktober 2017

Willem Neutkens: hoe meerdere bedrijven elkaar aanvullen

Waar begint een goed horecaconcept mee? 'Het totale plaatje. Van het personeel tot de inrichting. Het moet allemaal kloppen.' Ondernemers...

Lees meer
Ondernemerschap

11 augustus 2018

Hoe Stravinsky blijft vernieuwen

Het begon met een Food & Beverage. Vervolgens kwam daar een hotelfunctie bij. En nog altijd blijft Stravinsky veranderen. Een interview met...

Lees meer
Ondernemerschap

12 augustus 2019

Zo motiveert Bungalowpark de Hoge Hexel medewerkers

Bij Bungalowpark de Hoge Hexel houden ze het horecapersoneel op een bijzondere manier zeer gemotiveerd. 'De mooiste prijs is te winnen voor...

Lees meer