Sturen op keuze waar jij én je gast blij van worden

3 minuten
Stel je voor dat je van tevoren nóg beter weet wat je gast gaat bestellen. Of jezelf nog beter kunt onderscheiden doordat je jouw gast weet te verleiden om voor jouw signature dish te gaan. Door middel van neuromarketing kun je sturen op de keuze van je gasten. Lisanne Korfage is gefascineerd door hoe ons brein onbewust wordt beïnvloed. Zij is neuro-expert bij Consumatics, hospitality- en foodservice-adviseur bij HTC Advies en geeft voor ZiN Inspiratielab de training neuromarketing in de horeca. In deze blog vertelt ze wat neuromarketing inhoudt en deelt ze tips en tricks.

Neuromarketing: bewust beïnvloeden van het onbewuste

Lisanne: ‘Wist je dat 95% van onze  beslissingen onbewust zijn? Richt je je daarop, dan kun je de keuzes van je gasten sturen. Gelukkig is zelfs het onbewuste brein best voorspelbaar. Het is geprogrammeerd om zo lui mogelijk te zijn. Het brein kiest - onbewust - vaak voor de gemakkelijkste weg. Want tijdens de gemakkelijkste weg hoef je niet na te denken. Je kunt precies het pad uitstippelen naar de keuze die jij voor je gast voor ogen hebt. Dát is neuromarketing. Hoe je dat doet? Vijf tips.’

5 tips om jouw gast te beïnvloeden

1. Prikkel de zintuigen

Lisanne: ‘Het activeren van de zintuigen is de eerste stap. Probeer altijd drie zintuigen te prikkelen voor het beste effect. Denk daarbij aan hoe je jouw gerechten presenteert in de menukaart (zien), hoe enthousiast jouw medewerker over een gerecht vertelt (horen) en de geur die in jouw horecazaak hangt (ruiken). Wist je dat geur 75% van ons brein aanwakkert? Ze zeggen niet voor niets: bak een appeltaart als je je huis wilt verkopen. Als je met geur de goede snaar raakt, zal je gast in het onbewuste brein blijven.’

2. Zorg voor de juiste sfeer

Lisanne: ‘Met de setting kun je ook heel veel sturen in het onbewuste brein. Wil je een huiselijke sfeer creëren waar mensen graag komen en lang blijven zitten? Draai dan muziek die overeenkomt met de muziek die mensen thuis draaien, bijvoorbeeld radio of rustige muziek. En zorg dat de muziek niet te luid staat. Richt daarnaast je interieur in met ronde vormen, planten en kussens. Dit geeft het gevoel van veiligheid.

Wil je je gast een heel unieke ervaring geven, anders dan thuis? Zet dan muziek op die de gast thuis niet zo snel aan zou zetten. Gebruik verder meer glanzende materialen en creëer een setting die écht anders is dan bij mensen thuis.’

3. Design je kaart in lijn met jouw concept

Lisanne: ‘Heel praktisch: je menukaart is hét middel om verschillende zintuigen te prikkelen en het onbewuste brein aan te spreken. Sta je bijvoorbeeld voor duurzaam en groen? Dan kun je dit terug laten komen in je menukaart met plaatjes of kleurgebruik. Blijf in het design van je menukaart écht bij je kernwaarden. Maar daarnaast kun je ook het papier aanpassen aan wat je wilt uitstralen. Is je menukaart zwaar? Dat koppelen gasten onbewust aan kwaliteit.’

4. Zet je kaart in als wegwijzer

Lisanne: ‘De indeling van de kaart is net zo belangrijk als wat erop staat. Zorg voor heldere categorieën met duidelijke koppen. Zo stippel je de meest gemakkelijke route uit voor de gast. En geef niet te veel keuzes; liever vijf items op je menukaart dan vijftig. Bij te veel keuzes is het lastiger kiezen én is de kans veel groter dat er tóch iets op de kaart heeft gestaan dat een betere keuze was.’

5. Volg de Training Neuromarketing in de horeca

Lisanne: ‘Écht weten hoe je jouw ‘onbewuste bril’ opzet? En wil je met jouw zaak groeien van een 8 naar een dikke 9? Volg dan de training neuromarketing in de horeca bij ZiN Inspiratielab. Je krijgt meer achtergrondinformatie over hoe het brein werkt en je krijgt direct toepasbare tips voor jouw zaak. Zodat je het onbewuste brein van je gasten beïnvloedt en je gasten stuurt in hun keuzes.’

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.

Ondernemerschap

08 augustus 2020

Hans van Wolde: 'Ik zie mezelf nu meer als begeleider dan als chef'

Van hartje Maastricht naar een landgoed in een klein dorp in het Zuid-Limburgse Mergelland: het levert Hans van Wolde ruimte op.

Lees meer
Ondernemerschap

01 augustus 2020

De doelgroep blijkt anders dan we dachten

De Amsterdamse Foodhallen, een eigen vestiging aan de Van Woustraat en een webshop. Thijs van Koesveld vertelt over de groeiambitie van...

Lees meer